Светослав Жеков, председател на ОП на КСБ – Варна: Приоритет за мен е да консолидирам бранша във Варна, както и да работя за повишаването на имиджа му
Първата задача - буквално от първия ми ден, е организацията и провеждането на традиционния ни конкурс „Златен отвес“
Светослав Жеков е новият председател на Областното представителство (ОП) на КСБ във Варна. Той е дългогодишен член на ОП на КСБ – Варна. Възпитаник е на Икономическия университет в морския град. Над 20 години развива бизнес в сферата на строителството и инвестициите. Компаниите му осъществяват дейност на територията на Варна, София и Банско.
Като съществен проблем за морската столица очертава изоставането на инфраструктурата – пътното строителство, транспортната свързаност, ВиК системаsvиндустриални зони, тъй като Варна изостава икономически в това направление, сравнена с редица по-малки градове. Дигитализацията в сектора, прилагането на нови технологии и отварянето на Камарата към корпоративно-социална отговорност с ангажимент към обществото са сред основните приоритети на новия председател. Фирмата му „Изолации“ ЕООД е носител на отличие за най-динамично развиваща се строително-инвестиционна компания във Варна.
Г-н Жеков, позволете да Ви поздравя от името на Съвета на директорите и екипа на в. „Строител“ за избирането Ви за председател на ОП на КСБ - Варна. Какви ще бъдат приоритетите Ви през следващите три години?
Благодаря на Областното представителство за гласуваното ми доверие. За мен е чест да поема ръководството на ОП на КСБ – Варна. Строителният сектор е двигател не само на икономическите процеси в страната, а и стратегически фактор за устойчивото развитие на града ни – и като морска столица, и като туристически, образователен и културен център. Сред основните ми задачи ще бъде да подобрим комуникацията между местните строители и централното ръководство, както и да насърчим иновациите и прозрачността в сектора. Приоритет за мен е да консолидирам бранша във Варна, както и да работя за повишаването на имиджа му. Подобряването на транспортната свързаност на Варна е основна цел, тъй като без нея регионът ни изостава цялостно.

Какви са първите задачи, които стоят пред Вас?
Първата задача - буквално от първия ми ден, е организацията и провеждането на традиционния ни конкурс „Златен отвес“ и Строително изложение – Варна.
Следват институционални срещи с община Варна и разпределителните дружества.
Тук е мястото да споделя, че на 15 октомври проведохме кръгла маса с най-голямото районно кметство в града - „Одесос“, за да обсъдим възможностите за подобряване на комуникацията между професионалните организации и районната администрация; оптимизирането на административните услуги, изработването на обща стратегия за развитието на района и опазването на културното наследство.
Важна задача е и организацията на коледното тържество, което по традиция отбелязваме с останалите 3 структури на браншови камари във Варна, като едновременно обсъждаме и общите проблеми и приоритети. Ще проведа и срещи с местните фирми, за да разбера техните нужди и цели.
Какви са основните проблеми, с които строителите се сблъскват във Вашата област?
Сред основните трудности е забавянето на плащанията по обществени поръчки, липсата на индексация на строителните договори, както и нуждата от по-добра координация с местната власт.
Голям проблем в сектора са електроразпределението и ВиК.
Липсата на достатъчно и квалифицирана работна ръка е също от нещата, които ни пречат в ежедневната дейност.
За да се развива градът ни, трябва да има съвременна инфраструктура, пристанищни и индустриални зони. Тези проекти са невъзможни без координация между строителния отрасъл, общината и държавата. Само в партньорство можем да постигнем визионерски решения за устойчиво развитие на Варна. Ние като Камара познаваме реалността на терен, имаме експертност и можем да я вложим в полза на обществения интерес и развитието на града.
Каква е Вашата оценка за състоянието на строителния отрасъл в област Варна?
Според мен строителният сектор в нашата област е стабилен, но има нужда от модернизация и по-добра координация. Виждам потенциал за растеж, ако се фокусираме върху качеството и иновациите.
Имаме желание да задълбочим съвместното сътрудничество с ИКТ Клъстър Варна, където можем да включим и нашия Европейски цифров иновационен хъб.
За справянето с хроничния недостиг на кадри в отрасъла е важно да насочим бранша към по-съсредоточено присъствие в учебните институции и да положим усилия за ангажираност с обществени инициативи. Във Варна вече работим в това направление и планираме да засилим връзките между бизнеса и образованието. През тази година започнахме програма за дуално обучение с Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Васил Левски“ и Регионално управление на образованието - Варна. Фирми от ОП на КСБ – Варна, обучават в реална среда учениците. Планираме да засилим и присъствието си в университетите, както и да разработим инициативи, насочени към обществото и подобряване на градската среда.

Кои са значимите обекти, които се реализираха или ще се изпълняват във Вашата област до 2026 г.?
Очакваме да завършат няколко ключови инфраструктурни проекта, които ще подобрят значително транспортната и градската среда в региона, а това ще даде тласък на целия сектор. Сред тях са пътят за кв. „Галата“, тръбата във Варненското езеро, удълбочаването на подходите към него. Съвместно четирите браншови камари представиха пред община Варна идейна разработка на Промишлена зона 3 с голям обхват, около 2000 декара, която да се обособи като индустриалната зона на морската столица и за която се надяваме скоро да бъде обявена обществена поръчка за проектиране. Както казах, липсата на индустриални зони край Варна забавя икономическото развитие на морската столица. Ние сме третият по големина град в България и се радваме на отлично местоположение, предоставящо възможност за привличане на чуждестранни инвестиции.
Според Вас кои са основните проблеми или трудности, които трябва да бъдат поставени пред централното ръководство на КСБ?
Увеличение на бюджетите на Областните представителства и оказването на помощ при наемане на чуждестранни работници. Също така съдействие при осъществяването на по-добра свързаност на региона, а именно: завършването на автомагистрала „Хемус“, втори мост над Варненското езеро и ремонт на Аспарухов мост.
Какви са Вашите наблюдения относно забавянията на плащанията от държавата?
Неразплатените средства в срок са реален проблем, който забавя реализирането на проектите. Ще работим с местната и централната власт за по-голяма предвидимост и навременно финансиране. Два от инфраструктурните проекти в града ни бяха спрени заради липса на плащания. Това са пътят за кв. „Галата” и тръбата във Варненското езеро. Те имат ключово значение за морската столица. Важно е да отбележим, че Варна все още очаква нова сграда на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“.
Как можем да задълбочим сътрудничеството с вестник „Строител“?
Бихме могли да работим по-тясно с изданието, като редовно споделяме новини и успехи от региона, за да държим всички по-добре информирани и ангажирани. Благодаря на Вас лично и на вестника за ползотворната работа досега. Надявам се да продължим създадените добри практики и съвместни инициативи на вестник „Строител“ и ОП на КСБ – Варна, и да разширим сътрудничеството си с нови. Отворени сме към предложения и ще се радваме срещите ни с екипа на изданието да станат по-чести.