„Умна” боя засича пукнатини в строителни съоръжения

Прочетена: 45

След като се построят мостове, вятърни турбини и минни тунели, има нужда от непрекъсната инспекция за проверка на състоянието им. Тя обикновено се извършва трудно, което значи и много пари. Ако една повреда може да бъде засечена, преди да се превърне в структурен проблем, това би помогнало за подобрение на безопасността на този тип съоръжения. Двама учени от университета „Стратклайд” в Глазгоу, Шотландия, се готвят да направят това чрез създадената от тях „умна” боя.

Основната й съставка е пепелта, която остава след изгаряне на въглища. Тя се смесва с въглеродни нанотръбички и така се създава боя, която може да се нанесе на всяка повърхност. След като се положи, в нея се слагат електроди, които засичат всякакви микропукнатини, много преди те да станат видими с просто око. Тези електроди са свързани към безжични чипове, които могат да комуникират помежду си и да изпращат дистанционно предупреждение, когато засекат нещо нередно. Боята може да инспектира цялата повърхност на дадено съоръжение за много дълго време, а понеже има свойства, подобни на цимента, тя е идеална за използване и при лоши метеорологични условия.
„Технологията в момента е ограничена до това да наблюдава определени участъци от повърхността на дадено съоръжение. Свойствата на пепелта дават на боята издръжливост, което й позволява да бъде използвана във всякаква среда. Това е голямо предимство там, където времето може да направи инспекциите изключително трудни”, обяснява д-р Мохамед Саафи от катедра „Цивилно инженерство” на университета „Стратклайд”. Той работи заедно с Дейвид Макгаон, създател на идеята като част от проект за докторската му степен.
Според двамата учени най-големият плюс на „умната“ боя е нейната много ниска цена, което е изгодно за обвързаните с бюджети държавни учреждения. „Няма ограничения къде може да се употребява боята. Ниската цена й дава значително предимство пред сегашните възможности за тази индустрия, предлагани на пазара – продължава д-р Сафи. – Процесът на производство и полагането на боята също е предимство, тъй като за инспекцията на съоръжението вече няма да е необходим специалист.”
Двамата учени вече са провели положителни тестове с прототип и се надяват скоро да направят по-мащабна демонстрация на голяма конструкция.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 17.02.2012. Категория Наука. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: