Как се строи метростанция

Прочетена: 141

За строителството на специални обекти като станциите на метрото се знае малко. Следват се особени специфики на работа, координират се специални системи по точно определен начин. Хвърлят се доста усилия и ресурси, за да може гражданите на българската столица да пътуват по-бързо и удобно.
Инж. Димитър Нинов от „Старт Инженеринг” АД подробно разказа стъпките, особеностите и трудностите в осъществяването на един такъв специален проект. Българската фирма е изпълнител и проектант на метростанция „СУ „Св. Климент Охридски”. Станцията е изградена със заем от Японската банка за развитие. Главен изпълнител е японската фирма „Тайсей Корпорейшън”. Архитектът е Красен Андреев.
Строителството стартира на 13 юли 2005 г. Окончателното въвеждане в експлоатация е на 8 септември 2005 г. Метростанцията е изградена по открит способ, с шницове стени. Първоначално е направена само като кутия с укрепване на тези стени, за да може японската тунелопробивна машина да премине транзитно. След като машината премина през станцията, започва и изграждането на останалата част от конструкцията.
„След преминаването на машината покривната конструкция се затвори и станцията се доизгради от западната страна. Започна изграждане и полагане на релсовия път. Станцията е със среден перон, тъй като двата тунела са еднопосочни. В нея има специална водоотливна станция. Тя е изградена под перона, като целта й е да събира водите от миенето на тунелите и дренажните води. Станцията е с два вестибюла – източен и западен, и двата имат ескалатори. Единствено тук са изградени подвижни тротоари, наречени траволатори. Те свързват станцията с Орлов мост. Дължината им е 150 метра. От другата страна е подлезът на Софийския университет. Той също е реконструиран изцяло, с подменени облицовки и тавани. Ескалаторите и траволаторът са доставка на австрийската фирма „Отис”. Изграден е и един асансьор за инвалиди и майки с колички”, обясни инж. Нинов.
Станцията разполага с голяма вентилационна уредба. Тя се състои от два мощни вентилатора, които осигуряват по 150 куб. м на час въздух. Те вентилират станцията и работят в различни режими – летен и зимен. Тяхната функция е, от една страна, да вкарват чист въздух отвън, и от друга, да тласкат въздух към тунелите.
В метростанцията има и тягова понижаваща станция на „Сименс”. Тя е необходима, защото влаковете се движат с 825 волта право напрежение. Изградено е специално помещение, където се помещава командният пункт на станцията. Там се събират всички сигнали и комуникации. Това е мястото и на влаковия диспечер. Оттам се контролират видеонаблюдението, сигналноохранителната и пожароизвестителната система.
Камерите следят всички неврологични точки на станцията, както релсовия път, така и перона, ескалаторите и зоните в подлезите. Има разговорна уредба, която служи за съобщения от диспечерите.
Инж. Нинов разказва: „Характерното за тази метростанция е, че нейната конструкция е единствено от шницови стени, нямат бетонна стена след тях. Това е нов начин на изпълнение, като хидроизолацията се нанася направо върху тези шницови стени. По този начин се избягва допълнително оскъпяване на строителството.”
Архитектурата е доста интересна. Станцията спечели специален приз през 2009 г, който е за архитектура на софийските метростанции. По двете стени на перона има чудесни скулптурни пана. На входа откъм университета е скулптурно пано с образа на Климент Охридски.
Облицовката на подовете е от гранитогрес в различни цветове и фигури. Таваните представляват окачена конструкция на „Еталбонд”. Осветлението също е избрано от архитекта. Не са пропуснати и характерните за софийските метростанции кръгли елементи, в които са вградени осветлението и всички други системи.
Хидроизолацията е немска, доста еластична, поема всякакви движения на конструкцията, без да се появяват каквито и да било пукнатини и течове.
„Заедно със станцията се обнови цялото околно пространство. Направен е характерният алпинеум, езерото се възстанови, подмениха се всички настилки в алейната зона. Автоматичната оросителна система е с датчици за влажност, така че цялата зелена зона над метростанцията се полива непрекъснато”, обясни инженерът.
По време на строителството са направени доста сериозни измествания на комуникации. Изместен е голям магистрален топлопровод на „Топлофикация София”, както и голям подземен канал, изграждан много отдавна по миньорски начин, който е минавал диагонално през станцията. Там е приложено безизкопно прокопаване. Изместена безизкопно е цялата канализация на дълбочина 12 метра.
„Нямаше възможност да се копае, тъй като това щеше да затрудни много движението в центъра на София. Преместихме голямо количество телефонни кабели, включително магистрални, които отиват към Турция. Освен това изместихме кабели на телевизията, оптични кабели. Те се положиха върху готовата плоча на метростанцията. Изгради се нов трафопост, тъй като подземният, който съществуваше, попадна в метростанцията. Новият е вграден в подлеза. Изместихме и голям магистрален водопровод”, описа тежката работа инж. Нинов.
Строителите срещат няколко трудности, например е пробив на една от шницовите стени по време на изкопите. Той се е получил вследствие на голям напор подпочвени води. С помощта на полимер инжекции те успяват да спрат и да отклонят водата.
Инж. Димитър Нинов обясни още някои особени момента в изграждането на обекта: „Поставихме специални заглушители на шума заради вентилацията и други вибрации. Досега това не е правено на други станции. Поставихме и доста инжекции с циментов разтвор за заздравяване на почвата по входовете и изходите на тунелите.”
Метростанция „СУ „Св. Климент Охридски” всекидневно посреща и изпраща хиляди граждани. Европейският вид и уютната атмосфера, които витаят в нея, показват самочувствието на строителите и проектантите. Предстои изграждането на много такива обекти. Дано хубавият пример от станцията до ректората бъде последван.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 10.07.2010. Категория Строител. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


%d блогъра харесват това: