Тема

Инж. Велико Желев, председател на СД на „Хидрострой“ АД: 75% от трасето на лот 1 на АМ „Хемус“ са изпълнени

Строителите заслужават уважение, което в последните години не получават

Росица Георгиева

Ренета Николова

75% от трасето на лот 1 на АМ „Хемус“ са изпълнени. Това стана ясно по време на организирания от фирма „Хидрострой“ АД обход на лот 1 на АМ „Хемус” в участъка след гр. Ябланица, който компанията изгражда. В събитието участваха инж. Велико Желев, председател на СД на „Хидрострой” АД, изп. директор на „Хидрострой” АД инж. Живко Недев и Калин Борисов, изп. директор на ВДХ АД. Желев коментира, че трасето на лот 1 е можело вече да е в експлоатация, ако строителството не е било спряно от страна на държавата. Той беше категоричен, че авансови плащания се правят по 99% от договорите в ЕС и целия свят, като това са средства, които се дават за закупуването на техника, на материали и за завършване на обектите в срок.

„Строителите заслужават уважение, което в последните години не получават“, заяви Желев. „Ние искаме да има политика за бранша, според която да се знае какво ще се строи в следващата една или пет години, за да може да планираме какви инвестиции да направим, как да работим, какви хора да задържаме или да освобождаваме“, коментира още той. Желев отговори на въпроси на журналисти, свързани с вероятните причини за неговия арест, както и за изграждането на лот 1 от АМ „Хемус”. Публикуваме брифинга с малки съкращения, като в материала са включени въпроси от различни медии.


Г-н Желев, защо решихте да ни поканите тук, на лот 1 на АМ „Хемус”, на какъв етап е изграждането на обекта?

Поканих Ви, защото ние не се срамуваме от това, което строим по пътищата. Намираме се в участък 1 от АМ „Хемус“. На този участък имаме два договора на обща стойност 213 411 734 лв. До момента ние имаме актувани изпълнени дейности за 136 265 665 лв. Това са вложени, сертифицирани пари, или имаме изпълнени 75% от трасето. Получили сме прословутите аванси за този участък, които са 76 597 509 лв. без ДДС. От сертификатите, които сме изработили, са приспаднати 49 240 956 лв. и остава аванс за възстановяване на стойност 27 356 352 лв. Тук искам да подчертая, че търговете, които бяха проведени за изграждането на лота, бяха спечелени от „Автомагистрали“ ЕАД. По решение на правителството държавата сключи договор с държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД, която проведе търгове и покани над 17 компании да участват в тях. Ние участвахме за девет от лотовете. Избрани бяхме с най-ниски цени от „Автомагистрали“ ЕАД за доставка на материали и наем на техника за два от лотовете. След това сключихме договори с държавното дружество и бяха преведени аванси на всички фирми, които имат договори. С тези аванси ние закупихме техника, асфалтови бази, трошачки. Голяма част от тях са инвестирани в материали и труд. За лот 8 ние многократно сме водили разговори с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), че за там има изработен ОВОС, има идеен проект и ако АПИ има желание, в рамките на 6 месеца може да се започне работа по участъка, ако трасето се раздели на три подучастъка. Защото държавата и агенцията решиха, че част от лота минава през ловно стопанство, и всъщност чакахме тяхното решение, за да може да се препроектира. Има два варианта, по които може да се построи този участък. Единият - обход на ловното стопанство, е по-дълъг, но по-евтин. Другият обход е по-къс, но по-труден за реализация и ще излезе по-скъп. Предложихме на АПИ да вземат решение кой вариант да изберат, да възложат максимално бързо проектирането и да продължим да работим. За тези две години и половина два от подучастъците можехме спокойно да ги построим, както и ако не бяхме спирани да работим, можехме да завършим и този участък, на който се намираме сега с Вас. За него ние сме инвестирали в асфалтова база, наблизо сме инсталирали бетонов възел, закупили сме техника. Ако ние не бяхме вложили авансите в багери, в камиони, в бази - ние нямаше как да отговорим на изискванията на държавата и да построим този лот в сроковете, в които ни е възложено. Авансите не знам защо се внушава, че са мръсна дума. Аванси има по 99% от договорите в ЕС и целия свят - както в държавните, така и в обектите на общините, така и при частните инвеститори. Това е авансиране на обекта, тези пари се дават за закупуването на техника, на материали и за завършване на обектите в срок. Като тези аванси се приспадат пропорционално от всеки сертификат, който се издава от изпълнителя. На този лот са приспаднати около 50 млн. лв. Както казах, ако ние работехме и не ни бяха спрели, сега въобще нямаше да има тема „Аванси“, защото те отдавна щяха да са приспаднати и забравени.

Фирма „Хидрострой“ е на пазара от 60 години. За тези години ние сме социално отговорни, заплащаме си всички данъци, такси към държавата. Всички наши служители, които са хиляди, са назначени на трудови договори и на колкото се разписват, толкова получават. Нямаме един човек, който да взима пари на ръка. На нашите фирми са правени всяка година данъчни ревизии, където не е установено нищо незаконно. Като физическо лице са ми направени пълни данъчни ревизии, както бяха направени такива пълни данъчни ревизии и на членовете на УС на нашите фирми и на техните съпруги и съпрузи. Не бяха установени никакви данъчни нарушения. Аз от 25 години си пазя всички годишни данъчни декларации - колко съм декларирал, от какво са приходите ми, колко са от заплати, наеми, дивиденти. Стриктно съм плащал всички данъци и след това парите съм ги инвестирал законно по банков път, както намеря за добре.

Питахте ме за инвестициите ми – аз съм роден в тази държава, възпитан съм тук и имам емоция, която не ми позволява да живея другаде. Имам две деца, които учиха в чужбина, и аз настоях да се върнат и да работят в България. И двамата работят с мен, екип сме, но те вече ми задават въпроси за тяхното бъдеще. Искам да заявя, че никога не съм бил член на която и да е партия и не съм се занимавал с политика. Мога да кажа, че никой от строителите не се занимава с политика. Ние като строители искаме да има правила, държавата да ги определи, а ние да ги спазваме. Освен в техника ние като социално отговорна компания инвестираме в обучението на нашия персонал. Искаме да развиваме хората от нашите фирми, а не да търсим нови.

През 2016 г. лотът, на който сме, и участъкът до Плевен и Ловеч също бяха спрени. Защо тогава нямаше възмущение от строителния бранш за уронване на престижа?

Никой не ме е питал, благодаря Ви. Ако бяхте питали тогава, щях да отговоря. Аз не съм нито политик, нито шоумен. Аз съм строител. Моята работа е да строя и да съм на обектите. Знаете ли, че всяка компания има милиони или стотици хиляди левове кредити. И въпреки трудностите, с които се сблъскваме, въпреки че може строителството на някой обект да е спряно по независещи от нас причини, ние плащаме всеки месец данъци, както и заплати и осигуровки на работещите. В последните две-три години обаче строител стана мръсна дума и банките ни вкараха в рисковите списъци като рисков отрасъл. Отказват ни кредити, защото не знаят какво ще се случва в бранша. Нека да Ви кажа колко струва един булдозер 65 т - 650 хил. евро. Дали са много авансите, когато на нас ни трябват десетки багери, булдозери и камиони? Един товарен автомобил без значение на марката струва между 95 и 140 хил. евро. За изграждането на АМ „Хемус“ колко товарни автомобила мислите, че ще ни трябват? А тези бетонови смесители знаете ли на какви цени са?

Още един елементарен, но много показателен пример ще Ви дам. Гредите, които виждате на това съоръжение, по договор ги актуваме на нашия възложител на 13 хил. лв. в сертификата, а ги купуваме от производителите на 39 хил. лв. Само при една греда сме с 26 хил. лв. на загуба.

Как ще коментирате критиките на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков относно качеството на строителството на АМ „Хемус“, както и на Северната скоростна тангента? Има ли пестене от материал?

За да има констатация, трябва да има лицензирана лаборатория, която да направи тези заключения. Аз никога не съм казвал, че някоя от нашите компании е безгрешна и никъде няма компрометирани участъци. Аз твърдя, че нашите компании са отговорни и коректни. Без значение какви обекти сме имали, дали сме излизали на печалба, дали сме излизали на загуба - всеки един от нашите обекти е бил завършен в срок. През всички тези 60 години компанията си е изпълнила гаранционно и дори извънгаранционно всички проявени дефекти. На всеки един обект освен фирмата изпълнител има представител на възложителя, на надзора, които отговарят дали са спазени качеството и количеството на вложените материали. Не може винаги и за всичко вината да се хвърля на строителя. А останалите участници в строително-инвестиционния процес? Каква е тяхната роля и отговорност? Аз и моите директори искаме да се прибираме вкъщи и да сме спокойни. Ние имаме и наш вътрешен контрол, който проверява обектите. Ако установим некачествена или неизвършена работа, за наша сметка я правим повторно. Радвам се, че голяма част от случаите сами сме установили и отстранили. Имахме например случай на път, който е фрезован с пет см повече. Какво мислите, че направихме – асфалтирахме до проектната квота. Кажете за тези 60 години чули ли сте някъде „Хидрострой“ да не е отстранила дефект? Коя от компаниите в пътния бранш не си е отстранила дефектите?

 

А имало ли е към Вас и бранша натиск от дадена партия или правителство да давате пари?

За целия бранш не мога да гарантирам, но от мен и моите колеги никой не е искал пари и да искат, ние няма да дадем. Ние пари не даваме! За всички спорни случаи - има съд. Ако възложителите не са коректни, ние завеждаме дела, когато някой служител е некоректен - завеждаме дело. Но проблемът е, че заради целия този негативизъм към бранша, заради това, че държавата не мисли какво се случва с работната ръка, хората избягаха. Липсват обекти, няма стратегия за следващите години за строителството, а човек търси сигурност, предвидимост за себе си, за семейството си и отива на запад. А ние все повече не можем да намерим работници.

Говорите за некоректни възложители. Не смятате ли, че проблемите Ви, които сега излизат на преден план с авансите, са заради констатации на Агенцията за държавна финансова инспекция, че ин хаус възлагането от „Автомагистрали“ ЕАД е заобикаляне на ЗОП и Вие тези пари въобще не е трябвало да ги получавате?

Адвокат Менко Менков: Няма констатации на никакви липси. Ин хаус процедурите са законово обосновани в целия ЕС и Агенцията за обществени поръчки се е произнесла много отдавна, че при възлагането на тези поръчки няма никакво нарушение на закона. Ако имаше някакво нарушение на закона, досега щеше да има законови последици. Такива няма и всичко е по реда на закона. Всички тези ин хаус процедури и възлаганията, както каза г-н Желев, на фирмите, които доставят материали и техника и всичко останало, за да се построи магистралата, са гарантирани с банкови гаранции и застраховки в двоен размер. Това означава, че при неизпълнение на договорите държавата ще получи двойно повече пари от тези, които е вложила. До този момент не липсва нито един лев. Всички аванси, които са предадени на „Хидрострой“ и останалите компании на г-н Желев, са вложени. Затова преценихме, че е добре да се дойде на терен и да се види къде са вложени тези пари и че не са изнесени в чували. Както казва г-н Желев, ако държавната политика беше правилна и проектите не бяха спрени, сега нямаше да стоим тук, защото движението по този участък щеше да бъде пуснато и щяхме да стигаме по-бързо до Велико Търново.

Г-н Желев, притесняват ли Ви проверки на Северната скоростна тангента?

Не. Аз от проверки не се притеснявам. Защото знам, че работата на нашия екип, на моите колеги е да строят. Работата на всички строители е да строим. Пак ще кажа – ние искаме да има политика за строителния бранш, визия за няколко години напред. Ако няма работа, ще трябва да освобождаваме хора. Въпреки че три години, докато нямахме работа, ние запазихме работниците си, като плащахме и плащаме заплати и осигуровки.

Г-н Желев, може ли да кажете кой Ви пречи да завършите лот 1 от този участък от АМ „Хемус“?

Поименно не мога да кажа, но има възложител. Надявам се възложителят да може да даде информация защо близо три години не работим. Имаше случаи, когато АПИ беше платила на нашия възложител, парите стоят по неговата сметка и той не ни ги превежда.

 

С тези темпове на работа кога ще бъде готов участъкът от АМ „Хемус“ до Плевен и Ловеч?

Не мога да прогнозирам, тъй като решенията за продължаване на строителството са от компетентността на държавата. Като спират строителството на АМ „Хемус“, политиците не разбират, че зачеркват Северна България. По-голямата част от магистралата можеше да бъде готова преди две години, ако беше се работило с темповете, с които започнахме. Магистралата е и нови инвестиции около нея. Магистралата е и пътнико- и товаропоток - лица от вътрешността на страната ще отидат по Българското Черноморие, от Черноморието ще отидат в нашите курорти. Но явно е по-лесно да се прави политика, отколкото да се завърши една магистрала.

Г-н Желев, в. „Строител“. Строителството е структуроопределящ за икономиката на страната отрасъл, дава заетост на над 200 хил. души, а в последните години е обект на постоянни атаки, негативизъм и уронване на престижа. Как това се отразява като цяло на бранша, на интереса към професията и ще останат ли български фирми, които да строят в България?

Благодаря на в. „Строител”, най-доброто и уважавано от мен издание. Строителите са достойни хора, аз се гордея, че съм строител. Строителите заслужават уважение, което в последните години не получават. За мен това, което се случва в последните 2-3 години, е гавра с всички строители.

Искрено се надявам икономическата, бизнес и политическата среда в страната да се подобрят. И това да доведе до много нови инвеститори в нашата държава. Където ние да може да продължим да работим достойно и с признанието, което българският строител заслужава.


За ареста:

Органите на реда си свършиха работата коректно, а от наша страна им беше оказано пълно съдействие. Бяха иззети записите от камерите и в протокола е записано, че на лицето, което е подало сигнала, няма нанесени леки или тежки телесни повреди. Благой Андонов е служител на фирма „Водстрой“ (сега ВДХ) от 2014 г. На всички наши техници или инженери предлагаме да финансираме тяхното обучение и да ги издигаме. Преди година и половина или година реших да го направя директор „Строителство“. За периода, в който заемаше тази длъжност, получих множество сигнали за злоупотреби и кражби, а обектите, за които той отговаряше, бяха с лоша организация и на загуба. След като станаха ясни тези факти, г-н Андонов заяви, че е готов да върне всички средства, но да не подавам сигнал в прокуратурата срещу него. За парите, които той дължи на фирмата, аз ще заведа дело в съда, а за кражбите сме подали сигнал в прокуратурата. Според мен цялата инсценировка с нанесения побой е, за да изтеглим нашия сигнал, това е набеждаване. Но аз няма да го изтегля. Поканих всички колеги и след като приключихме разговорите с Благой Андонов, застанахме пред тях и той разказа причините за напускането на фирмата. След това си тръгна от сградата по начина, по който влезе в нея. Това е историята по задържането ми. Имаме още един случай, за който ще подадем сигнал срещу друг наш служител.