Николай Младжов, собственик и управител на „Зет и Ем Прайвит Ко.“ ООД: Наградата на КРИБ е признание за всички служители на компанията
Ние виждаме конкретни ползи от това, че сме рекламодател във в. „Строител“Мартин Славчев Г-н Младжов, „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД получи голямата награда в категория „Качество” по време на Четвъртия годишен бал на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Как приемате това престижно отличие? Наистина това е голямо признание както лично за мен, така и за цялата компания, за всички служители, които работят за „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД в България, в Македония и в другите ни офиси. Няма да крия, че наистина е много приятно човек да получава такива престижни отличия. Голямата награда в категория „Качество”, която взехме по време на Четвъртия годишен бал на КРИБ, е още по-специална, защото ни бе връчена лично от премиера Бойко Борисов. Смятам, че спечелването на този приз не е случайно, тъй като компанията представлява два големи международни концерна – ThyssenKrupp Fordertechnik (Германия) и Hitachi Construction Machinery (Япония). Тяхната продукция е синоним за високо качество. Нашата задача е да поддържаме това ниво и да предоставяме стойностни услуги както в търговската, така и в сервизната част. Покриваме целия цикъл и явно се справяме добре в това, което правим. Резултатът е именно тази награда. Вие сте собственик и управител на компанията. С какви предизвикателства е свързана тази отговорна позиция? Кои моменти от работата си никога няма да забравите? При така зададения въпрос може би човек се сеща по-често за стресовите моменти, отколкото за големите успехи. Естествено, сигурен съм, че в бъдеще ще си спомням за наградата от КРИБ като един от хубавите епизоди в кариерата. Предизвикателство е работата с двата концерна, които споменах. Те са колкото еднакви, толкова и различни, като начин на мислене и манталитет. Всичко това изисква изключителен професионализъм и гъвкавост от страна на служителите на „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД. Един от трудните етапи в историята на компанията ни беше, когато в продължение на 15 месеца трябваше да чакаме одобрение от големия японски концерн Hitachi Construction Machinery, с който впоследствие започнахме работа. Характерно за японските фирми е да проверяват обстойно своите партньори в различните страни. В случая ставаше въпрос за България и Македония, като този тест продължи малко по-дълго. Когато спечелиш доверието на японците, работата става приятна, а и винаги можеш да научиш нещо от тях. Знаете, че освен в строителния, работим усилено и в минния сектор. Тази наша дейност е свързана с германския концерн ThyssenKrupp Fordertechnik. Спомням си момента, в който реализирахме един от знаковите проекти за минодобив в България – циклично-поточната технология за извоз на откривка, на стойност 80 млн. долара. Разбирате, че работата ни е свързана както с много положителни емоции, така и със стресови ситуации. Отговорността е голяма. Въпросът е да не се приемаш прекалено сериозно. Кои са най-новите машини, които предлагате както за строителство, така и за минната индустрия? От края на миналата година в България предлагаме новата 6-а серия от строителната техника на Hitachi. Тези машини - както багерите, така и колесните товарачи, се отличават значително от предходните. Нямам предвид, че 5-ата серия е била компромисна по някакъв начин. Напротив, тя също беше много добра. Но в новата 6-а серия се забелязва значителен ръст по отношение на качеството. Такива са и отзивите от нашите клиенти. Новите машини са правени със съвременни технологии, които да отговарят специално на европейския пазар. Те се отличават с изключителна ергономичност и нисък разход на гориво. Приятно е, когато клиентите ти се обадят да споделят, че са доволни от продуктите. Това ми се случи два пъти в рамките на последните две седмици. Естествено, понякога има и проблеми, които се опитваме да решим с бърза сервизна работа. При минните машини в момента реализираме по-дългосрочен проект – 250 – 260-тонни багери с обем на кофата 15 кубика. Гиганти. През 2019 г. ще доставим 7-а серия от тези продукти. Целта ни е не само да продаваме, но и да запазим високото качество на сервизното обслужване. Какъв тип строителни фирми са Ваши основни клиенти и на кои обекти може да бъде видяна в действие техниката на „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД? Напоследък реализираме значителни продажби на строителни машини и това може само да ни радва. През последните 15-ина години не се правеха големи инвестиции в този сектор за разлика от минодобива. Причината за това е, че пазарът беше несигурен. Фирмите от бранша трябваше да се справят с кризата. Затова се купуваше техника само за определени проекти. В момента благодарение на усиленото изграждане на магистрали и финансирането от европейските програми нещата се промениха съществено. Вече големи, средни и малки строителни компании могат да си позволят да си закупят висококачествена техника. Това се отрази положително и на нашите продажби. Строителни машини на Hitachi могат да бъдат видени на всички новостроящи се магистрали в страната – АМ „Струма” и АМ „Хемус”. На кариерите около тези пътни артерии също има наши багери и товарачи. От по-знаковите компании в строителния бранш работим изключително добре с „Главболгарстрой Холдинг” АД, „Пътстройинженеринг” АД, „Инертни материали - Ямбол” АД, „Персенк Инвест” ООД, „Каро Трейдинг” ООД, както и с много други фирми от сектора. „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД предлага на своите клиенти цялостни решения и във финансирането на машините. Разкажете повече за тази опция. Да, ние предлагаме такава опция на нашите клиенти. Но тук трябва да отворя скоба и да споделя, че в момента банките също предоставят много добри условия за лизингово финансиране. Така необходимостта от този тип услуги намаля. Но все още имаме клиенти, които се обръщат към нас, и ние можем да им предоставим възможността за наем на нови машини за определен период от време. Когато те преценят, че техниката е добра, каква производителност и какви разходи има, впоследствие могат да я закупят от нас. Това е интересно и гъвкаво предложение. Какви са предимствата, които трябва да притежава една фирма, за да се докаже като лидер на пазара? Предимствата и качествата, които трябва да има дадена компания, са много. Ясно е, че конкуренцията е голяма, особено в момента. Доста фирми предлагат подобен тип техника специално за строителния бранш. В минния сектор кръгът от компании е по-органичен. Основното е качеството на продуктите – дали те са оригинални и кой е производителят. В случая нашите машини са произведени в заводите в Япония и Германия. Естествено, трябва да затворим цикъла с услугите, които предлагаме на място. Качественият продукт предполага и по-висока стойност. Това е и задачата на дилъра – да предостави гъвкави цени и добро сервизно обслужване на своите клиенти. С какви проблеми фирмите от бранша трябва ежедневно да се справят? Една от основните трудности е липсата на кадри. Целият строителен бизнес се сблъсква с този проблем. Нашата компания също е изправена пред това предизвикателство. То може да бъде разрешено единствено чрез намесата на държавата. Факт е, че в момента образованието в България не е на нивото, което бизнесът очаква. А практическите обучения, които извършват висшите учебни заведения и институтите, са просто формални. Трудовото законодателство също е изключително остаряло и би трябвало да се осъвремени. Решението е бизнесът да работи с местната власт и правителството. Същевременно ние нямаме такъв проблем по отношение на дейността, която развиваме в съседна Македония. Въпреки че тази страна все още не е част от Европейския съюз, бизнес средата там се подобрява и липсата на кадри е значително по-малка. Кои са Вашите основни приоритети в момента и какво предстои пред компанията в бъдеще? Изключително важно е да успеем да развием нашия бизнес в Македония. Това е следващият ни приоритет. Както споменах, напоследък в страната има страхотно подобрение на бизнес климата. От 2012 г. имаме собствен офис в Скопие, а от една година - и самостоятелна фирма. Работата там е с голям потенциал. Надяваме се, че след приемането на страната в ЕС и НАТО, ще се усети още по-голямо подобрение на бизнес средата. В България също имаме големи проекти в сферата на минодобива. Също така искаме да запазим и да увеличим нашите позиции в строителния сектор. Отварят се много нови европейски програми. Надявам се, че доброто темпо на работа ще продължи през следващите няколко години. „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД е рекламодател и партньор на в. „Строител“. Какво е Вашето мнение за браншовото издание? Първо бих искал да кажа, че присъствието на браншово издание като в. „Строител” на медийния пазар е абсолютно наложително и положително. В сектор, в който непрекъснато има събития, естествено, че е необходимо да има такъв вестник, който да отразява какво се случва. Похвално е, че продължавате да развивате дейността си при толкова голяма конкуренция. Съвсем естествено е за нашата компания да работи с в. „Строител”. Ние виждаме конкретни ползи от това, че сме рекламодател в изданието.