Свят и иновации

Аромати от кралския двор

Невена Картулева Ароматите създават не само свежест, но и настроение. Това са открили още древните египтяни през второто хилядолетие пр.Хр. Те дестилирали цветя, масла и блатен аир с благоуханни билки и подправки, като след това ги филтрирали и повтаряли процедурата няколко пъти. Сред използваните растения били бадеми, кориандър, мирта, иглолистна смола и бергамот. Парфюмерийното изкуство се появява в Европа доста по-късно – преди хиляда години. По заповед на кралица Елизабет Унгарска били правени ароматни смеси от масла и алкохолен разтвор. По времето на Ренесанса италиански благоухания били занесени във Франция от личния парфюмерист на Катерина Медичи - Рене Флорентински. Негова е заслугата Париж да се превърне в един от центровете на европейското производство на козметика. И ако тогава изтънчените аромати са били привилегия единствено за кралските особи, днес са достъпни за всеки с нюх към приятните ухания. Нещо повече. Парфюмерийната индустрия се е разраснала дотолкова, че качествените разтвори се делят на два вида. Първият е марковата, най-популярна парфюмерия, чиито продукти можете да намерите във всеки голям търговски център. Към тази категория спадат ароматите на Chanel, Dior, Givenchy, Armani и др. За постигането на тяхното ухание се използват най-вече синтетични съставки. Втората категория парфюми са нишовите. Името им идва от френската дума Niche, която в превод има почти същото значение, както и на български. Защото тези аромати са само за определени клиенти, те не са масови. Онова, което ги прави еквивалент на висшата мода при парфюмите, е фактът, че за приготовлението им се използват единствено и само висококачествени натурални съставки. Сред популярните брандове, производители на нишови аромати, са Creed, които отдават дължимото на великолепието на българската роза с парфюма Fleurs de Bulgarie от 1845 г., създаден за кралица Виктория. Добрата новина е, че можете да си го купите и днес. Внукът на Нина Ричи - Романо Ричи, пък създава собствена нишова марка с името Juliette Has A Gun. След като сте наясно с богатия избор на аромати, можете да пристъпите и към определянето на онзи, който ви допада най-много и да го припознаете като свой. Ето някои от най-скъпите парфюми в света. Golden Delicious, DKNY Уханието за милион долара съдържа мускус, портокалов цвят, слива, ябълка, бели рози, казабланска лилия, орхидея, лилия, сандалово дърво. Но не заради съставките цената достига шестцифрената сума. Лимитираната серия на Дона Карън и бижутера Мартин Кац е във флакон, украсен с 2909 редки скъпоценни камъни от цял свят, включително 2700 бели диаманта, 183 жълти сапфира и 2,43-каратов яркожълт диамант. Imperial Majesty, Clive Christian                                                         93 Уханието, струващо 215 хил. долара, няма еквивалент. То е създадено от 200 изключително редки съставки. А идеалното шишенце, в което се съхранява ценната течност, е направено от кристал Baccarat и декорирано с 18-каратово злато и 5-каратов бял диамант. От това вълшебство са създадени едва 10 броя в опаковки от по 500 мл. Десетте копия са записани в Книгата на рекордите Гинес като най-скъпия парфюм в света. Теглото на флакона от планински кристал достига 5 кг.   V1, Gianni Vive Sulman 92 Унисекс ароматът се появява в резултат от партньорството между модната къща Gianni Vive Sulman и автомобилните гиганти Bentley и Rolls Royce. В основата на парфюма стоят смола и роза. Флаконите са изработени на ръка от платина, рубин, 18-каратово злато и диаманти. В света има 173 броя от тях, като сред собствениците им са били знаменитости като Елизабет Тейлър и Майкъл Джексън. Цената на един от 173-те флакона е 85 хил. долара.              94Bond No.9 Едноименната американска компания създава парфюм, чиито състав включва касис, мускус, пачули и карамел. Цената му е 3500 долара за 125 мл. Тя обаче до голяма степен се дължи на изящния флакон, обсипан с 16 500 кристала Сваровски. Бутилката е изработена от естествена кожа в бяло. Straight to Heaven – White Cristal, Kilian                                       95 Като традиционен производител на нишови парфюми и този път Kilian предлага интригуващ и индивидуален аромат. Вдъхновен от уханието на алкохолната напитка ром и опакован в елегантен черен флакон, той е пример за класически мъжки парфюм. Цената на шишенце е 300 долара.