КСБ

Инж. Христо Димитров, председател на Контролния съвет на КСБ: Важно е през тази година да отдадем заслуженото на всички технически ръководители

Бих предложил на КСБ да направим така, че основно изискване за развитие на кадрите в строителния бранш да е „минимален стаж като технически ръководител“

Инж. Димитров, КСБ обяви 2025 г. за година на строителния техник. Слагаме начало с Вас на новата рубрика на в. „Строител“, посветена на темата. Защо е важно и необходимо да има година на строителния техник?

В новогодишното обръщение към строителния бранш председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев обяви на кого ще посветим нашето внимание и усилия през 2025 година - за КСБ тя ще бъде годината на строителния техник. Идеята е на колегата Пламен Иванов, но фактът, че тя се възприе много бързо от всички (без против) е показателен за важността на строителния техник в реализацията на всеки строителен обект и ключовата му роля – той носи цялата отговорност на строителната площадка - организира, ръководи и контролира строително-монтажните работи на обекта. Важно е да направим максимално възможно през тази година да се отдаде заслуженото на всички технически ръководители, като се оцени детайлно тяхната работа и се поставят проблемите в управлението на строителния обект и в обучението на строителните техници. С общи усилия трябва да представим техния професионален и жизнен статус на необходимото ниво пред цялото общество.

Казахте, че ролята на строителния техник на обекта е ключова. Кажете ни малко повече за нея.

Ролята на строителния техник на обекта е от съществено значение за успешното изпълнение на строителните проекти. Техникът на обекта служи като връзка между различните екипи и осигурява условия и контрол, така че строителните дейности да се извършват в съответствие с проектните спецификации, стандартите за качество и безопасност. Основните отговорности на строителния техник на обекта включват цялостна координация на работния процес и контрол на качеството. Той осигурява спазването на проектните спецификации и стандартите за качество. Техникът проверява материалите и работата на строителите, за да се увери, че всичко е в съответствие с одобрените планове. Той организира и координира дейностите на екипите на обекта. Техникът работи заедно с различни специалисти (строители, електротехници, водопроводчици и др.), за да осигури гладкото протичане на работния процес.

В отговорностите на строителния техник е и съблюдаването на безопасността. Това е един от най-важните му ангажименти - да осигурява спазването на правилата за безопасност на работното място. Техникът е задължен да информира работниците относно безопасните практики и за предотвратяване на инциденти на обекта.

Наред с това той отговаря за документацията и отчетността. Поддържа документацията, която изпълнителят има задължение да „води“ съгласно Наредба 3 от ЗУТ, отговаря за отчетността, свързана с напредъка на строителството, използваните материали и извършени тестове. Техникът трябва да води записки за проверките и да генерира отчети за напредъка на проекта.

В задълженията му е и контролът на ресурсите - управлението на материалите и ресурсите на обекта, включително проследяване на запаси и поръчки. Техникът се уверява, че необходимите материали са налични и в добро състояние.

Той трябва да идентифицира проблеми и предизвикателства на обекта и да предлага решения. Техникът трябва бързо да реагира на възникнали ситуации и да адаптира плановете при необходимост.

Сред ключовите му задължения е комуникацията с ръководството - информирането на управителя на проекта за напредъка на строителството, проблемите и необходимите корекции. Техникът играе важна роля в комуникацията между различните екипи на обекта и управлението.

Строителният техник отговаря и за обучението на работниците относно нови технологии, безопасни практики и методи на работа. Той е отговорен за осигуряване на необходимите знания и умения на екипа.

Също така за провеждането на инспекции и тестове на строително-монтажните работи, за да се увери, че те отговарят на стандартите и спецификациите. Техникът може да участва в изпитвания на материали и конструкции.

Не на последно място той следи за съответствието с регулациите и осигуряването на спазването на нашите строителни норми и стандарти. Техникът трябва да е запознат с нормативните изисквания и да проследява тяхното изпълнение.

Всички тези отговорности показват важните задачи на строителния техник и значението на неговата работа, която осигурява качество, безопасност и ефективност на строителната площадка.

Какви качества трябва да притежава добрият строителен техник?

Добрият строителен техник трябва да притежава комбинация от технически, организационни и личностни качества, които ще му позволят успешно да изпълнява задълженията си на строителния обект. От моя опит като технически ръководител ще споделя някои от най-важните качества:

- Технически знания: добрият строителен техник трябва да има задълбочени познания в об­ласт­та на строителството, включително строителни технологии, материали, механика и инженерни знания. Това знание е основополагащо за вземането на информирани решения.

- Комуникационни умения: Умението да комуникира ефективно с различни екипи, клиентите и подизпълнителите е от съществено значение. Техникът трябва да може ясно да предава информация и да приема такава.

- Организационни умения: Способността да организира и координира различни дейности на обекта е важна за успешното изпълнение на проектите. Добрият техник трябва да може да управлява времето и ресурсите ефективно.

- Внимание към детайлите: Строителството изисква прецизност и внимание към детайлите, особено при проверка на качеството на материалите и изпълнението на работата. Техникът трябва да бъде внимателен и да забелязва малките несъответствия.

- Бързо решаване на проблемите (несъответствията): Способността да идентифицира проблеми и да предлага ефективни решения е ключова. Добрият техник трябва да бъде проактивен и да умее да реагира бързо на неочаквани ситуации.

- Лидерски умения: Възможността да ръководи и мотивира екипа, както и да управлява конфликти и да взема решения е важна за успешната работа на строителния обект.

- Гъвкавост и адаптивност: Строителството е динамична среда и техникът трябва да може да се адаптира към променящите се условия, изисквания и планове.

- Знания за безопасност: Добрият строителен техник трябва да бъде запознат със стандартите за безопасност и здраве на работа и да знае как да ги прилага на обекта, за да гарантира безопасността на работниците.

- Умения за работа в екип: Работата на строителния обект изисква тясно сътрудничество с различни специалисти, така че техникът трябва да бъде способен да работи ефективно в екип.

- Постоянно учене: Строителството е област, която постоянно се развива, така че добрият техник трябва да бъде ангажиран с непрекъснато обучение и актуализиране на знанията си.

Тези качества не само че помагат на строителния техник да изпълнява задълженията си, но също така допринасят за успешното завършване на проектите, поддържане на високи стандарти за качество и безопасност и укрепване на репутацията на организацията, за която работи. Усвояването на тези качества позволява на техническия ръководител да получи по-добра оценка и съответно възнаграждение от своя работодател.

Споменахте, че сте минали през етапа на строителния техник във Вашето професионално развитие. Кое беше най-голямото предизвикателство за Вас в този период и какво научихте?

Всъщност това е началният етап на работата ми като професионален строител. Основното предизвикателство за мен беше смяната на позицията - от обучаем ставаш технически ръководител, на който се крепи всичко на обекта. Както се казва „първите години трябва да са в калта”. Там е основата на строителната пирамида. Там работиш с високообразовани възложители и проектанти и в същото време решаваш всички задачи с работниците, с които разполагаш! Там се научих да прилагам всичко учено в лекциите на практика - запознаване с проектите, планиране на строителството, подготовка на заявки за необходимите ресурси за проекта, контрол на изпълнението, отчитане на извършеното и т.н.

Всичко това - дълги работни дни, вечерни оперативки, пускови срокове, закъснели наряди и актове, беше основата, без която беше немислимо моето развитие!

Всички знаем за огромния дефицит на кадри в строителството. Каква е ситуацията със строителните техници?

Осезаема е липсата. На обявите за работа или няма кандидати, или се явяват такива без опит, но с огромни претенции. Бих предложил на КСБ да направим така, че основно изискване за развитие на кадрите в строителния бранш (проектиране, контрол и управление на строителните процеси) да е „минимален стаж като технически ръководител“. Това е един от начините да осигурим качествени кандидати за технически ръководители.

 

Кой подготвя младите кадри за специалността? Как може да ги мотивираме да се насочат към тази професия? Има ли възможности за преквалификация на вече работещи в строителството?

Подготовката на младите кадри за специалността „строителен техник” включва различни институции и организации, които играят важна роля в образованието и обучението им. Основните участници в този процес са образователните институции. Технически университети предлагат специализирани програми по строителство, инженерство и управление на строителството. Тези институции предоставят академично обучение, което обхваща теория, практическо приложение и работа в лаборатории.

Професионални училища (гимназии) от своя страна предлагат програми и специализации, свързани със строителството, които подготвят учениците за работа в сектора като технически ръководители. Това са основните институции, които създават технически ръководни кадри за строителството. Разбира се, има и други образователни центрове, на които законодателството дава възможност за обучение, но те не са основни и не всички гарантират качество на обучението. За по-добрата образованост спомагат също и стажовете и практиките на строителни обекти, които се организират от строителните компании и КСБ. Много важно е да се използва и менторството – занаятът „се краде“ по-лесно от опитен технически ръководител. При техническите възможности в момента колегите могат да се образоват и преквалифицират и онлайн - има достатъчно образователни платформи.

В мероприятията, свързани с отбелязването на годината на строителния техник, е и конкурс за „Строителен техник на годината“ и връчване на награди. Какви трябва според Вас да са критериите?

Щом ще организираме конкурс, състезание между техническите ръководители в строителството, е важно да определим ясни и обективни критерии за оценка, които да отразяват ключовите умения и компетенции, необходими за успешното управление на строителни проекти. Ето някои предложения за критерии за оценка:

  1. Управление на проект:

- Способност за планиране и организиране на проектите.

- Осигуряване на спазване на сроковете и бюджета.

  1. Качество на работа:

- Спазване на строителните спецификации и стандарти.

- Провеждане на ефективни проверки на качеството и контрол на материалите.

  1. Безопасност на работното място:

- Спазване на правилата за безопасност и здраве.

- Идентифициране и управление на рисковете на обекта.

  1. Комуникация и взаимодействие:

- Умение за комуникация с екипа, клиентите и подизпълнителите.

- Способност за разрешаване на конфликти и управление на различията.

  1. Бързо отстраняване на проблемите:

- Идентифициране на проблеми и предлагане на иновативни решения.

- Способност за бързо реагиране на неочаквани ситуации.

  1. Лидерски умения:

- Способност за мотивация и ръководене на екипа.

- Умение за делегиране на задачи и управление на конфликти.

  1. Технически знания:

- Знания за строителните технологии, материали и методи.

- Умение за прилагане на нови технологии и иновации в строителството.

  1. Устойчиво строителство и екологични практики:

- Способност за прилагане на устойчиви практики и технологии.

- Умение за работа с екологични материали и минимизиране на влиянието на строителството върху околната среда.

  1. Документация и отчетност:

- Способност за поддържане на точна и навременна документация.

- Умение за генериране на отчети за напредъка и анализ на данни.

  1. Общ резултат:

- Общата ефективност на проекта, включително завършване в срок и в рамките на бюджета.

- Общо удовлетворение на клиентите и заинтересованите страни.

Представените от мен критерии са много, но те могат да бъдат оценявани чрез комбинация от методи, като самостоятелни оценки, оценки от колеги, наблюдения на живо и анализ на резултатите от конкретни проекти. Също така може да предвидим и практическа част в състезанието, където участниците да демонстрират своите умения в реални или симулирани ситуации, което ще добави допълнителна стойност към оценката.

Имате ли предложения за други инициативи, свързани с темата, които да бъдат проведени през годината?

В съвременния строителен сектор новите технологии и иновации играят ключова роля в оптимизацията на процесите и облекчаването на работата на техническите ръководители. Ето защо през тази година, а и след това трябва да работим активно и да организираме събития в цялата страна, на които да информираме всички колеги, отдали се на тази професия, за световните достижения в сферата. Искам да използвам възможността да споделя някои от най-значимите нововъведения, които могат да помогнат в тази насока, като например софтуер за управление на проекти. Платформи като BIM (Building Information Modeling) и специализирани софтуерни решения (Procore, PlanGrid) позволяват на техническите ръководители да планират, проследяват и управляват проектите по-ефективно. Те предлагат визуализация на проектите, управление на ресурси и координация на екипи. Друга възможност е използването на дронове за инспекция на строителни обекти, което предоставя бърза и точна информация за напредъка на проекта, позволява мониторинг на труднодостъпни места и спестява време и разходи.

Въвеждането на сензори и IoT технологии е сред иновациите в сектора. Сензорите могат да бъдат интегрирани в строителните процеси за мониторинг на условията на работа, като температура, влажност и структурна стабилност. IoT (Internet of Things) технологии предлагат възможност за събиране и анализ на данни в реално време, което улеснява вземането на решения.

Все по-широко разпространение намират и специализираните приложения за мобилни устройства, които позволяват на техническите ръководители да получават актуализации, да комуникират с екипите и да следят напредъка на проекта, докато са на терен.

Автоматизирани машини и роботи могат да поемат рутинни и трудоемки задачи, което освобождава времето на ръководителите, за да се фокусират върху стратегическите аспекти на проекта.

Технологиите за 3D печат позволяват бързо и ефективно създаване на прототипи и конструктивни елементи, което може да ускори процеса на строителство и да намали разходите.

Бъдещето, включително и на строителния бранш, изглежда все по-невъзможно без прилагането на изкуствен интелект AI, а машинното обучение за анализ на данни от предишни проекти може да помогне при прогнозиране на проблеми и оптимизация на ресурсите, което улеснява управлението на проектите. Използването на VR и AR технологии за визуализация на проекти и обучение на екипи може да подобри комуникацията и разбирането на сложни концепции, което е особено полезно при планирането и изпълнението на строителни дейности.

Необходимо е да се следят и новостите в екологични технологии - внедряването на устойчиви строителни практики и материали не само че подобрява екологичния отпечатък, но също така може да оптимизира разходите и да повиши ефективността на проектите.

Считам, че чрез интегрирането на тези нововъведения в ежедневната работа техническите ръководители ще могат да подобрят управлението на проектите, да увеличат ефективността и да намалят стреса, свързан с многобройните отговорности. Всичко това не може да се случи без намесата и системната работа на КСБ.

Даваме старт на рубриката „2025 – година на строителния техник“, какви са препоръките Ви към нея? И какво ще пожелаете за цялата кампания през годината?

Това чудесно предложение ние, които сме начело на КСБ, и тези, за които каузата е жизненоважна, трябва да подкрепим с много идеи и действия, които да докажат важността на техническия ръководител. Трябва целия натрупан от нас опит, а и световните достижения да ги направим лесно достъпни за младите хора, дръзнали да „влязат в калта“!