Георги Василев, председател на Борда на директорите на „Джи Пи Груп“: Стараем се да сме в крак с тенденциите
- Г-н Василев, текущата година поднесе много предизвикателства. Как се отрази това на компанията Ви?
- През тази година светът бе изправен пред наистина безпрецедентна ситуация, оказваща негативно влияние в много широки социални и икономически граници. Неминуемо, това засегна и строителния сектор, въпреки че той беше един от малкото сектори, които не прекратиха дейността си. Напротив, браншът се превърна в двигател на икономиките на редица европейски държави. Въпреки това, на компаниите, специализирани в различните видове строителство, се наложи да формират специфични реакции по отношение на новите пазарни обстоятелства. Като социално отговорна компания, „Джи Пи Груп“ се старае да бъде в крак с налагащите се „нови“ тенденции. Направихме всичко възможно на строителните ни обекти да осигурим подходящи условия за работа на работниците. Обектите са достатъчно големи и при добра организация могат да отговорят на мерките срещу заразата. Освен това във време, в което голяма част от хората, които отиват на борсата на труда, са от строителния сектор, успяхме да дадем нужната сигурност на служителите си. Опитахме се – и все още го правим – да минимализираме максимално последиците от кризата. Строителството трябва да продължи въпреки пандемията.
- „Джи Пи Груп“ АД, заедно с Щрабаг, предстои да извършат модернизацията на железопътната отсечка, част от проект „Модернизация на жп участък Елин Пелин-Костенец“. Разкажете ни малко повече за този проект?
- Компанията ни ще извърши модернизацията на железопътната отсечка от км 62+400 до км 73+598, която е част от най-мащабния проект „Модернизация на жп участък Елин Пелин-Костенец“. „Джи Пи Груп“ и „Щрабаг Рейл Гмбх“ са част от консорциум ДЗЗД „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“. Проектът трябва да бъде изпълнен за 64 месеца, а стойността му е 473,4 млн. лв., като финансирането е основно с европейски средства. В проекта са заложени съоръжения, които не са изпълнявани никога у нас. Това е много амбициозно и мащабно начинание, но след приключването му ще имаме високоскоростно трасе. Ще бъдат изградени осем тунела с приблизителна дължина 5 478 м, два виадукта и единадесет моста.
- Строителството на най-дългия тунел в България – „Железница“, също се изпълнява от Вас. Какви са предизвикателствата пред подобни проекти?
- Изграждането на един тунел е много сложна и опасна задача. В момента изграждането на тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма” се движи по график. Въпреки пандемията и сложната ситуация в страната, работата по тунела не е спирала и за миг. Обектът ще е с дължина около 2 км, с две отделни тръби в посока и ще бъде най-дългият пътен тунел у нас. Изпълнението е в рамките на проект, финансиран с европейски средства по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“.
Подобни проекти в България не са правени от дълги години, но сме сигурни, че ще изпълним този мащабен проект, и всичко ще се изгради съобразно европейските директиви и световни норми. Проектът включва и изпълнението на няколко уникални обекта – площадка за хеликоптери и два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м.
- През годините „Джи Пи Груп“ АД изгради няколко емблематични метростанции в столицата. Получихте приз за "Най-успешен инфраструктурен проект на десетилетието 2007-2017“. А само преди дни бе пуснат в експлоатация новия трети лъч, от който две станции са изградени от Вашата компания. Единадесет години вече сте водеща компания в сегмента, какво е усещането, когато си част от успешната реализация на нещо с такова значение?
- Безспорно участието ни в строителството на метрото ни помага много да се развием като начин и иновативност в технологията на работа. Влагаме много в качеството на строителството. Непрекъснато развиваме материалната си база и квалифицираме служителите си, за да отговорим на всички световни и европейски норми. Изграждането на метрото е процес, в който се имплементират ежегодно нови технологии и нашето изпълнение прави възможно използването им. Такъв пример е въвеждането на безконтактната мрежа в новия лъч на метрото. А новите мотриси позволяват използването им без човешка намеса.
- Какви са Вашите виждания и перспективи за развитието на бранша в следващите години?
- В „Джи Пи Груп“ се стремим да гледаме на трудностите като на най-правилния път към развитие. Постигнахме много за кратко време, като зад тези успехи стоят редица безсънни нощи и често пъти креативни решения. Често атмосферните условия не са на наша страна, но независимо от това работата не трябва да спира, за да спазим договорените срокове. Работим по много проекти с европейско финансиране и не може да си позволим забавяне, некачествено изпълнение или пропуски.
Ситуацията в строителния бранш се стабилизира, но дори и да се появят известни сътресения, мисля че секторът ще успее да ги посрещне, без това да окаже особено влияние, защото една от добрите практики е прилагането на иновативни решения. Строителството е движеща икономическа сила, в период на сътресения ние желаем да градим. В бранша има хиляди заети, които, работейки по проекти, могат да допринесат за подобряването на икономическата ситуация в страната.