Строител

София Бизнес Център – висш пилотаж в проектирането

Сградата София Бизнес Център е много добре позната на обществеността. Тя е разположена на Околовръстния път, точно срещу Бизнес парк София, вижда се отдалеч и отвсякъде. Доловимо с просто око е, че е красива, че е атрактивна и впечатляваща. Няма съмнение също така, че е изпълнена по-най-добрия начин от „Главболгарстрой” АД. Особеното при сградата обаче се крие в няколко интересни проектантски решения, които за вестник „Строител” разкри арх. Георги Цикълов от фирма „Амфион”, която е автор на архитектурния проект

„Характерното за сградата е особената денивелация на терена. Имаме едно ниво, което е Околовръстният път, и второ - с денивелация 8-9 метра. Първоначалната идея беше самата сграда да бъде разработена в две части - като първи и като втори етап”, обясни арх. Цикълов. Първият етап е т.нар. подземно ниво, което е на кота Околовръстен път. Там са реализирани помещения за автомобилен шоурум и сервизна зона. Има и паркинг, който обслужва 6-етажното офис тяло отгоре, което е и вторият етап на сградата. То си е изцяло офисно, като неговата кота 0 се явява във високата част на естествения терен.
„Доста сложна беше първоначалната концепция за подходи към сградата. Този терен беше изкопан. Получихме подход от Околовръстния път точно на първото ниво. Беше проектирано и изградено локално платно, вече има и светофарна уредба. За втория етап трябваше да бъде потърсен отделен подход. За целта използвахме идеи, разработвани преди време за едно мостово съоръжение, което реално идва от кв. „Младост” и беше реализирано преди години до Околовръстното. Инвеститорите го построиха със собствени средства. Целта беше идващият път от „Младост”, минавайки през Околовръстното, да отвежда автомобилите върху този мост и с една връзка между него и сградата, работещите в офис сградата лесно да стигат до нея. Мостът е много елегантен като конструкция с подпорното си разстояние от 18 м. Едновременно разкрива витрините и шоурума и в същото време служи като една своеобразна козирка под офисната част”, разказа проектантът.
В източната част на парцела пък е проектирана рампа от котата на Околовръстния път, минаваща под мостовото съоръжение с достатъчна дължина, за да се постигне подходящ процент на наклона, достигайки до котата на естествения терен. Тя е второстепенен подход към офис сградата и основната й цел е достъп до междинното подземно ниво – паркинг за 180 автомобила (на кота -3,90). Втора рампа в западната част на парцела също свързва кота -3,90 с кота -7,30. На кота партер на офис сградата и върху естествения терен е разположен външен паркинг за 360 автомобила. Тези паркоместа са изпълнени с паркоелементи със затревяване.
Архитект Георги Цикълов разказа подробно и за идеите, вложени в реализирането на втория етап – офис сградата. „Характерно за реализирането й беше, че имахме съществуващо високо напрежение и сервитут от него. Това доведе до Z-образна форма на сградата. Като вертикална планировка и като нива, това беше интересно при този обект – формата на сградата. Целяхме разчупването на този голям обем.”
Сградата е решена като окрупнени обеми. Използван е популярният прийом с две масивни рамки и един стъклен ефект в чупката между тях. Фасадите са решени мащабно с архитектурни елементи – рамки от видим бетон. Фасадните плоскости вътре от тези рамки са предвидени от стъкло и алуминиева облицовка. За своеобразната чупка в средата са използвани окачени фасади. Външният облик на сградата цели да пресъздаде неповторим архитектурен образ на обект от подобен мащаб.
„Имаме голяма етажна височина на офис частта. Тази форма дава добра перспектива, идвайки от АМ „Тракия” в посока „Симеоновско шосе”. Мястото е комуникативно. Районът е обслужван от богата маршрутна мрежа на градския транспорт. В близките години ще бъде обслужван и от станция на метрото”, обобщи останалите позитиви арх. Цикълов, като добави, че цялото проектиране, преди да бъде избистрена тази конфигурация, е преминало през няколко фази. „Имахме и други предложения, но инвеститорът избра тази визия. Идеята беше разграничаване на подземните нива под моста и функциониране на офис частта отделно”, зави той.
Конструкцията на сградата е монолитна, стоманобетонна. Общата разгъната застроена площ на търговския център е около 13 хил. кв. м. Инвестицията е на стойност над 13 млн. лв. Сградата е I и II степен на пожароустойчивост. В първото подземно ниво е предвидена пожароизвестителна инсталация в шоурума, автосервиза, покрития паркинг за автомобили. Паркингът е сепариран с противопожарни стени и самозатварящи се врати. София Бизнес Център разполага и с ново поколение четири-тръбна HVAC – климатизационна и вентилационна система. Комплексът разполага още с BMS – система за автоматично управление на всички процеси и инсталации, както и с допълнително електрозахранване чрез дизелови генератори и UPS. На разположение са високоскоростни асансьори за 6 души, както и един товарен асансьор. На всеки етаж има санитарни помещения за инвалиди. Структурното окабеляване е седма категория, като е реализирано в двоен под. Всички тавани са окачени, а между офисите са изпълнени леки преградни стени.
Освен с добрите си характеристики относно строителство и архитектура, сградата очарова и с обслужването, което получават нейните гости и клиенти. Офисите са с 360-градусова панорама към Витоша и над самия град София.
За посетителите са направени две приемни, конферентни зали и кафене. Има и оформен детски кът.
София Бизнес Център ще остане емблематична. И заради визията си, и заради значението си. Освен всичко обаче, тя ще остане и пример за висш пилотаж в проектирането.