Ото Фроммелт, директор на Националната пътна служба на Лихтенщайн: Бъдещето е в изкуствения интелект и самоуправляващите се автомобили
В Лихтенщайн вече използваме технологии, с които колите сами паркират
Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на обществено значимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В настоящия брой Ви срещаме с Ото Фроммелт, директор на Националната пътна служба на Лихтенщайн, който бе сред участниците на Международната конференция „По пътя към визия Нула“, която се проведе на 14 май в София. Събитието бе организирано съвместно от ББАПБ, Агенция „Пътна инфраструктура“ и Conference of European Directors of Roads (CEDR).
Г-н Фроммелт, какво Ви направи впечатление на Международната конференция „По пътя към визия Нула“?
Въпросите, свързани с безопасното движение по пътищата, са изключително важни. Те трябва да бъдат приоритет за всички държави членки на ЕС, както и за целия свят. Все още се случват прекалено много пътни инциденти, включително фатални. Нашите усилия трябва да бъдат насочени към намаляване на техния брой, към ограничаването им. Смятам, че конференцията разглежда точно това, темите са много интересни, а участниците са изключителни професионалисти в сферата.
Какви предизвикателства в пътната безопасност решавате във Вашата страна? Имате ли сериозни проблеми в това направление? Какви добри практики от Лихтенщайн можем да приложим и у нас?
Това, което трябва да се има предвид за нашата държава, е, че въпреки малката ни територия и население само от около 40 000 души, ние сме като всяка друга европейска страна. Просто сме по-малки. Наши съседи са Австрия и Швейцария и през територията ни преминават важни пътища и магистрали. Затова сме изложени на същите проблеми като всички други държави в Европа.
Искам да споделя няколко наши работещи примера в сферата на пътната безопасност, надявайки се да са полезни за Вас. Първото нещо, което трябва да се направи, е да се идентифицират причините за възникващите инциденти. Това включва пътищата, които трябва да са в добро състояние със съответната сигнализация и ограничения на скоростта. Много е важно да се следи за спазването на тези ограничения с помощта на камери и полицейски контрол.
Националната пътна служба на Лихтенщайн, която ръководя, отговаря и за издаването и отнемането на свидетелства за управление. Установили сме, че най-много инциденти възникват с младите шофьори и възрастните над 75 години. Какво правим? За младите организираме допълнителни курсове – още когато започнат да се обучават на 17 г., така че когато получат своята шофьорска книжка на 18 г., да са добре подготвени за екстремни ситуации. За възрастните над 75 г. има изискване да минават медицински прегледи на всеки две години, за да се установи дали са в добро физическо състояние да шофират. Например с възрастта периферното зрение намалява от 140° на 120°, което изисква допълнително внимание от тяхна страна.
А какво правим за останалите групи? За средната възраст и за всички останали. Установили сме, че основни фактори за инциденти са:
• превишена скорост,
• употреба на алкохол,
• наркотици и определени лекарства, които влияят върху способността за шофиране,
• липса на внимание (например говорене по телефона).
Полицията е отговорна за контрола върху скоростта, алкохола и наркотиците. Колкото по-добър е контролът – толкова по-безопасно ще бъде.
Лекарите отговарят за информацията относно въздействието на лекарствата върху шофирането. А за липсата на внимание правим много програми за превенция, за да напомняме на хората какво трябва и не трябва да правят зад волана.
Това са най-добрите практики, които сме приложили в нашата страна, и вярваме, че те могат да помогнат за ограничаване на броя на пътните инциденти. Не сме ги свели до нула, но се стремим към това.
Споменахте използването на телефони, което води до липсата на концентрация. Забелязвате ли проблем при младите шофьори в тази насока?
Това не е проблем само при младите, а при всички. Онлайн животът ни е завладял – хората дори прекарват повече време в интернет, отколкото със семействата си. Станало е като болест – обсесията да сме постоянно онлайн. Решението е в съзнателната работа със себе си – да се откъснем от тези навици и да се съсредоточим в това, което правим – особено когато шофираме.
Как виждате бъдещето на пътната безопасност?
Моето хоби са технологиите, те ме вълнуват. Например в нашата страна Volvo произвежда много безопасни автомобили, макар и да не се рекламират достатъчно. Мисля, че бъдещето е в изкуствения интелект и самоуправляващите се автомобили. В Лихтенщайн вече използваме технологии, с които колите сами паркират. В САЩ, Япония и Китай са още по-напред – колите вече се движат автономно.
Предимството на технологиите е, че правят по-малко грешки от хората. Повечето инциденти са причинени от човешка грешка. Автоматизираните системи, както при самолетите, могат да направят транспорта много по-безопасен.
На финала какво послание бихте отправили към хората за по-голяма безопасност на пътя?
Моята препоръка е, ако се качвате в автомобил, автобус, камион или тротинетка – уверете се, че превозното средство е в техническа изправност и Вие сте в добро физическо състояние – сякаш отивате да бягате маратон. И още нещо: оглеждайте се – наляво, надясно, напред и отзад. Карайте внимателно. Така ще допринесете за сигурността по пътищата.