Европейският блясък на архитектурната ни гордост
Има сгради, които събират погледи и будят възхищение. Има сгради, които вдъхновяват твор-ци и красят големите световни столици. Там, където проектантският поглед е отвъд бъдещето и идеите явно са разчупили оковите на съвремието, човек развива себе си, провокира възможностите си и търси по-доброто. Това съчетание, намерило реализацията си в бизнес център гарантира съвършенство и успехи. Офис сградата „Евротур” покрива всички критерии на идеалното и радва софиянци с красива визия и професионални услуги. Зданието е разположено в кв. „Полигона” в съседство с новия мол. Фирмата „Ест” АД е инвеститор, а главен изпълнител е „Туги” ООД. Има назначена специализирана фирма – управител в лицето на „Омека мениджмънт” ООД. За хармонията между модерното и класическото, за принципите и идеите, заложени в проекта разговаряхме с Ева Димитрова, директор инвестиции в „Ест” ООД. „Строителството започна през септември 2006. Разрешение за ползване имахме през януари 2009 г. Строителите се справиха безупречно. Сградата е построена едно към едно с проекта. Харесахме идеята на проектантите, искахме същата визия. Направихме акцент на фоайето и атриума”, разказва Димитрова. Сградата има едно подземно ниво. Там са инсталациите, както и подземният паркинг, който разполага със 17 места. Отвън на разположение единствено на служителите в сградата са още 74 паркоместа. „По този начин успяхме да разрешим големия проблем с паркирането. Всеки разполага с дистанционно за входа на паркинга. Освен това направихме отделен голям трафопост извън сградата, както и хладилен център с две охлаждащи машини”, сподели директорът. Строителите хвърлят много усилия за енергийната ефективност. След издаването на разрешително за сградата е направено пълно енергийно обследване. Сградата е топло- и шумоизолирана по скала Б. Структурно окабелена е. Вентилацията функционира много добре. Има 3 асансьора с марката „Шиндлер“. „Евротур” е дом на много известни и сериозни фирми, като инвеститорите са запазили по-голяма част от офисите. Освен „Ест” АД тук се помещават „Томеком” ЕООД, „Голд лизинг” ООД, „Кепитъл лизинг” АД, „Евротур Инс”, „Мултипроцесорни системи” ООД, „Тотал България” и др. Особен колорит в „скучната” бизнес обстановка внася телевизия „Мад” със своите студиа и офиси. На разположение на служителите са близо 10 000 кв. м разгъната застроена площ. В сградата има предвидени още място за банков офис, ресторант, кафене, магазин, както и служебни помещения за поддръжката на сградата. Тя се различава от офис центрове, които се строят напоследък, най-вече с това, че залага на класическите офис пространства за сметка на нашумелите в последно време open spaces. „При нас няма огромни пространства с по 100 работни места. Нашата целева група е различна. Смятаме, че повечето български компании са свикнали да работят така”, обясни Димитрова. Тя сподели още, че сградата първоначално е била проектирана за седалище на една от големите телевизионни компании. Впоследствие обаче компанията се обединява с „Кейбълтел” и идеята пропада. Остава обаче изключително добрата свързаност от гледна точка на оптична връзка с интернет. Това привлича доста софтуерни компании. „Интерес към нас определено не липсва. Към момента имаме само два свободни етажа. Хората се убедиха, че се намираме на много ключова локация. След като построиха мола, голяма част от инфраструктурата в квартала беше оправена”, каза Димитрова. Специално внимание е обърнато на сигурността. Случаен човек няма как да припари до офисите. За да влезете с кола, е необходимо специално разрешение от охраната, която трябва да бъде предупредена, че ще дойдете. На входа пък всеки посетител бива записван, като му се дава и пропуск. Практично се решават всички възникнали проблеми в офисите. Има ясна процедура за това кое и как трябва да се поправи. Фирмите подават заявления и желанието им бързо се удовлетворява. Модерният подход личи и от факта, че още от започването на строителството тръгва интернет сайт на сградата. Там хората могат да намерят всичко, което ги интересува около „Евротур”. Засега липсват награди от строителни и архитек-турни конкурси. Това обаче не притеснява инвеститорите. „Бяхме номинирани в конкурса „Сграда на годината”. На нас обаче награди не ни трябват. Тя сама говори за себе си”, философски заключи Димитрова. Технически данни Сградата е изпълнена с монолитна стоманобетонна конструкция с безгредови плочи. Стените са от тухла с дебелина 25 см и топлоизолация отвън. Вътрешните стени ограничават четирите офис помещения, като преградните стени вътре са с гипсокартон. Сградата е на 10 етажа, с партер и едно сутеренно ниво. Приложени са активни и пасивни енергоспестяващи мерки и са проектирани слънцезащитни конструкции върху южната и западната фасада. Фасадите са с алуминиев двоен стъклопакет, който осигурява добра топло- и шумоизолация, а плътните елементи са покрити в различните си части с каменна облицовка, еталбонд и минерална мазилка. Предвидените тераси, балкони и ложи са решени като рекреативни пространства за минутен отдих и възстановяване на концентрацията на работещите. Общите части са оформени в модерен и практичен стил, с настилки от висококачествени материали. На всеки етаж в овалната форма са разположени санитарни възли с умивални за посетители и работещи, помещения за обслужване на етажите и технически помещения. Владислава Маринова – „Омека мениджмънт” ООД: Определящо е доброто управление на сградата „Омека мениджмънт” ООД отговаря за всичко, което се случва вътре. Така най-общо описва задълженията на управляващата фирма нейната представителка Владислава Маринова. Тя сподели, че в началото им е било много трудно да наложат тази нова за България професия. „Липсват квалифицирани кадри по управление на сгради. Затова и в началото ни беше малко трудно да координираме дейностите на различните звена. Изискваше се време клиенти и служители да свикнат с мащабите и особеностите на услугата”, обясни Маринова. В „Евротур” фирмата работи и с много подизпълнители. Извършва се денонощна охрана, следи се добрата хигиенизация, спокойствието на клиентите и функционирането на всички системи. Според Владислава Маринова успешното развитие на сграда от такъв род неминуемо изисква модерно и гъвкаво управление. „За тази цел организираме чести общи събрания със собствениците. Дискутираме идеи и проблеми. Щастливи сме от тяхната отзивчивост и разбиране”, изрази задоволството си тя. Според нея услугата управление на сгради много често бива пренебрегвана. Маринова сподели още: „Инвеститорите много рядко предвиждат в бюджета си средства за тази дейност. Те трябва да мислят повече за това какво ще правят със сградата, след като тя стане факт. Може би финансовата криза е причина те да режат парите за най-непопулярните неща. При всички положения обаче управлението на един такъв бизнес център никак не е лесна задача.” Мнение на клиентите, е че сградата е една от най-поддържаните в страната. Вече година и половина тя изглежда буквално като нова. „Факт е, че хората, които са станали наши клиенти, нямат никакви рекламации и забележки. Това говори само по себе си, че добре се справяме”, завърши мениджърката.