Пътна безопасност

Инж. Валентин Зарев, зам.-председател на УС на АКДИС и председател на секция „Консултантска дейност, проектиране и строителен надзор“ към КСБ: Най-важното за нас, инженерите, е да създадем такива условия на пътя, че да намалим максимално рисковете от възникване на произшествия

Инж. Зарев, бяхте активен участник в Десетата юбилейна конференция за безопасна пътна инфраструктура. Какво е Вашето определение за пътната безопасност?

Пътната безопасност е изключително сериозен проблем, върху който цялото общество трябва да насочи своето внимание, защото виждаме всяка година колко жертви взимат ПТП. Най-важното за нас, инженерите, е да създадем такива условия на пътя, че да намалим максимално рисковете от възникване на произшествия. Естествено, както и на конференцията коментирахме, най-големият проблем е личността, човекът, който управлява превозното средство. Често сме свидетели на пътнотранспортни произшествия, които са следствие на допуснати грешки от водачите. Ще дам пример, като споделя какво ми направи силно впечатление, пътувайки от София за Пловдив за юбилейната конференция на ББАПБ. На АМ „Тракия“ видях два тежкотоварни автомобила, които започнаха да се задминават на магистралата – единият караше с около 80 км/ч, а другият с приблизително 82 км/ч. Движеха се известно време успоредно един до друг, а шофьорите зад тях им свиреха с клаксони, нервираха се и някои дори минаваха през аварийната лента. Ето рискова ситуация, която не трябва да се допуска. Как може да стане това. Често се правят съпоставки как е в Германия, коментира се, че е необходимо да има три ленти на магистралата. Това значи да се изгражда нова лента, което е трудноизпълнимо решение. В Германия подобни тежкотоварни автомобили не могат да излизат извън активната лента. Тоест те си вървят с една скорост и нямат право да задминават МПС. Ако това се възприеме у нас, пропускателната способност на магистралата ще се увеличи значително и тези ситуации няма да възникват, съответно ще намалим шансовете за ПТП.

Вероятно ще ме попитате, какво ме е впечатлило най-много по време на конференцията. Изключително интересна ми беше лекцията на проф. д.т.н. инж. Станимир Карапетков. Той говори за различни катастрофи и посочи какво трябва да прави водачът, как да реагира. Проф. Карапетков подчерта, че понякога дори и да си в правото си за дадено действие, е по-добре да отстъпиш. Също, че шофьорите трябва да са внимателни за маневрите на водачите – често някои не спират на знак „Стоп”. Трябва да можеш да предвиждаш не само движението на автомобилите, но и действията на пешеходците.

В този ред на мисли стигаме до обучението. В бъдеще да се вземе предвид, че има такива водачи и пешеходци, които съвсем съзнателно нарушават правилата за движение. Някои не спазват знаци, други карат с превишена скорост, изпреварва се и отляво, и отдясно и така нататък. Санкциите вършат работа, но според мен трябва да има по-сериозни наказания за такива, бих ги нарекъл, джигити. Защото те създават основните предпоставки за големите пътнотранспортни произшествия.

Много пъти сме говорили с гостите в студиото на „Визия 0“, че когато българите отидат в чужбина, те спазват много стриктно законите. Причината е, че там глобите са сериозни, те са неотменни и са моментални. Това може да се приложи в България, но е необходимо да има воля за подобно нещо.

Би трябвало и мисля, че първите крачки се правят в момента. Например в автомобилите на полицията вече се слагат ПОС терминали, така че в момента, в който те санкционират, да можеш да си платиш глобата. Връщам се отново на лекцията на проф. Карапетков, който посочи примери за неща, които отвличат вниманието на участниците в движението и какви ситуации възникват. Той обърна внимание, че се съдят водачи, които не са виновни, с мотива, че е трябвало да предвидят, че даден пешеходец е можело да излезе на пътното платно. Доста хора са осъдени заради това. Тук е мястото да отбележа, че конференцията на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ е много полезна, защото събира целия елит както от специалисти, които се занимават с пътища, така и с експерти от различни организации, ангажирани с проблемите на пътната безопасност. На форума видяхме смисъла от дейността на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), както и че министрите на регионалното развитие и благоустройството и на вътрешните работи обръщат внимание на проблемите на пътната безопасност. На конференцията на ББАПБ всички заедно търсихме решения за повишаване на пътната безопасност.

Да се надяваме, че всички неща, които се говориха на форума, достигат до възможно най-много хора, за да могат да се замислят дали спазват правилата по пътищата, как могат да се придвижат по-безопасно и какви са последствията, когато правят нарушения.

На конференцията председателят на ДАБДП Малина Крумова представи филм с примери от ужасяващи катастрофи. В него се вижда какво става при миг невнимание и колко много хора са пострадали. Това информационно видео трябва да стигне до възможно най-много хора.

За финал какво е посланието Ви към участниците в движението, какво е най-важното, когато си на пътя?

Да спазват правилата за безопасност на движението, да не пренебрегват знаците. Друго много важно нещо е да се изпълняват всички задължителни предписания за безопасност. Например поставянето на коланите, поставянето на детско столче. Призивът ми е: хора, изпълнявайте ги, защото това касае Вас и Вашите семейства.