Доц. д-р инж. Стойна Костова, зам.-ръководител катедра „Транспортно строителство и съоръжения“, ВТУ „Тодор Каблешков“: Висшето транспортно училище е незаменим източник на квалифицирани кадри за държавния и частния сектор
Стремим се да сме в крак с новостите и този подход към иновациите предаваме и на нашите студенти
Доц. Костова, имате изключително много научноизследователски публикации, цитирания, изследвания и проекти. Какво преобладава в научните Ви интереси?
Да провеждаш научни изследвания е истинско предизвикателство, а за мен и професионален избор. Във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ имаме привилегията да развиваме и двете направления – да се „твори“ наука и едновременно с това да се провежда съвременно обучение. Съвременното обучение в нашата област изисква непрекъснато да се следят новостите в строителната наука и в образователния процес, които се развиват динамично. Успоредно е важно да се запазят и прилагат всички добри практики на образованието от времето, когато ние сме били студенти. Това, което привлича и задържа преподавателите в нашия институт, е, че при преодоляване на трудностите, които са обичайни при научно-образователния процес, получаваме безрезервната подкрепа от ръководството на ВТУ. През изтеклата 2023 г. с колегите от „Транспортно строителство и съоръжения” се включихме в четири национални и един международен научен проект. В тях към катедрата и ВТУ активно бяха привлечени за участие наши докторанти и студенти. Положителен фактор при защитата и работата по подобни проекти е състезателният характер на процедурата. Комисии от специалисти оценяват научния потенциал и след класиране проектът се приема за изпълнение и финансиране, като тази конкурентна среда е гаранция за високото качество на реализираните проекти. Надявам се да не прозвучи нескромно, но един от националните научни проекти в строителната област през 2023 г. беше с мое участие и ръководство, което ми носи професионално и лично удовлетворение. Проведени бяха изпитвания за носимоспособност на винтови пилоти при полеви условия. Проучени и обобщени бяха поведението и особеностите на монтиране на винтови пилоти в глинести почви. Тази област на науката за фундиране е особено актуална днес при активното изграждане на фотоволтаични централи върху разнообразни терени. С колегата ми проф. д-р инж. Чавдар Колев участваме в международен научен проект „Дигите на река Дунав, устойчиви на изменение на климата - CHERUBIM“. В него са включени преподаватели от още четири европейски университета от Австрия, Сърбия, Чехия и Словакия. Провежданите изследвания са във връзка с климатичните промени, настъпващи през последните години, и актуална оценка на устойчивостта на дигите на р. Дунав. От европейските университети в проекта участват докторанти и студенти, като от нашето висше училище е включена и студентка от магистърската програма „Геотехника и инженерна геология“. Проектите и изследванията, по които работя, са насочени предимно в сферата на геотехническото инженерство, транспортното строителство и строителните конструкции. Основната част от материалите, които публикувам, са в резултат на научни търсения в области, като изследване на анкери, опънни фундаменти, пилоти при взаимодействието им със строителните почви, както и на други видове фундаментни конструкции.
Освен че сте зам.-ръководител катедра „Транспортно строителство и съоръжения” и научен секретар на факултет „Техника и строителни технологии в транспорта“ във ВТУ „Тодор Каблешков”, сте и част от УС на Българското дружество по земна механика и геотехническо инженерство (БДЗМГИ).
Дружеството е свързващо звено на колеги инженери в областта на земната механика, инженерната геология, подземното строителство, хидрогеологията, фундирането и др. В работата на БДЗМГИ специалисти от тези области на науката споделят опит, знания, резултати от изпълнени проекти, като участват и експерти от чужбина, много студенти и докторанти. Някои от докторантите от висшите строителни училища и университети в страната докладват напредъка по дисертациите си. В дружеството се подлагат на обсъждане и теми относно изчисляване на геотехническите конструкции, изпитването на почвите, както и хармонизиране и усъвършенстване на съвременните норми и стандарти в областта на строителното инженерство. Членове на БДЗМГИ са едни от най-изтъкнатите български учени в областта на геотехниката и строителното инженерство. Искам да отбележа, че също така членувам и в Международното дружество по земна механика и геотехническо инженерство (ISSMGE), както и в Техническия комитет 217 TC217 Land Reclamation към ISSMGE. Геотехническите инженери в комитета разработват иновативни технологии за рекултивация на почвите в крайбрежни структури, като кейове, морски и речни укрепвания. При разработките приоритетно се използват щадящи околната среда (рециклирани, възобновяеми) материали, както и методи за постигане целите с минимално въздействие върху природната среда. Вече над 15 г. членувам и в Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране с пълна проектантска правоспособност.
Как започна новата академична година? Вие преподавате сложни инженерни дисциплини, които предполагат сериозно отношение от страна на студентите.
Учебната година започна с нови изисквания и предизвикателства за всички нас – преподаватели и студенти. През 2024 г. успешно протече институционалната акредитация на ВТУ „Т. Каблешков“, както и акредитацията на Професионално направление 5.7. „Архитектура, строителство и геодезия“. Също успешно преминаха и акредитациите на научните специалности със съответните докторантски програми към катедри „Транспортно строителство и съоръжения“ и „Механика“. Инженерните дисциплини, които са залегнали в учебните планове, са базови за изграждане на добри бъдещи инженери и изискват сериозен и задълбочен подход. Успешното обучение по всички дисциплини се основава на постоянна работа на студентите по време на занятията и извън тях в тясна комуникация с водещите преподаватели. За студентите от „Транспортно строителство“ съществено място имат курсовите работи и курсови проекти, те са своеобразен „тренажор“ за бъдещите реални проекти, с които младите инженери трябва да се справят. Усилията, които те полагат, са свързани с естеството на инженерната специалност и обучението по специалните предмети. Във ВТУ освен магистърска програма „Транспортно строителство“ имаме и други магистратури в областта на строителното инженерство, като „Геотехника и инженерна геология“, „Надзор и експлоатация на хидротехнически съоръжения“, „Строителство на газо- и нефтопроводи“. ВТУ „Т. Каблешков“ е единственото специализирано висше учебно заведение в областта на транспорта в страната. При нас се обучават студенти в изключително перспективни области, като транспортно строителство, електромобили, автомобилостроене, метрополитен и градски наземен електрически транспорт, логистика, технология и управление на транспорта, икономика на транспорта и др. То е незаменим източник на квалифицирани кадри за държавния и частния сектор. Наши възпитаници работят и са на отговорни позиции в структури, като Национална компания „Железопътна инфраструктура“, „Метрополитен” ЕАД, „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД, Агенция „Пътна инфраструктура“, в строителни фирми и много други.
Да преподавате на бъдещите инженери по транспортно строителство във време, когато влаковете развиват все по-високи скорости, е сериозно предизвикателство.
Абсолютно сте прав. Скоростта на транспорта и в частност на влаковете нараства непрекъснато и нашите студенти трябва да бъдат обучени и подготвени за новите изисквания. Строителството на пътищата и съоръженията и развитието на инфраструктурата изискват солидни знания и отговорно отношение както на преподавателите, така и на настоящите студенти - бъдещи инженери. Във ВТУ, което вече навърши 102 г., научните и професионалните постижения са на равнище, от което не се прави отстъпление. Ние, преподавателите, се стремим да сме в крак с новостите в областта на транспортното инженерство и този подход към иновациите предаваме и на нашите студенти. Специалността „Транспортно строителство“ в бакалавърски и магистърски курс е с обща насоченост и при нея завършват специалисти с профил и в двете области на транспорта. Предизвикателствата са много, а напоследък се сблъскваме с проблеми, които са валидни за висшето ни образование като цяло, като немного добрата подготовка от средните училища на постъпващите в първи курс студенти. Оттук произтичат трудности в обучението, защото висшето образование, както знаем, е надграждане на знания. Ако мога да използвам метафора, свързана с моята специалност, когато фундаментът е нестабилен, трудно след това се изгражда солидна сграда. Като казвам трудно, това не означава невъзможно. С общи усилия се стремим да запълним дефицити, когато такива съществуват, и да изградим студентите, които да отговарят на високите изисквания на съвремието ни. Нашите възпитаници провеждат семестри в европейски университети по програмата „Еразъм +“. Така те се запознават с обучението във висшите училища в чужбина, което допълнително повишава качеството на тяхното образование и им създава контакти с бъдещи техни колеги от много европейски държави. При обмена, който се осъществява, студентите придобиват както научни, така и езикови знания и това е много полезна стъпка в тяхното професионално развитие и усъвършенстване. В заключение ще кажа, че студентите, които се обучават в катедра „Транспортно строителство и съоръжения“, са перспективни и отговорни бъдещи строителни инженери, за които изграждането на високоскоростните пътища и железници няма да представлява проблем.