Тема

Разширението на метрото за община Виена е проектът на столетието

Екип на в. „Строител“ бе на работно посещение в столицата на Австрия, Виена, по покана на международния офис на общината. В рамките на визитата беше проведена интензивна поредица срещи с ключови представители на различни общински дружества и организации, свързани с инфраструктурата и управлението на града. Сред основните теми на дискусиите бяха разширяването на метрото в контекста на стратегията на Виена за интелигентна мобилност, дигитализацията на процесите за издаване на строителни разрешения, както и новите предизвикателства и решения в областта на водоснабдяването и енергетиката. По време на срещите главният редактор и прокурист на изданието Ренета Николова и отговорният редактор Емил Христов се запознаха отблизо със стремежа на Виена за ефективно и устойчиво градско развитие. В няколко броя в. „Строител“ ще представи обширни материали с най-интересните проекти във Виена. В настоящия брой ще се спрем на разширението на линиите на Виенското метро U2 и U5, за които ни разказа Ингрид Монсбергер, пресговорител за инфраструктурни проекти на „Виенски линии“.


Първият етап от модернизацията на линии U2 и U5 ще възлезе на 2,3 млрд. евро

Емил Христов

Ренета Николова

Метрото във Виена е сред най-развитите и ефективни в Европа. Системата на подземната железница на австрийската столица включва пет основни линии – U1, U2, U3, U4 и U6, като общата дължина на мрежата е около 83 километра. То има повече от 100 станции, които обхващат както централните части на града, така и периферните райони.

Виенското метро обслужва над 1,3 милиона пътници дневно, което го прави основен транспорт за местните жители и туристи. Подземната железница е добре свързана с другите видове обществен транспорт, като трамваи, автобуси и железници.

През 2018 г. община Виена е започнала изпълнението на най-големия си транспортен проект за последното столетие – разширението на метрото. Инвестицията ще възлезе на внушителните 2,3 млрд. евро. Проектът U2xU5 не само ще трансформира съществуващата мрежа, но и ще добави нови, напълно автоматизирани линии, които ще облекчат трафика и ще подобрят свързаността в града. С него общината прави ключова стъпка към устойчивото развитие на Виена и ще осигури по-ефективен и екологично чист транспорт за бъдещето.

Основни елементи на проекта U2xU5

Проектът за разширение на подземната железница предвижда удължаване на линия U2 на юг. Паралелно с това се изгражда новата линия U5, която ще свързва функциониращите станции Volkstheater, Museumsquartier и Karls-platz с продължение на метрото на север. U5 ще бъде първата напълно автоматизирана метролиния във Виена, което ще даде възможност за по-кратки интервали на движение на влаковете и по-висока ефективност на транспорта. Общата дължина на разширението е над 11 км, като на терен всеки ден работят повече от 800 души.

Предвижда се да се изгради и станцията Rathaus, която ще е основен транспортен възел, на който U2 и U5 ще се пресичат. По този начин ще се улесни достъпът до всички останали линии на метрото.

По информация на „Виенски линии“ строителство на линия U5 върви по график, като трасето ще бъде готово през 2026 г. и ще отбележи първата голяма стъпка към бъдещето на градския транспорт в австрийската столица.

Точната дата на завършването на първата фаза на U2, която е до станция Matzleinsdorfer Platz – общо 4,4 км линии и пет нови спирки, ще зависи от това колко бързо напредва работата с тунелопробивната машина през следващите години. Геоложките условия по трасето на U2 са тежки и непредвидими, поради което е възможно изкопаването на тунелите да се забави във времето.

Инженерните предизвикателства

„Никак не са малко изпитанията пред строителите. На много места, особено в някои части на центъра на града, тунелопробивната машина няма как да преминава заради сложните геоложки условия и се използва нов виенски метод – трасето се прокопава с багери“, заяви специално за екипа на в. „Строител“ Ингрид Монсбергер, пресговорител за инфраструктурни проекти на „Виенски линии“. Тя сподели, че особено предизвикателство е било прокопаването на трасето при сградата на кметството, която се намира в сърцето на австрийската столица. Монсбергер обясни, че строителите са предприели специален подход за извозване на изкопаните земните маси, като пръстта се транспортира подземно до една от новостроящите се станции, така че да не се налага тежкотоварни камиони да затрудняват трафика.

За да се минимизират рисковете от срутвания, от „Виенски линии“ са провели задълбочени предварителни проучвания на почвите заедно с експертите по геология, като са били извършени 250 пробни сондажа на дълбочина до 60 метра и са били изкопани 3000 шахти в терените по трасето. „Започнахме проекта на столетието с възможно най-добрите геоложки прогнози и 3D модели, с най-доброто планиране и подготовка, но впоследствие установихме, че теренът не отговаря навсякъде на очакванията“, заяви Монсбергер.

Тя сподели, че в района на кметството са се появили подпочвени води. За да се запазят тунелите сухи по време на строителните работи, преди старта на същинските дейности там през 2022 г. е била изградена голяма тръба за събиране на подземни води – от кметството до Дунавския канал. Ингрид Монсбергер изтъкна, че съвсем наскоро са изтекли 100 000 л (100 куб. м) вода в тунела. Наложило се е строителните работи да бъдат прекъснати, да се изградят допълнителни кладенци и да се изпомпва водата.

„Изграждането на новите тунели и станции в плътно застроените и исторически зони на Виена представлява значително инженерно предизвикателство. Проектът включва използването на напреднали техники, като инжекционна стабилизация на почвата и понижаване на нивото на подземните води, за да се осигури безопасността и стабилността на конструкциите“, разказа още тя.

От думите й стана ясно, че в началото на есента ще започне използването на тунелопробивна машина в гъсто населени райони на Виена, където е възможно. В някои зони без къртица няма как да се отговори на заложените в проекта изисквания за прецизност и минимално въздействие върху околната среда. „Не е възможен друг подход за изграждане. Машината ще бъде дълга 120 м, 6-7 м широка и ще тежи 1200 тона. Тя е немско производство и е направена по поръчка“, посочи Монсбергер.

Ползи за града

Ингрид Монсбергер акцентира, че разширението на метрото се очаква да донесе значителни екологични ползи. Прогнозира се да се намалят значително емисиите на CO2, защото ще предостави на жителите и гостите на града устойчива алтернатива на автомобилния транспорт. Също така чрез новите трасета ще бъдат свързани по-голям брой райони в австрийската столица, ще се улесни достъпът до централните части и ключови исторически обекти и културни институции. „Придвижването до тях ще е по-бързо и по-удобно и все повече хора ще предпочетат обществения транспорт пред личните автомобили. Това ще намали задръстванията и ще освободи градските пътища, което ще допринесе за повишаване на безопасността на движение“, подчерта Монсбергер.

Тя сподели, че разширението на метрото също така ще създаде нови работни места по време на строителството и след завършването му, което ще стимулира местната икономика. Освен това по-добрият обществен транспорт може да привлече нови бизнеси и инвестиции в града.

Изграждащите се линии ще бъдат оборудвани с модерни системи за безопасност, включително автоматизирани преградни перонни врати и видеонаблюдение, което ще увеличи сигурността на пътниците.

„Всичко това прави проекта U2xU5 ключов за бъдещето на Виена. Той не само ще трансформира транспортната мрежа, но и ще допринесе за устойчивото развитие на града“, подчерта Ингрид Монсбергер.

Срокове и финансиране

Огромното увеличение на цените на строителните материали през последните години и трайно високата инфлация, както и геополитическата ситуация в Европа са оказали влияние върху разходите по проекта. До този момент първият етап на изпълнение на разширението на метрото струва на община Виена 2 млрд. евро. „Сметките показват, че заради продължаващата инфлация проектът се оскъпява с 15%, или инвестицията ще е с около 300 млн. евро повече“, информира Ингрид Монсбергер.

Поглед към бъдещето

Въпреки всички трудности, пред които са изправени местната власт и строителите, очакванията на „Виенски линии“ са първият етап на строителството на новите линии да завърши до 2032 г., а втората фаза – до 2035 г.


Ингрид Монсбергер, пресговорител за инфраструктурни проекти на „Виенски линии“: За строителството на двете линии бяха разкрити над 30 000 работни места

Г-жо Монсбергер, намираме се в един уникален информационен център на „Виенски линии“. Как се зароди идеята за неговото създаване?

U2xU5 e интерактивен информационен и образователен център на „Виенски линии“, който се простира на повече от 700 кв. м. Целта на неговото създаване бе да има място, където населението може да се информира за изпълнението на актуалните инфраструктурни проекти в града. Най-често той се посещава от любители на метрото и ученици. Тук те могат да видят интерактивната и мултимедийна изложба, която им дава задълбочена представа за подземния свят и системата на метрото на Виена. Запознава ги с планирането, изграждането и експлоатацията на новите маршрути на метрото.

При нас може да се види как изглежда машината за пробиване на тунели, както и колко обществени превозни средства има във Виена. Инфоцентърът U2xU5 се намира в мецанина на бъдещата станция U5 Volkstheater и можете да стигнете до него от изхода Burggasse. Входът е безплатен и всеки гост на града е добре дошъл да го разгледа.

Разкажете ни повече за разширението на метрото във Виена. Какви са основните предизвикателства, с които се сблъсквате по време на строителството? На колко ще възлезе цялостната инвестиция?

Със сигурност мога да заявя, че това е проектът на столетието за община Виена.

Най-големите предизвикателства бяха свързани с това, че извършваме строителството в много гъсто населени части на града. На места се наложи забавяне на изграждането, защото се появиха изригвания на подпочвени води, а на други самата земна маса се преместваше. Всичко това наложи удължаване на срока на изпълнение на новите линии на метрото.

Очакванията ни са линията на метрото U2 да бъде напълно готова през 2035 г. За момента не можем да кажем каква ще бъде крайната цена на строителството на двата участъка, защото това ще стане ясно при завършването им. Още повече, че по време на първия етап на изграждането се случиха доста непредвидени предизвикателства, като пандемията от COVID-19, войната в Украйна, инфлацията и всичко това увеличи стойността и разходите за строителство.

Много е важно да отбележа, че покрай СМР на двете линии бяха разкрити над 30 000 работни места.

Какви технологии се използват за изграждането на тунелите и станциите на новите линии?

Двете линии се реализират по различен подход, на места трасето се прокопава с багери, а на други с тунелопробивна машина. Специалните характеристики на проекта включват тунелиране в близост до исторически сгради, изграждане на наклонени шахти за поставяне на ескалатори, работа по съществуващи станции на метрото, изграждане на нови шахти, създаване на аварийни изходи.

При проектирането на линиите беше използвано и 3D моделиране, което спомогна за надеждност на планирането на много сложните строителни секции и приспособления, които трябваше да бъдат издигнати.

Какъв ще бъде ефектът от строителството на новите линии върху трафика и околната среда в града?

По линия U2 ще могат да пътуват повече от 300 млн. пътници допълнително. В момента годишно над 1 млрд. души преминават през цялото метро във Виена. Другото предимство ще бъде, че ще се разтоварят значително съществуващите метролинии, трамвайните трасета, както и автобусите. Към 17-и район, докъдето ще стига U5, в момента няма никакво метро, а само два трамвая и изграждането на новата линия ще помогне значително на пътникопотока.

Друго очаквано предимство е, че заобикалящото пространство около станциите на метрото ще може да се оформи по нов начин. Ще има зелени площи, както и места за отдих. Със сигурност това ще промени облика на града, ще го направи още по-привлекателен.

Нашето основно желание е чрез реализирането на този проект да накараме повече хора да слязат от автомобилите си и да използват градския транспорт.

Какви са бъдещите планове за развитие на метромрежата в града?

След строителството на U2 и U5 за доста дълъг период няма да има други големи проекти. Мисли се за удължаване на линия 1, за да продължи в тази част на града, където тепърва ще се разширява Виена. Това е в средносрочен план.


Развитието на метрополитените в други европейски градове

По време на работното посещение в информационния център на Виенското метро екипът на вестник „Строител“ се запозна с любопитни изложбени панели, представящи данни за мрежите на подземните железници в различни европейски градове. Те включват исторически моменти, важни показатели, като дължина на линиите, брой станции и капацитет на превозваните пътници. Чрез панелите посетителите не само могат да научат интересни факти за метросистемите в Европа, но и да направят сравнение какво е развитието на подземната железница в австрийската столица спрямо тях.

Атина, Гърция

Атинското метро, електрифицирано през 1904 г., включва три линии и е сред най-старите метросистеми в Европа. То играе важна роля в транспорта на града, като същевременно се разширява и модернизира през годините. Значително разширение е направено преди Олимпийските игри през 2004 г. В момента то е с дължината 92 км и разполага с 66 станции.

Будапеща, Унгария

Будапещенското метро е открито през 1896 г. То се състои от четири линии, като най-старият участък е включен в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО. Системата на метрото обслужва ключови зони в града и е важна част от обществения транспорт на Будапеща. Неговата дължина е 39,4 км и има 52 станции.

Берлин, Германия

Берлинското метро е въведено в експлоатация през 1902 г. То е основен транспортен механизъм в германската столица. Системата на подземната железница включва 10 линии и е известна със своето добро свързване с другите видове обществен транспорт в града, като трамваите и S-Bahn. То е с дължина 155,4 км и разполага със 175 станции.

Мюнхен, Германия

Мюнхенската подземна железница е открита 1971 г. Днес е сред най-големите и модерни метросистеми в Германия. Има осем линии с обща дължина от около 103,1 км и 96 станции. Метрото е основна част от обществения транспорт на града и е интегрирано с трамвайната и жп мрежата на Мюнхен. Системата е известна със своето високо качество на обслужване, с бързия и удобен достъп до различни части на града и околните райони.

Варшава, Полша

Варшавското метро е създадено през 1995 г. Това е първата и единствена система на подземната железница в Полша. Състои се от две линии с обща дължина от 42 км и 39 станции. То играе важна роля в обществения транспорт на Варшава, свързвайки ключови райони на града и предградията. Системата продължава да се разширява с нови станции и линии в процес на планиране и строителство.

Прага, Чехия

Открито през 1974 г., Пражкото метро е основно средство за придвижване в чешката столица. Мрежата му включва три линии с обща дължина от 65,4 км и 58 станции. Тя е определяна като една от най-ефективните ме­тро­сис­теми в Централна Европа.

Хелзинки, Финландия

Открито през 1982 г., Хелзинкското метро е първата и единствена система от този тип във Финландия. Включва една основна линия, която се разклонява в две направления, свързващи центъра на Хелзинки с източните предградия и съседния град Еспоо. Общата дължина на подземната железница е 43 км, на които има 30 станции. Метрото в Хелзинки е известно със своята ефективност и модерна инфраструктура. То е най-северният метрополитен в света.

Лондон, Великобритания

Най-старата подземна железница в света е тази в Лондон, известна като The Tube. Открито през 1863 г., днес Лондонското метро разполага с 11 линии с обща дължина 402 км и 272 станции, което го прави едно от най-големите в света. Метрополитенът играе ключова роля в транспорта на Лондон, превозвайки милиони пътници всеки ден.

Париж, Франция

Парижкото метро отваря врати през 1900 г. То е известно със своите плътно разположени станции и арт дизайн. Мрежата му включва 16 линии с обща дължина 226,9 км и над 308 станции. Подземната железница във френската столица е не само сред най-гъсто развитите в света, но е и сред символите на Париж.

Ротердам, Нидерландия

Подземната железница в Ротердам е първата метросистема в Нидерландия. Открита е през 1968 г. Включва пет линии с обща дължина от около 103,1 км и 71 станции. Метрото свързва града с Хага и Влаардинген, като играе ключова роля в регионалния транспорт. То е известно със своята модернизация и удобства, включително автоматични влакове и интеграция с другите видове обществен транспорт.

Милано, Италия

Миланското метро е въведено в експлоатация 1964 г. То е второто по големина в Италия след Рим. Системата на подземната железница включва четири линии с обща дължина от около 104,1 км и 113 станции. Мрежата свързва централната част на Милано с предградията и околните райони. Системата продължава да се разширява, като се планират нови линии и станции.

Барселона, Испания

Метросистемата на Барселона е сред най-големите и най-стари в Испания, открита е 1924 г. Понастоящем разполага с 12 линии с обща дължина от около 170 км и 189 станции. Подземната железница в Барселона свързва както централните части на града, така и предградията. Тя продължава да се разширява с нови линии и станции.