Надя Страшникова, управител на „ДС 6“ ООД: Нашата мисия е да предоставяме на строителните фирми ефективни дигитални решения
Вестник „Строител“ е изключително ценно издание за бранша
Г-жо Страшникова, разкажете ни малко повече за управляваното от Вас дружество? Какви са основните му дейности?
Нашата компания „ДС 6“ ООД разработва и разпространява Building Manager – водещ софтуер за управление на строителни проекти. Историята ни започва през 1991 г., когато баща ми, Сергей Димитриев, създаде първата версия на продукта. От тогава насам непрекъснато го усъвършенстваме, за да отговаря на нуждите на строителния сектор. Мисията ни е да предоставяме на строителните фирми ефективни дигитални решения, които оптимизират работата им, намаляват разходите и подобряват управлението на ресурсите.
Какви основни цели сте си поставили за развитието на компанията през настоящата година?
През 2025 г. сме си поставили за цел да достигнем до новосъздадените строителни компании, които търсят решение за организация на своя работен процес от самото начало. Участието ни в изложението Архитектурно-строителна седмица (26-29 март) е важна част от тази стратегия.
Също така продължаваме да надграждаме софтуера, като предлагаме нови иновативни услуги на конкурентни цени, за да дадем на нашите клиенти значителни предимства пред конкурентите им.
Какви са основните предизвикателства за Вас в момента и как планирате да ги преодолеете?
Предизвикателствата са тези, пред които са изправени нашите клиенти. Приоритет за нас е да подпомагаме тяхната работа и затова се стараем да съдействаме при трудностите, които срещат.
Основна задача при работа с програмата е остойностяването на количествената сметка. Има огромно разнообразие в наименованията на видовете работи в количествените сметки, които се предоставят за остойностяване на клиентите ни. Правилното им съотнасяне с наличните анализи в базата ни или създаването на коректни единични анализи е задача на служителите, които трябва да са технически добре подготвени, да разберат правилно какво е описано в документите и какво е нужно за изпълнението на обекта, за който искат да изготвят оферта, за да могат да попълнят коректно данните. Ние предлагаме различни методи на търсене, както и на обобщаване на данните, за да се опрости този процес.
Макар че програмата има възможност за създаване на нестандартни справки, понякога към клиентите има изисквания за специфични такива или съдържащи различна информация от предварително предложената. Може тези изисквания да не се срещат при никой друг случай или да има повторяемост. Стараем се да добавяме такива настройки, ако функционалността е полезна за повече потребители на софтуера ни. Предизвикателството е да балансираме между това да не утежняваме прекалено програмата, но и да дадем необходимите възможности, с които клиентите да отговорят на поставените към тях изисквания.
Какъв е процесът на създаване и усъвършенстване на софтуера Building Manager? Планирате ли разширяване на функционалностите през 2025 г.?
Процесът на създаване и усъвършенстване на софтуера е от няколко ключови етапа: събиране и анализ на нуждите и изискванията на потребителите и бизнеса; създаване на архитектурата и дизайна на софтуера; програмиране и кодиране, проверка и тестване.
Постоянната комуникация с клиентите ни е ключова за успешното развитие на продукта. Възможността да събираме обратна връзка и идеи директно от тях е безценна. Понякога те сами търсят нови функции и знаят, че могат да разчитат на нас при добре аргументирани и описани такива подобрения.
През 2025 г. планираме интеграция на по-детайлно проследяване на паричните потоци по проекти и разширяване на възможностите за работа с подизпълнители. Освен това ще добавим повече визуални инструменти за анализ на разходите, които ще улеснят вземането на информирани бизнес решения.
Какво прави софтуерът Building Manager уникален на пазара и какви са конкурентните му предимства?
Продуктът от много години e на пазара и се е доказал като нужен инструмент за ценообразуване. Building Manager е всичко в едно – без нужда от допълнителни модули или скрити разходи. Нашите клиенти получават достъп до всички функционалности с един лиценз, а софтуерът се актуализира на всеки три месеца. Още едно ключово предимство е, че въведените данни остават налични дори след прекратяване на абонамента, позволявайки да се поднови тяхното ползване при необходимост. Това осигурява гъвкавост и сигурност. Освен това в сравнение с други решения на пазара предлагаме значително по-добро съотношение между цена и производителност.
Какви са основните функции на софтуера Building Manager и как те подпомагат управлението на строителни проекти?
Първата и основна задача при работата със софтуера е да се създаде количествено-стойностна сметка (КСС) за обекта. За въвеждането на информацията сме дали възможност както да се въвежда на ръка, така и да се импортират данните, за да се улесни процесът. Всичко може да се коригира по време на работата по сметката. Остойностяването на обекта е следващата важна стъпка, за която отново има начини, по които информацията да се въвежда бързо, както и да се детайлизира, където е необходимо. В програмата има база от над 32 000 вида строително-монтажни работи, които да се ползват в КСС или за шаблон за създаване на вътрешнофирмени сметни норми.
В практиката се случва в последния момент да се налага корекция. Помислили сме за това и има много механизми, с които да се промени, добави или изтрие информация. Но най-важното е, че се стремим, без да ограничаваме клиента откъм възможности, да даваме информация за въведените стойности и изключения, за да прецени сам дали е нужно нещо да се коригира.
След като създадат КСС, потребителите могат да продължат с графици, отчети, актове и справки. Аналогично на работата по сметката и тук се стремим да предложим максимално автоматизация. Предвид спецификата на данните и нуждата от индивидуални настройки в някои елементи сме дали възможност за такава корекция от специалистите, които работят с програмата.
За да подпомогнат управлението на строителния процес, нашите клиенти могат да изготвят с Building Manager всички необходими сметки, калкулации, както и да съхранят цялата проектна документация за всички обекти, по които работят, на едно място. Предоставили сме опции за различно групиране на информацията спрямо нуждите на всеки. С един клик се извежда информация за всички материали, за целия труд или цялата механизация. Справките могат да бъдат разпечатани или експортирани в MS Excel. Чрез софтуера клиентите ни могат да следят промяната на цените и да залагат различни проценти начисления. Освен това могат да проследят всички разходвани средства през годината или за определен период, като лесно могат да препратят тази справка към счетоводството.
Какви са плановете за бъдещо развитие на Building Manager и какви нови функции могат да очакват потребителите?
Планираме да развиваме Building Manager в частта си за следене на паричните потоци в обектите, както и на детайлната информация за подизпълнителите. Увеличаваме възможностите за управление на офертите и сравняване на няколко варианта. На следваща стъпка от работата може да се следи документацията по обекта, отчетите и свършената работа от подизпълнителите, където също доразвиваме възможностите на програмата.
Успоредно сме започнали подготовка справките, изготвени с Building Manager, да отговарят на законовите изисквания при присъединяване на България към еврозоната и въвеждането на еврото като официална валута.
Как се осъществява поддръжката и обучението на потребителите на Building Manager?
Нашите клиенти получават въвеждащо обучение при закупуване на програмата. Освен това към нея има ръководство и достъп до видеоуроци. Винаги съдействаме при необходимост дистанционно или по телефона.
При всяка актуализация подготвяме кратки ръководства, в които има описани новите опции и работата с тях. По този начин се получава синтезирана информация само за новите неща.
Какви нови услуги или продукти планирате да предложите на клиентите си в близко бъдеще?
През годините често имаме запитване за присъствено обучение или курсове. Събираме информация от клиентите в каква форма и специфики ще е най-подходящо и се подготвяме при интерес да предоставим такава допълнителна услуга на желаещите.
Обмисляме в близко бъдеще да започнем разработването на онлайн приложение към програмата. То ще позволи достъп до проектните данни в реално време – от всяка точка и по всяко време.
Какво е мнението Ви за в. „Строител“?
Вестник „Строител“ е изключително ценно издание за строителния бранш. То не само информира за новостите, но и дава глас на специалистите. Това е от огромно значение особено в сегашните предизвикателни времена за индустрията.
Радваме се на отличното ни партньорство с екипа и очакваме с нетърпение бъдещи съвместни проекти!