Наука

Умни гаражи откриват бомби и дрога

Изобретението е на учени от Варна, инвестицията е 400 000 евро и се избива за 2 години

  Двама варненски учени разработиха уникален проект за подземен многоетажен екогараж, който се управлява с изкуствен интелект. С неговата реализация може да се сложи край на задръстванията с паркирани коли по улици и тротоари не само в морската столица, но и в останалите големи градове. Разработката за „умен” гараж е на д-р инж. Атанас Сяров от Научно техническия съюз и доц. д-р Петър Балабански от катедра „Комуникационна техника и технологии“ на Техническия университет във Варна. „Не претендираме за оригиналност, защото в света и най-вече в напредналите страни има подземни и многоетажни гаражи, нашият принос е в самата строителна технология за изграждането им и в системата за управление“, каза д-р инж. Сяров, който е бивш преподавател в Икономическия университет във Варна, а докторантура е защитил в престижната Московска школа по подземно и водно строителство. Проектът предвижда строителната конструкция да е от сглобяеми монолитни стоманобетонни плочи, вертикални стоманобетонни стени, като в центъра се намира каргоасансьор с хидромоторно задвижване. Всъщност разработката се състои от два модула, като първият обхваща строителната конструкция и строителната технология за изграждане на подземното съоръжение, а вторият модул - системата за управление с изкуствен интелект. За нея основна заслуга има доц. д-р Петър Балабански, който е специалист по техническо зрение и комуникационни технологии. Проектът отговаря на трите основни изисквания на ЕС – да няма нито грам въглероден двуокис, нито грам газ метан в атмосферата и да бъде с минимална консумация на енергия. Един такъв гараж прилича на кладенец – с дълбочина 30 м, диаметър 22 м и вмества 200 леки автомобила. Варненските учени са изчислили, че в морската столица има над 250 000 автомобила и всеки от тях се нуждае от 10 кв. м площ за паркиране. Тоест за всички тях са необходими 2,5 млн. кв. м. За подземния гараж на 10 етажа са необходими 2000 кв. м, от които само 20 на повърхността. Инвестицията за една гаражна клетка е 2000 евро, а за цял многоетажен гараж - 400 000 евро. При събран минимален наем между 100 и 200 евро тя се избива за по-малко от 2 години, изчислява строителният инженер от тандема. „В строителството считаме, че една инвестиция е ефективна, когато се откупи за 10 години”, припомня специалистът. Цялото обслужване ще се управлява с компютри със сензорни електронни и сканиращи системи. Те ще разпознават дистанционно номера на колата, а чрез сканиране на шофьорската книжка ще идентифицират и собственика й. Освен това системата ще сигнализира, ако в автомобила има забравени деца или домашни любимци. Тя ще алармира за наличието на взривни вещества или наркотици. Времето за спускане или вдигане на колата е от 60 до 180 секунди в зависимост от етажа, на който е паркирана. Авторите на проекта вече са запознали с него председателя на ОбС Николай Апостолов, който е човек технократ като тях. В условията на криза няма как да се отделят пари от бюджета за реализацията му, но общината може да предложи публично-частно партньорство на бизнеса с терените си, уверил общинарят. Варненските учени ще се срещнат с бизнеса и с областния управител Данчо Симеонов. Освен това смятат, че най-важното за идеята е да запалят председателя на строителната камара във Варна, както и предприемачи и фирми от бранша. Д-р инж. Атанас Сяров и доц. д-р Петър Балабански работят по съвместни проекти от 30 години. Навремето предложили проект за хидротехническо брегозащитно съоръжение с модули, но било отхвърлено от проектантска фирма в София, която наложила сегашните буни по морето. Последното голямо вълнение тази зима направи много поразии по брега с щети за милиони.   Автор: Марина Петрова