Строител

Инженеринг под земята

Един от най-знаковите обекти у нас в момента е цялостното строителство на втори метродиаметър в София. Машини и строители всекидневно работят далеч от слънцето, прокопават се тунелите и местата на бъдещите метростанции. И макар обикновеният човек да не забелязва свършената работа, и макар строителите да нямат голям опит в подобни съоръжения, те създават може би един от най-важните строителни обекти за развитието на столицата ни в дългосрочен план.
Наш екип бе неотлъчно до експертите на софийското областно представителство на КСБ, които посетиха обекта преди няколко дни. Изчакахме удобния момент по-подробно и детайлно да ви представим особеностите и технологиите на този сложен инженеринг под земята.
Ще започнем от бъдещата метростанция на бул. „Мария-Луиза” в София. Тук тунелът е дълъг
108,70 м, и се изгражда по т.нар новоавстрийски тунелен метод. Първоначално инженерите се насочват към миланския метод на строителство, но се налага друг заради разкритите археологически находки. За да не се разруши културният комплекс и с цел да продължат изследванията, се взема решение тунелът да мине под археологическия пласт. Така големият тунел, който ще се изгради, ще се явява де факто и метростанция.  Всичко това ни разказва инж. Никифор Стоилков от фирма „Адвал”, който е ръководител на строителните работи на метростанцията. Според него това е най-сложната и конфликтна точка на метрото, защото тук е мястото, където двата метродиаметъра на практика се пресичат. Затова ще се изгради и специална пешеходна връзка. Обектът се изпълнява с най-голямото сечение от този тип в Европа – внушителните 258 кв. м. Стартовата шахта за тунела е на дълбочина 22 м. Тя е укрепена с шлицови стени. Машината копае отвор с диаметър 9 метра. Положен е 30-метров тръбен чадър, който укрепва конструкцията. Тя пък ще бъде покрита с мостови панели. Ще бъде изграден вестибюл на 5 нива, а галерията на метростанцията ще е с един перон и два коловоза. Това са само част от техническите детайли, които разкри инж. Стоилков. Той обясни, че изграждането на такова съоръжение е много трудно, защото никой няма опит в този тип строителство. Прави се много строг мониторинг на товара върху конструкциите. Измерват се и се анализират внимателно евентуални деформации.
Особен колорит придават и протичащите паралелно със строителството археологически разкопки. Те се изпълняват от фирма подизпълнител, а строителите са ръководени от експерти археолози. Общо на обекта се трудят около 100 човека. По думите на инж. Никифор Стоилков 24 април 2011 г. е датата, когато изкопната машина трябва да стигне до обекта.
Впечатляващ е и тунел „Хемус”. Той е двупътен метротунел и се изпълнява също по новоавстрийския метод. Дължината му е 718,40 метра, а сечението - далеч по-малко от предходния – 75 кв. м. Това съоръжение е свързващо за Метростанция 10 и Метростанция 11 от втори метродиаметър. То започва от хотел „Хемус” и завършва на ул. „Златен рог”, минавайки под бул. „Черни връх”. Тунелът бе завършен съвсем наскоро. Независимо от изключително сложната геология, предизвикана от високи подземни води и неустойчиви пясъци, пробивът беше завършен с високо качество и в договорените срокове. Това е една голяма крачка за разрешаване на сложната транспортна обстановка на кръстовището на бул. „Черни връх” и бул. „Арсеналски”.
Тунел „Александър Малинов” е от първи метродиаметър на софийското метро. Той се простира под бул. „Александър Малинов” в жк „Младост 1А”. Тунелът се състои от две тунелни тръби, всяка с дължина 365 м. Сечението и на двете е по 30 кв. м. Тунелът е част от трасето, свързващо МС-13 и МС-18. След преминаването на тунела под булеварда изграждането му продължава по открит способ.
Любопитно е какво се случва и с тунела под бул. „Цариградско шосе” и бъдещата Метростанция 19. Към момента той е почти завършен. Дъното е отлято, като е положен допълнителен цимент, за да неутрализира неравностите. Скоро предстои полагането на чакъла за релсите. По този начин хидроизолацията ще може да функционира безпроблемно. Тук са използвани анкерирани шлицови стени. Финишът се прави с пространствено скеле, хидроизолация, армировъчни мрежи и шприц бетон. Съоръжението е двупътен метротунел с дължина 375 метра и сечение 75 кв. м. Това е последният тунел от първи метродиаметър и отново се изпълнява по новоавстрийския метод.
Скоро София ще има голямо и добре функциониращо метро. По ОП „Регионално развитие” продължава и проектът за интегриран градски транспорт, който ще бъде тясно свързан и съобразен с метрото. Така скоро столицата ни ще е наистина европейска, предпоставките за работеща икономика – по-добри, а изнервените граждани – по-малко.