Инж. Веселин Найденов, асистент във ВТУ „Тодор Каблешков“: Необезопасените товари в автомобила крият доста рискове
Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на обществено значимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В настоящия брой Ви срещаме с инж. Веселин Найденов, асистент във ВТУ „Тодор Каблешков“.
Инж. Найденов, защо обезопасяването на товарите в купето е важно?
Необезопасените товари в автомобила крият доста рискове. Те имат собствена маса, форма и плътност. Когато един тежък товар с остри ръбове полети, дори и при внезапно спиране той може да се превърне в смъртоносно оръжие.
Знаят ли хората как правилно да си обезопасяват товарите?
За съжаление повечето не го правят правилно, тъй като това не се преподава в курса за придобиване правоспособност на водач. Тази тема доста се неглижира, дори нямаме точна статистика за България колко са пострадалите и загиналите от необезопасен товар при ПТП или при рязка маневра при шофиране. В световен мащаб всяка година се отичат много големи загуби по този показател.
Имало ли е дискусия да се включи в курсовете тази тема?
На мен не ми е известно да са водени подобни дискусии в България. В чужбина, по-точно в Германия, въпросът се коментира, но все още, доколкото знам, не е въведено в курса, говорим за любителската „B” категория. По отношение на „C” категорията за професионалните водачи - при тях обезопасяването на товари фигурира като доста съществена част от обучението.
Предполагам, че сте виждали как понякога хората поставят багаж в автомобила, който закрива задния прозорец, или дори цялото купе е запълнено с нещо, което е предпоставка за инцидент.
Да, товарът може да причини ограничаване на видимостта на водача, но създава и доста други проблеми, дори да е добре укрепен. В повечето случаи той се разполага върху задната ос на автомобила и по този начин се променят неговите динамични качества, ускорението, спирането, неговата курсова устойчивост. Водачите трябва да имат предвид, че освен да го обезопасят правилно, трябва да са наясно с отражението на поведението на автомобила, особено при завиване. Когато използваме ремарке или слагаме товари извън автомобила, например на покрива, е хубаво да се знае, че има ограничения по отношение на обема и теглото. Това е обикновено около 85 кг, а като когато товарим ремарке, трябва да знаем, че е хубаво товарът да е концентриран върху оста на ремаркето – да не го слагаме най-вече в задната му част. Причината е, че задницата „кляка“, а предницата се вдига и това разтоварва задния мост на автомобила и съответно се губи курсовата устойчивост на цялата композиция на превозното средство и много лесно се излиза от праволинейно движение. Неукрепеният товар е опасен както за хората, които го превозват, така и за тези, които се движат около автомобила, който го превозва.
Ако не е добре обезопасен даден товар, той може да бъде и повреден.
Затова казвах, че в световен мащаб загубите са големи, тъй като в тях се включват и повредите. Ще дам няколко съвета. Много е трудно да се укрепи товар, който се състои от няколко отделни единици, за разлика от един цялостен, примерно кашон или сандък. Ако товарът се състои от различни части, да кажем е сноп с дъски, първо трябва да ги укрепим помежду им, за да не се движат, след което към превозното средство. Ако превозваме товари, които са с малък обем, бихме могли да ги поставим под щората на багажника, над щората аз лично не бих поставил нещо по-тежко от дреха или шапка. Ако ни се наложи товарът да е над щората или при обърнати седалки, тогава можем да вземем допълнителни мерки, като използваме колани. Най-добре е с колани с тресчотки, тъй като с тях можем предварително да напрегнем товара на мястото му, така че да сме сигурни, че няма да има нежелано движение, което да го ускори и да увеличи силата му, за да тръгне в определена посока. Другото нещо, което може да се използва, са самите колани за пасажерите. Например за един малък хечбек човек, когато отива да си смени гумите, обикновено обръща седалките, слага зимните или летните гуми в багажника и тръгва към сервиза. По пътя може да се случи всичко – да се ударим, да спрем рязко, а гумите не са никак леки. Най-добре е задната седалка да се откачи от горната част, да се подредят гумите в багажника и да се прекара колан между отворите на джантите. Това само по себе си е добро укрепване, но за да сме още по-сигурни, можем както е открехната седалката напред, да кръстосаме двата колана и да ги заключим пред нея. Това допълнително ще ни даде една сигурност.
Каква опасност крият товарите, които се подават от автомобила?
По закон имаме право на превоз на извънгабаритен товар, който обикновено стърчи назад от автомобила. Настрани не е добре, напред също. От значение е и колко е голям автомобилът и други фактори. Тези товари са особено коварни, защото водачът не е свикнал с техния габарит и при завой или някаква маневра можем да ударим превозно средство или пешеходец. Другото важно нещо е, че извънгабаритният товар винаги трябва да бъде сигнализиран с някаква червена кърпа например, която показва на другите водачи, че този автомобил е по-дълъг от нормалното. Лично аз избягвам да превозвам такива товари, а когато ми се е налагало, шофирам по-внимателно, по-бавно и напълно избягвам резките движения заради повишения център на тежестта.
Има ли някакви правила, разписани в законодателството при извънгабаритен товар – да се движиш по-бавно, да не изпреварваш и т.н.?
По закон товарът само трябва да е укрепен, това не е подробно разписано в нормативната база за разлика от страните в Западна Европа – там се описват доста по-подробно действията. Моят съвет е да се използват материали, които не са еластични, коланите с тресчотки са такива, продават се и ластици за укрепване на товари.
Какво бихте препоръчали на хората, кои са стъпките, които трябва да предприемат, преди да поемат на път?
Първо, да се уверят дали няма излишен товар в автомобила. Второ, когато подреждат багажа си, да спазват принципа тежките предмети да бъдат по-ниско, по-леките по-високо. Освен това, ако превозват например детски лопатки, чадъри или някакви други предмети, които имат остри краища, да ги слагат напряко в автомобила, а не надлъжно. Също така да се уверят, че товарът им е под щората или кората на багажника. Да използват всички възможни обезопасителни мерки – при комбитата има мрежи зад седалките, които се вдигат, в багажниците има куки, към които да се захващат допълнителни колани, за да си подсигурят товара, и т.н.