Строител

Всичко под един покрив

Символи на глобализацията и централизацията в бизнеса през XXI век станаха новите центрове на компаниите, които търсят обединение на всички свои звена и административни единици под един покрив. Започнаха да се строят огромни и красиви здания, които съчетават в себе си лукса на конферентната зала и лобито, работната обстановка в офисите, прецизната подреденост в логистичните части и модерната визия и блясък отвън. Първата такава сграда у нас е Авто Юнион център. Тя събира под шапката си целия неустоим чар на италианското автомобилостроене...

Инвеститор е „Авто Юнион” АД, а строителното изпълнение е на „Главболгарстрой”. Сградата е проектирана от български и италиански архитекти и дизайнери, сред които „Ателие Серафимов архитекти”,
„Т и Т Инжeнеринг”, „Poltrona Frau” и „Centro Stile AR”. Разрешението за строеж е по проекта на арх. Радомир Серафимов, който ни разказа повече за особеностите и тънкостите на сградата, ситуирана в непосредствена близост до летище София.
„Най-специфичната характеристика за подобен род сгради е брандирането и тяхната идентичност. При проектирането на идейната фаза основната цел беше да се създаде един център, който да обезпечи всички необходими нужди на инвеститора. Търсеше се синергия между разнородните функции на сградата, като целта беше цялата администрация да бъде събрана под един покрив. Вътре има изграден централен сервиз, централен дистрибуционен център, централен шоурум за всички отделни марки автомобили от групата на ФИАТ. Ясно доминират и двете офисни тела”, обяснява арх. Серафимов.
Проектът е направен по всички бранд менюъли и технически изисквания на съответните автомобилни производители. Основната цел е да се глобализира обслужването на клиентите, както на потенциалните купувачи, така и на потребителите, които ползват всички услуги. В тази връзка в сградата се помещават още застрахователни компании, има и склад за повредени автомобили. Дистрибуционният център пък е направен по всички най-
съвременни изисквания.
„Локацията беше избрана от инвеститорите. Тъй като там вече беше изградена сградата на „Порше”, така по някакъв начин се получи интересна кореспонденция и синергетика между двете постройки, която силно привлича вниманието на бъдещи клиенти и посетители”, споделя проектантът.
Реализацията на проекта обаче крие и други особености. Трафикът от хора и автомобили в района е поставил една изключително деликатна проектантска задача. Обектът има практически две лица. Едното е от бул. „Брюксел”, а другото от бул. „Христофор Колумб”. Артериите са изключително натоварени. Проектантският екип взема решение, че от „Христофор Колумб” видимостта е по-ясна и по-отчетлива. Посетителите и трафикът от хора имат по-ясна възможност да видят шоурумите и лицето на сградата. Заради това откъм бул. „Брюксел”, който има известна денивелация, те разполагат техническото обслужване, складовете и сервизните помещения. В района вече са разположени някои представителни бизнес сгради и реализацията на новата мултифункционална сграда цели обособяването на един нов, вторичен градски център.
Избрана е класическа стъклена фасада. Стъклата са със соларен фактор. Има и индустриални панели за техническите помещения. Това позволява да се използва дневната светлина в цялото помещение и същевременно понижава прякото слънцегреене в офисите. Всички външни стени са на офисните части и на шоурумите.
Техническите особености на сградата също са любопитни. Тя се разгръща на 28 200 кв. м, като ясно се обособяват две хоризонтални тела, извисявайки се на 10 етажа. Едното е нискоетажното. Там намират място автосалоните и конферентните зали, една от които е за над 600 души. На това ниво са и лоби барът, ресторантът и фитнес залата. На следващото ниво вече е офис зоната, като височината на помещенията е 2,9 м. Всеки стандартен етаж се състои от две сферични помещения, които имат 35 работни места и средна застроена площ от 500 кв. м. Последният етаж е VIP офис с две панорамни тераси. Разпределението между офис част и търговска площ е приблизително равно -
10 100 кв. м на 10 500 кв. м. Изграден е един подземен паркинг, който напълно обезпечава обекта, осигурявайки 205 паркоместа на служители и гости.
Сградата е съобразена с всички европейски изисквания в строителството. Използвани са най-съвременни материали и технологии като повдигнат под, окачени тавани, четиритръбна климатична система, оптичен интернет и интернет комуникации, двойно електрическо захранване.
В съответствие със съвременните тенденции за оптимизиране на разходите, намаляване на потреблението на природни ресурси и опазване на околната среда е изградена система, която използва дренажните води за нуждите на автомивката, която се помещава в сградата. Внедрена е и технологията за управление на консумацията – BMS.
Помислено е и за мениджмънта на сградата. Има хора, които щатно се грижат за охраната, озеленяването, контрола на достъпа, сметоизвозването и текущите ремонти.
Арх. Серафимов разказва, че не е правено нищо специално в посока шумоизолация: „Въпреки че сградата е непосредствено до летището, нашите изследвания недвусмислено показаха, че нивото на шума в района е в средните норми, характерни за София.”
В момента Авто Юнион център е буквално първото нещо, което виждат всички, кацнали на българска земя. Майсторството на проектанта, нюхът на инвеститорите и безупречното изпълнение на „Главболгарстрой” са видими за всички. Примерът им е последван и от други компании, защото в близост до летището в момента се строят още няколко подобни обекта. Очевидно това място ще се превърне в своеобразен втори център на столицата. Ясно е също, че центърът ще посреща чужденците все така гордо и със самочувствие, показвайки възможностите на българските строители и архитекти.