Наука

УАСГ ще обучава студенти по управление на строителството

Доц. д-р инж. Стойо Тодоров е завършил УАСГ, специалност „Транспортно строителство”. Доктор по „Проектиране, строителство и поддържане на железни пътища и съоръжения”. Ръководител е на проекти в областта на железопътното строителство. Участвал е в проект по програма ИСПА за електрификация и реконструкция на жп линията Пловдив - Свиленград, отсечката Крумово - Първомай; в проекта по секторна програма „Транспорт” на ЕС по лот 4 на АМ „Струма” за изместване на жп линията в участъка Генерал Тодоров - Кулата и отсечката Първомай - Свиленград. От 2008 г. е декан на Факултета по транспортно строителство при УАСГ. Председател е на техническия комитет 70 - „Железопътен транспорт”, към Българския институт за стандартизация (БИС).

„Подготовката на икономически специалисти, които реализират проектите и тяхното управление, като че ли беше малко изостанала в нашия университет. Фирмите търсят кадри най-вече в своите отдели, занимаващи се с изготвяне на оферти и обосновка на цената. За това са нужни едновременно и технически, и юридически знания. Миналата година започнахме прием на студенти за магистратура по управление на европейски инфраструктурни проекти, която е към Геодезическия факултет и е продължение на специалността „Устройство и управление на земи и имоти“. През тази година обмисляме да въведем магистратура по управление на строителни проекти към Строителния факултет, като специалността основно се подготвя от катедра „Организация и икономика на строителството”. Там имаме няколко икономисти, които имат и инженерно образование. Към момента магистратурата е на идеен етап и не е изготвен учебният план за нея - предстои той да бъде приет на Академичен съвет. Но още през есента ще бъде първият прием на магистри по програмата. Тя ще включва подготовка по изготвяне на количествени сметки, евентуално остойностяване на различни обекти, подготовка на линейни календарни планове на различни строителни етапи, подготовка за вземане на различни видове заеми и тяхното обслужване, юридическо обучение.“ Това съобщи доц. д-р инж. Стойо Тодоров, декан на Факултета по транспортно строителство в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Той подчертава, че подготовката на специалисти е пряко свързана с практиката. Във връзка с това УАСГ работи по европейската програма ProStart, която се осъществява чрез Министерството на образованието, науката и младежта заедно с Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. В програмата са включени Факултетът по транспортно строителство, Хидротехническият и Строителният факултет. Първата част на програмата е започнала преди две години и тогава във водещи проектантски и строителни фирми са изпратени студенти от най-старото висше техническо училище. По думите на доц. Тодоров голям брой от тях са постигнали професионална реализация, особено тези от дипломантите, които са се насочили към жп транспорта. Факултетът по транспортно строителство работи и по друга програма за студентски стажове, която осъществява съвместно с катедра „Пътища“. Много от преподавателите там се занимават с пътно строителство извън университета и техни фирми приемат възпитаниците на УАСГ на стаж. Доц. Тодоров коментира и офертите за пътно строителство. Според него рязкото падане на цените за изпълнение на отсечките води и до недостатъчно добро качество „За лот 4 от „Струма” се очакваха оферти на стойност около 100 млн. лв., а търгът беше спечелен с цена от близо 56 млн. лв. от гръцката фирма „Актор“. Най-високата подадена цена беше 83 млн. лв. Почти двойно по-ниската цена няма как да не повлияе директно върху качеството“, смята той и все пак отбелязва, че за разлика от останалите отрасли на строителството в транспортното кризата не е толкова осезаема. „Това е единствената строителна сфера, в която се работи - изграждат се автомагистрали, жп линии, извършва се интензивно проектиране. В пътното строителство се вляха милиарди левове, които не са идвали у нас от десетки години, и така се откриха много работни места. Това е по-добре за нашите студенти, защото има търсене на нови специалисти и така те нямат затруднения при намирането на работни места“, обяснява доц. Стойо Тодоров и допълва, че повечето студенти в неговия факултет започват работа още в IV курс. Според него голяма част от дипломантите са добре ориентирани професионално, преди да са завършили образованието си. „Завършил съм Строителния факултет на УАСГ и около 1/3 от студентите са деца на мои състуденти или на хора, с които сме работили в практиката. Тоест при тях строителната професия се е превърнала в потомствена и те обикновено работят в семейни фирми. Затова програмите за стаж са нужни най-вече на студентите, които не идват от строителни гимназии и нямат пряк поглед върху професията“, уточнява деканът на Факултета по транспортно строителство. От 17 април ще започне механизираното подновяване на горното строене в междугарието Българово - Дружба. Студентите ще имат възможност да видят в работно състояние влак за подновяване на горно строене по разделен способ, пресевна машина, направа на алуминотермитни заварки, нивелации, добаластиране на железния път и други строителни дейности.    

Жп проектите

Доц. Стойо Тодоров накратко маркира и етапите на работа по някои от най-значимите железопътни отсечки: За Крумово - Първомай от участъка Пловдив - Свиленград към момента има Акт 15 и предстои подписването на Акт 16 - приемането за пускане в експлоатация. Строител е гръцката компания „Терна“. От Първомай до Димитровград строят „Асталди“, там също предстои Акт 16. Но фирмата декларира намерение да напусне България и затова не е ясно как ще бъде организирано довършването на участъка. Отсечката от гара Димитровград до Симеоновград се строи отново от „Терна“, а от Симеоновград до Свиленград се изгражда от сдружение, което до известна степен е българско. От Свиленград до турската граница жп линията включва мост с дължина 450 м над р. Марица и той трябва да бъде доизграден. Земната част и горното строене са готови, стълбовете са сложени, само контактният проводник не е поставен. Затова доц. Тодоров предполага, че това лято участъкът ще бъде завършен окончателно. Дължината му е 19 км. Следващият голям обект, който вече една година е в строителство, е жп линията от Пловдив до Бургас. Става въпрос за три лота, които се изграждат от „Трейс Груп“, СК-13 и италианската Generale construzioni ferroviarie. Проектирането, което предстои, е за два участъка - от София до Вакарел и от Вакарел до Септември. Предстои проектиране с цел рехабилитация на трасето от София до Драгоман. Най-скъпият жп обект е София - Видин. Той ще бъде разделен на три лота и изграден в периода 2014-2020 г.