Адвокат Силвия Петкова: Най-честата причина за пътнотранспортни произшествия с ранени и загинали са неправилни действия на водача
Адв. Петкова, наскоро бяха приети промени в Наказателния кодекс (НК). Предвиждат се изменения в Закона за движението по пътищата. Какви резултати трябва да очакваме от тях?
Освен тях се предвиждат и нови промени в наредбата за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и употребата на наркотични вещества и техни аналози. Приетите до момента изменения сами по себе си са юридически нелогични. Например в особената част на Наказателния кодекс влязоха разпоредби, които противоречат на общата част на НК. Съответно ние, правоприлагащите, не знаем как точно да постъпим, когато общата част на НК не предвижда отнемане на средството на престъплението поради непредпазливост, но пък особената част на Наказателния кодекс го предвижда. Разбира се, целта на тези промени е да бъде ограничена и въобще изцяло да се прекрати войната по пътищата. Тези мерки обаче, когато са нелогични, не могат да доведат до постигането й.
В последните 10 г. данните на Националния статистически институт показват драстично намаляване на транспортните престъпления. Това е донякъде естествен процес, който се дължи не толкова на промените в Наказателния кодекс и въобще на законодателните изменения, а по-скоро на доста сериозната промяна в манталитета на обществото и по-точно в повишаване на нетърпимостта към транспортните престъпления, извършени след употреба на алкохол и наркотични вещества.
Какво се случва с автомобилите, които се отнемат от водачи, употребили алкохол или наркотични вещества?
Автомобили се изземваха като веществено доказателство. Казвам го в минало време, защото в последните няколко случая, по които съм работила, не се е стигало до изземване на автомобила. Тоест по някаква причина все още не сме идентифицирали това изземване. На общо основание то не е целесъобразно. Разбира се, когато става въпрос за пътнотранспортно произшествие, изземването на моторното превозно средство е важно от гледна точка на установяване на механизма на причиняване на ПТП. Когато говорим обаче за шофиране с концентрация на алкохол над 1,2 промила и след употреба наркотични вещества или техни аналози, МПС по никакъв начин не може да послужи за установяване на обективната истина във връзка с престъплението. То всъщност е вещественото доказателство, някакъв предмет, който служи за установяване на обективната истина по конкретно наказателно производство. Съответно в случаите, в които сме изправени пред формалното престъпление шофиране с концентрация на алкохол над 1,2 промила и след употреба на наркотични вещества или техни аналози, изискваме от Прокуратурата да върне вещественото доказателство, без значение дали то е собствено на дееца или на някой друг. Досега не сме имали проблеми, във всички случаи са ни били връщани и не ни се е налагало да оспорваме откази за връщане на МПС пред съд. Законът все пак предвижда такава възможност.
При употреба на наркотици не се измерва концентрация, т.е. има голяма разлика между това да си употребил или да си под влияние на такива вещества.
Българският законодател приема подхода на т.нар. нулева толерантност, тоест в случаите, в които водач е употребил наркотични вещества, той не следва да управлява МПС. Когато е употребил наркотични вещества, управлява моторно превозно средство и е причинил ПТП със средна или тежка телесна повреда или дори смърт, наказанието за такъв водач е изключително сериозно, то е абсолютно идентично с предвиденото за умишлено убийство. А нещо, което само по себе си е юридически абсурд, е, че ние трябва да мислим в посока този човек, който е употребил наркотично вещество, представлява ли по някакъв начин опасност за живота и здравето на останалите участници в движението по пътищата или за нечие имущество. Когато един шофьор не се намира под въздействието на наркотично вещество, той е с ясно съзнание, съответно не можем да говорим, че той дефинитивно представлява някаква опасност за останалите участници в движението. Но много хора с ясно съзнание предизвикват ПТП поради други нарушения на правилата за движение по пътищата.
Статистиката на НСИ сочи, че пътнотранспортните произшествия, които са предизвикани по вина на водачи, употребили алкохол или наркотични вещества, за 2021 г. са по-малко от 2% от всички ПТП. Най-честата причина за пътнотранспортни произшествия с ранени и загинали са неправилни действия на водача – по отношение на маневри, изпреварвания, превишена скорост. Тоест законодателят в случая се е съсредоточил в една тема, която представлява много малък процент от войната по пътищата. Разбира се, това не означава, че не бива да работи по нея, но той следва да се съсредоточи и в по-големия проблем, не само в по-малкия.
Какво е посланието Ви към хората?
Основното и най-важно послание, което трябва да знае всеки водач, е да не се качва в автомобила си дори и когато е употребил малко количество лек алкохол. При никакви обстоятелства не бива да се шофира под въздействието на алкохол или на наркотични вещества.