Свят и иновации

Бодрум - Бяла приказка върху каменна пустош

Георги Сотиров Заглавието в никакъв случай не е оксиморон – произволно съчетание на привидно противоположни понятия. След един завой в югоизточната част на Турция – там, където Егейско среща Средиземно море, след 15 часа неистово шофиране виждате ослепителната белота на полуостров Бодрум – една от най-популярните и изискани туристически дестинации в южната ни съседка. Казвам „белота” и веднага искам да споделя това, което инвеститорите и строителите са задължени да спазват при строежа на къщите. Местната власт прилага прости, но ефикасни техники – не позволява към конкретното жилище да се включи нормалното електрозахранване и водопровод, докато съответните общинари не се убедят, че къщата е завършена и боядисана в… бяло. Тази приказка наистина е накацала по едни каменни баири, по които дори маслинени дървета, известни със своята непретенциозност към почвата, трудно виреят. Вирее обаче законът. Няколко са задължителните неща при строителството. Първото е проектът в никакъв случай да не се отклонява от първоначалния замисъл (следи се строго и евентуалните надстроявания се събарят), планът да не засенчва съседа по парцел отдолу или отгоре, сградата да е бяла, до три етажа, като единственият възможен цвят извън бялото е този на местния дялан камък. Той между другото масово се използва за изграждане на подпорните стени. Някакъв вечен двигател – копаят или взривяват каменния скат за основите на къщата, а камъните обработват за подпори. Попитах на един строеж за свлачищните процеси, те ме погледнаха озадачено: де го този дъжд? В Бодрум водата от чешмите не се пие. За това ви информират навсякъде. Минералната е евтина, от различни турски, гръцки и италиански извори. По-нагоре вметнах една дума и за шофьорите. Основните пътища в тази част на Азия са скоростните двулентови трасета с разделителна ивица. Асфалтът е великолепен, а където пътят преминава през населените места с кръстовища на едно ниво, светофарите предупреждават отдалече. Не видях полицаи, скъпи мерцедеси, аудита и BMW-та. За сметка на тях леките коли от среден клас – „Рено”, ФИАТ, „Тойота”, „Форд”, които се произвеждат в Турция, са нови, на не повече от 5 – 6 години. Обиколихме 170-километровата брегова ивица. Насладихме се на прекрасни бели селища, къщи за гости и малки хотели в тихи заливи или разположени амфитеатрално по баирите. Иначе град Бодрум е разположен на едноименния полуостров, на северозападната част на залива Гьокова, срещуположно отстоящ от гръцкия остров Кос. Любезните домакини първо ни показаха модерния яхтинг център, където целогодишно домуват возила от цял свят. Споменаха имената на най-маститите руски милиардери. Бодрум, древният Халикарнас, привлича туристите с кристалночисто море, добри плажове и мек климат. Оттук може да посетите древния град Ефес – втория по големина в Римската империя, и калциевите тераси на Памук кале. Или да се разходите с ферибот до гръцкия остров Кос. Така и направихме, но за екзотичните пътешествия – някой друг път. Сега да се спрем и да послушаме разказите на нашата спътничка Айша. Сънародничката ни от Търговищкия край, завършила история в Шуменския университет, започна тясно по специалността си. Обясни ни за родения по тези земи баща на науката история Херодот и за гробницата, построена от цар Мавзол – Мавзолея, едно от Седемте чудеса на древния свят. Цялата конструкция се е издигала на 50 м височина. Първите находки от Хеликарнаския мавзолей са отнесени в Британския музей в Лондон през 1846 г. и включват различни стенописи и предмети. Когато през 1402 г. зараждащата се Османска империя е разклатена и понася тежко поражение в битката при Анкара, рицарите от ордена „Св. Йоан от Йерусалим” се възползват от случая и построяват здрава крепост на един от носовете в залива, на която дават името „Св. Петър”. За материал за строежа на крепостта рицарите използват каменни блокове от развалините на Мавзолея, разрушен от силно земетресение през ХIII в. Крепостта става един от основните военни центрове на рицарите заедно с островите Родос и Кос. През 1522 г. султан Сюлейман Великолепни завладява Родос и след преговори рицарите му отстъпват всички свои владения, включително и крепостта „Св. Петър”. През периода 1895 – 1915 г. тя служи като затвор, но през Първата световна война е частично разрушена и впоследствие изоставена. Реставрирана е в началото на 60-те години на ХХ в. и днес привлича множество туристи с високите си крепостни кули и с богатия музей на подводната археология. В нашата история Бодрумската крепост придобива популярност във втората половина на XIX в., когато там са заточвани български църковни и революционни дейци. Но оставяме другите разкази за вечерта, която ще ни предложи типична турска кухня, и се отправяме към един от хълмовете, където основна забележителност са вятърните мелници, изработени от камък и дърво. Те са от ХVIII в. и придават особено очарование на крайбрежието между Бодрум и Гюмбет. Не пропускайте да видите и древния амфитеатър, който е бил с капацитет 13 хил. души. Какво още? Може би това, че обслужващият персонал в реновираните хотели поназнайва и български език? И че олинклузивът и предварително купените туристически пакети привличат все повече туристи. И затова в нашия 5-звезден дворец нито гюзлемето свършваше, нито бирата „Ефес” се стопли, а имамбаялдъта винаги беше току-що извадена от фурната. Само ще припомня, че Бодрум е идеалната отправна точка за плаване с яхта по Егейското крайбрежие на Турция. Заливът е признат за един от най-добрите плавателни райони в Европа. Сега денят е с продължителност 8 – 9 часа и има време за всичко. Бодрум е един различен свят.