Smartcity в столичния квартал „Младост” отваря врати през 2011-а
В България инвеститорите бързо се ориентираха към западните модели и през последните години претвориха най-разпространените идеи за модерно строителство. Построиха се молове и бизнес центрове с десетки хиляди квадратни метра магазини и разнообразни заведения за забавление. Огромни сгради и стълпотворение на много хора е идеализираната представа за следващото десетилетие. Този модел обаче може и да бъде разчупен, защото се оказва, че има алтернатива. И то каква...
Най-новата вълна в строителството у нас се носи по нискорискови, модерни проекти, които имат далеч по-кратък срок на изпълнение, по-лесна запълняемост, нова идея и добавена стойност за потребителите. Пример за такъв обект е сградата Smartcity. Тя се намира на ключова локация, в сърцето на район „Младост” в София. Мястото отдавна се превърна във вторичен градски център, като наоколо се построиха търговски обекти, жилищни кооперации, хипермаркети и не на последно място – станция на метрото.
Създател на идеята за смартцентър е голямата българска инвеститорска и строителна компания „Крит” ЕООД. Повече за проекта, за идеите и философията, вложени в него, разказва Станислава Евтимова, мениджър развитие в компанията.
Smartcity е орисан да бъде лайфстайл център. С маркетинга и лизинга му е ангажирана консултантската копания „Арва Консултинг”. Такава една концепция се определя от няколко характеристики. Създателите го виждат като регионален тематичен търговски център, който обслужва нуждите на конкретен район, предоставяйки на жителите му всичко необходимо на една ръка разстояние в непосредствена близост до дома им. Разликата от вече познатите ни молове е преди всичко в размера, който е в пъти по-малък. Общата застроена площ на обекта е 9300 кв. м. Основен коз на новата сграда е предназначението. Лайфстайл центърът не обединява модни марки и редица новонавлизащи вериги, а по-скоро е място, ориентирано спрямо специфичните нужди на даден район и неговите потребители, навици и нагласи. Той се стреми да предостави стоки и услуги, носещи емоционални ползи и чувство за удовлетвореност на същите тези потребители.
Обхватът на тези центрове е много по-малък. Целта им е да обслужват даден голям квартал или регион с цел да се превърнат в любимото и полезно място за жителите му. Хората ходят в мола, някои през ден, други веднъж седмично, трети успяват веднъж месечно, а някои отиват веднъж, просто за да разгледат. Концепцията на лайфстайл центъра е точно обратната - центърът идва при хората, създаден е според техните нужди, нагласи и желания, на удобно, близко и леснодостъпно място, нов, модерен, но преди всичко човешки.
Комплексът е с ниво на изпълнение и качество, присъщи на големите центрове - има ескалатори до всеки етаж, три асансьора, две нива подземен паркинг с подход от три булеварда; предлага всичко това в умален и компактен размер, в близост до дома на потребителите.
Според Елица Стоименова, управител на „Арва Консултинг”, бъдещето на търговските центрове може да се види само в концепции, ориентирани според нуждите и желанията на потребителите на локалния микропазар, било град, регион или квартал. Свърши времето, в което хората тичаха да видят мола, и е редно предприемачите, ангажирани в сектора, да се преориентират към по-хуманни и човешки концепции и проекти, които са съобразени преди всичко с желанията на потребителите.
В момента на обекта текат довършителни работи. Белият силует на сградата, осветен от светлинните отражения по стъклената фасада, украсява целия район. Работниците по скелетата вършат своята работа, а минувачите с любопитство очакват новата алтернатива на моловете.