Мостовете - строителните шедьоври
Малцина знаят, че в Съединените щати има над половин милион моста. На тях се разчита всеки ден, било то за да могат гражданите да пресекат различни препятствия - потоци, долини, железопътни релси, огромни и за мащабите на Америка реки. И най-логичният въп-
рос, който човек може да си зададе, е как тези малки, големи или гигантски съоръжения функционират? Защо някои от тях са извити, а други прави? Защо имат различна форма и един с друг не си приличат... Допускаме, че инженерите е трябвало да се съобразяват с много неща – с разстоянието, видовете материали, терена, преди да се определят големината, формата и цялостният вид на моста. От древността инженерите са проектирали три основни вида мостове, които да издържат на всички природни сили. В два броя на в. „Строител” ние ще се опитаме да бъдем полезни в тази изключително сложна материя.
Мостът греда...
се състои от хоризонтална греда, която се крепи в двата края от пилони. Тежестта на гредата натиска надолу пилоните. Колкото те са по-раздалечени, толкова по-слаба е гредата. Ето защо гредовите мостове рядко се простират на повече от 76 метра.
Мостът свръзка...
се състои от сбор от триъгълници. М
остовете свръзка обикновено се изработват от серии от прави стоманени елементи. Мостът Фърт ъф Форт в Шотландия е конзолен, сложна версия на моста свръзка. Твърди конзоли се простират от двете страни. Диагонални стоманени елементи, издадени от върха и края на всяка колона, държат конзолите на място. Конзолите, които стърчат към средата, се крепят само на едната страна, като наистина здрави трамплини за скачане във вода. Тези „трамплини,” наречени конзолни лостове, поддържат трета централна част.
Мостът арка...
има голяма естествена здравина. Преди хиляди години римляните строели арки от камък. Днес повечето мостове арки са направени от стомана или бетон и се разпростират до 244 метра.
И четвъртата конструкция вече е след времето на римляните по понятни причини.
Висящият мост...
може да се простира на 610 до 2130 метра – доста повече от другите видове мостове. Повечето висящи мостове имат подпорна система под пътя, която да издържа на опън и огъване.
И след тази кратка опи-
сателна фактология да се спрем повече на емблематичните съоръжения.
Ще започнем с висящия мост Акаши Кайкио, който е в Япония. Построен е от стомана през 1998 г. за $4,3 милиарда. Неговата дължина е 3910 метра
През 1998 г. японските инженери разчупват границите на възможното в строителството на мостове с Акаши Кайкио. Засега това е най-дългият висящ мост в света, намиращ се над протока Акаши. Той свързва град Кобе с острова Аважи шима. Това представлява четири Бруклински моста, монтирани един след друг... Акаши Кайкио не е просто дълъг – той е също изключително висок. Двете му кули, високи 283 метра, се издигат по-високо от всеки друг мост в света.
Протокът е натоварена водна артерия и затова инженерите е трябвало да проектират мост, който да не блокира корабния трафик. Да се съобразят и с времето. Бурни ветрове фучат из протока, дъжд се излива по 145 сантиметра на година. Урагани, цунамита и земетресения тресат и удрят острова почти всяка година.
Как японските инженери се справят с тези проблеми? Те изграждат моста с подпорна конструкция или сложна мрежа от триъгълни скоби под пътя. Отворената мрежа от триъгълници прави моста много здрав, но също така позволява на вятъра да духа през конструкцията. Инженерите поставили 20 tuned mass dampers (TMDs) във всяка кула, които се люлеят в обратна посока на вятъра. Когато вятърът духа в една посока, тези съоръжения се люлеят в обратната посока като балансират моста и предотвратяват люшкането. Така проектиран, Акаши Кайкио може да издържи на вятър със 55 скорост метра в час и може да издържи на земетресение с магнитуд до 8,5 по Рихтер!
Любопитна фактология:
n Мостът може да побере осем Сиърс Тауърс, наредени от единия до другия му край.
n Дължината на въжетата, използвани в моста, е 300 000 километра. Това е достатъчно да обиколи земята 7,5 пъти!
n Мостът държи три рекорда: той е най-дългият, най-високият и най-скъпият висящ мост.
Да се пренесем от другата страна на океана и да ви запознаем с прочутия Бруклински мост. Той свързва Манхатън и Бруклин в Ню Йорк, САЩ, и е построен през 1883 г. за сумата от $18 милиона. Смятан за блестящо постижение на инженерната наука на XIX век, Бруклинският висящ мост е първият, за който е използвана стомана за направата на въжетата. По времето, когато е построен, той е бил най-дългият висящ мост в света - 1055 метра.
Любопитна фактология:
n Преди да започне изграждането му, главният инженер на моста Джон А. Рьоблинг умира. Проектът е поет от неговия син, Уошингтън Рьоблинг. 
n Три години по-късно самият Рьоблинг развива кесонова болест. Прикован на легло, но решен да довърши начинанието, Рьоблинг използва телескоп, за да наблюдава строителството на моста. Той диктува инструкции на съпругата си Емили, която ги предава на работниците.
n Мостът е открит на 24 май 1883 г. 150 300 души минали по него в деня на откриването му. Всеки заплаща един цент такса.
n Мостът се открива за превозни средства на 24 май 1883 г., в 17:00 ч. 1800 превозни средства преминават по него в първия ден на откриването му. Таксата за тях е била 5 цента.
Не по малко известен е и мостът на Чарлз Ривър, който се намира в Бостън, щата Масачузетс в САЩ. Той е построен през 2001 г. за $86,4 милиона. Неговата дължина е 444 метра, а използваният строителен материал е стомана и бетон.
Любопитна фактология:
n През септември 2001 г. Бостън получава своята „перла в короната” – моста с въжета на Чарлз Ривър. Това е първият по рода си „хибрид”, прикрепен с въжета, изработен от стомана и бетон.
n Мостът е построен в натоварен транспортен регион. За да се вмести съоръжението в толкова тясно пространство, архитектите са измислили брилянтно решение. Проектирали са моста да се крепи от две обърнати У-образни кули. Краката на бетонните кули всъщност са разкрачени под ъгъл от 55 градуса и така отварят място за Ориндж Лайн и сградите.
n Мостът има 10 платна с трафик: осем през краката на двете кули и две конзолни от източната страна. Този дизайн не само е уникален, но и с практическа цел. Асиметричният дизайн дава на инженерите свободата да конструират такъв огромен мост в близост до основна магистрала, без да пречат на потока от превозни средства.
n Мостът е най-широкият прикрепен с въжета мост в света.
Чарлз Ривър е единственият асиметричен мост в Съединените щати.
В някои от следващите броеве ще ви разкажем за Чесапийк Бей мост тунел, моста Фърт ъф Форт и виадукта Гарабит във Франция.