Свят и иновации

Семиотика в автомобилната индустрия

Семиотиката е наука за знаците. Тя изследва тяхното значение и търси произхода им. В автомобилостроенето тя следва един многозначителен и любопитен курс. Проводник на пряката емоционална връзка между всяка автомобилна марка и нейните почитатели е емблемата. Затова ще разгледаме значението и символиката на емблемите на някои от най-харизматичните и известни автомобилни компании

При „Мерцедес” лично Готлиб Даймлер създава емблемата за своите автомобили. Той иска да се знае, че колите му са свързани със земята, въздуха и водата. Всеки лъч на звездата е за един от трите елемента.
Емблемата на „Ауди” представлява четири преплетени кръга. Зад всеки от тях стои по една фирма – „Хорш”, „Вендерер”, DKW и „Ауди”. Всички те изпитват трудности по време на световната икономическа криза през 20-те години на миналия век. За да оцелеят, четирите компании се сливат под шапката на „Ауди”.
Синьото и бялото в централния кръг на символа на БМВ представляват въртяща се перка в цветовете на Бавария, където е Beyerische Motoren Werke. Черният външен кръг пък идва от фирмата предшественик на БМВ - Rapp Motoren Werke.
Символът на „Опел” е хоризонтална светкавица, пресичаща кръг. Някога на мястото на светкавицата е имало цепелин. Но когато цепелините излизат от мода и производство, символ на небето остава светкавицата.
За „Ферари” емблематично е черното изправено конче. То е заимствано от италианския национален герой Франческо Барака. Военният пилот, загинал във Втората световна война, е рисувал това конче за късмет на самолета си. Жълтият фон е цветът на Модена, а буквите S и F идват от Scuderia Ferrari.
Интересна е историята както на емблемата, така и на самата марка „Ламборгини”. Основателят на тази компания Феручо Ламборгини е обикновен фермер, който обича бързите автомобили. В началото той започва да прави трактори от стари самолетни части, а после и истински състезателни автомобили. Един ден, след като неговото ферари получава повреда, Феручо отива да се оплаче лично на Енцо Ферари. Надменният италианец обаче го изгонва, изричайки обидата: „Моите коли не са за селяни като теб.” Тогава Феручо започва да прави конкурентни автомобили с емблема „селският бик”.
Компанията „Ролс-Ройс” носи имената на основателите си - лорд Чарлс Стюърт Ролс и сър Фредерик Хенри Ройс. Емблемата е създадена от скулптор през 1911 г. Името й е „Духът на екстазията”. Наричат я още „Летящата лейди” и „Емили”.
В превод от японски „Субару” означава „обединявам”. Емблемата обединява шест звезди (плеяди). Според гръцката митология в 6 звезди се превръща дъщерята на Атлас. Векове по-късно, през 1953 г., шест японски концерна се сливат във „Фуджи Хеви Индърстрис”.
Любопитен е още произходът на емблемите на „Пежо” и „Ситроен”. Андре Ситроен, създател на едноименната марка, бил член на Масонската ложа. Според една теория „двойното острие” в емблемата е пратка към компаса, важен символ в масонството. Според друга мосю Ситроен е искал да напомня за първото си производство на двойни винкели. Братята Пежо в началото на XIX век произвеждат метални триони и лъвът символизира три от качествата им – здрави зъби, еластичност и бързина.