Свят и иновации

Айндховен - Футуристичният интериор на Ниската земя

Светослав Загорски Когато говорим за Холандия, си представяме най-вече каналите на Амстердам, стария град в Утрехт, аристократичните постройки в Маастрихт. Въобще красива архитектура, следваща хилядолетната история на Ниската земя. Има обаче един град, точнно на 2000 км от София, където цялата тази история и класика е примесена с нова страхотна футуристична визия. Айндховен е мястото, където компанията „Филипс” прави първата си електрическа крушка. В центъра на останките от стария град е разположена фабриката на технологичния гигант за производство на осветителни тела с нажежаема жичка. Датиращата от 1891 г. сграда е в сърцето на селището и доскоро беше затворена за мащабна реконструкция. Този малък музей дава добра представа за първоначалния процес на производство на електрически крушки от края на XIX в. „Филипс” има и главната заслуга за ефектно осветените сгради на Айндховен. Заради тях той често е наричан Града на светлината. Днес това е един от най-бързоразвиващите се технологични центрове в Европа. Местният технологичен университет е сред най-престижните на Стария континент и това обяснява факта, че през 2011 г. Айндховен е определен за най-интелигентната общност в света в класацията на Интелиджънт Къмюнити Форум. И за туристите Айндховен изглежда сякаш е млад и модерен град, но всъщност е един от най-старите в Холандия, доказателството за което идва от богатото му историческо минало. Според запазените документи селището започва да съществува като град през 1232 г., когато Хенрих Първи оф Брабант му дава такъв статут. По това време се оформя като малко крепостно градче, като извън стените му е стоял само един замък. Редовно в средновековен Айндховен се е организирал седмичен пазар и земеделските производители в околните села били задължени да дойдат тук, за да продават продукцията си. Освен това селището било важен пункт по търговския път от Холандия до белгийския Лиеж. Въпреки подобренията към системата от укрепления в края на XIV в. и построяването на замък зад градските стени през XV в., Айндховен е плячкосан и опожарен от Херцогството Гелдерн през 1486 г. Оцеляват не повече от 6 къщи. Възстановяването отнема над 20 години и оставя мястото в бедност и мизерия, като укрепленията са изоставени. Това довежда до ново плячкосване през 1543 г. По време на холандското въстание Айндховен неколкократно попада ту в ръцете на холандците, ту в тези на испанците - опожаряван и обсаждан в продължение на три месеца, той накрая е завладян от испанците през 1583 г. Когато френските войски превземат вече отслабения град няколко години по-късно, големи части от него отново са разрушени. През 1629 г. най-накрая става част от Холандия. През Втората световна война е буквално изравнен със земята. След възстановяването Айндховен изгражда съвременния си облик с модерно и многоетажно строителство. Когато тръгнете на разходка, се пригответе за истинска футуристична приказка. На много места ще видите до старите бохемски вили да се издигат нови сгради от метал и стъкло. Интересна особеност на архитектурата на Айндховен придава и фактът, че някои от сградите са построени в модерен стил върху старите основи. Разходката ще започнем с Еволуон - структура с формата на гъба, която силно наподобява НЛО благодарение на футуристичния си дизайн, проектиран през 1966 г. Преди е била използвана като популярен технологичен музей, но в наши дни сградата е конферентен център. Градът на светлината си има и Лихтторен - в превод Светлинната кула. Това е бяло здание със седем страни. Крушките светят 24 часа, 7 дни в седмицата. До Светлинната кула е разположена Вите Даме (Бялата дама). Тя е построена през 1931 г. в стил Нов обективизъм. Първоначално е била фабрика за радиоапарати, а сега в нея се помещават Дизайн академията и Обществената библиотека. Най-високата сграда е Де Адмирант - точно срещу Вите Даме. На средните етажи на 105-метровата кула са разположени нов търговски център, наречен „Около Адмирант“. Най-високите части от небостъргача са отредени за луксозни апартаменти. Друга основна забележителност е кулата Вестедаторен, построена през 2006 г. Със своите 90 м този жилищен комплекс е петият по височина в Айндховен. Главна атракция за хората с фотоапарати е скулптурата „Летящите кегли”. Поставени са през 2000 г., когато градската управа обявява конкурс за изработването на скулптура, която „да хваща окото“. Намират се на булевард „Кенеди”, който води от жп гарата към центъра. Авторът на този застинал страйк от боулинг - американският скулптор Клас Олденбург, споделя, че заради често мрачното холандско време цветът на кеглите е яркожълт – като нарцисите на пробуждащата се пролет. Все пак Айндховен има и оцелели старинни постройки, с които да се похвали. Такава е Старата кула - Оуде Торен. Представлява руините на църква, построена през XIV и XV в. в стил Брабантинска готика. Красив е и храмът „Света Екатерина“, реставриран след войната до първоначалния си неоготически блясък и строгост. Но оригиналният съвсем не е средновековен – датира от 1890 г. Построен е върху основите на по-стара църква. Двете му доминиращи града кули си имат прякори – Мери и Дейвид. Камбаните им разнасят мощен мелодичен звън, докато прекосявате площадчето в посока към централния, наречен „18 септември“. Айндховен е известен и с интересните си музеи, като този на модерното изкуство - Ван Абемузеум, където можете да видите творби на Пикасо и Шагал. Заслужава си да надникнете и в Музея на ДАФ. Той проследява историята и промените в дизайна на превозните средства с марка ДАФ от 1928 г. до наши дни. Колекцията включва камиони, необикновени автомобили и макети на магазини на компанията от 1930 г. Отбийте се непременно и в Историческия музей на открито. Тук са разположени възстановки на село от Желязната епоха, на ферма от периода ок. 1000 г.сл.Хр. и на средновековния Айндховен. Колкото и различен да е градът спрямо останалите в Холандия, то и той е изцяло подчинен на манията по придвижването на две колела. „Ховенринг” представлява велосипедни алеи и първият в света висящ кръгов площад, издигнати над пътното платно за автомобили. На „18 септември” пък има причудлива постройка, наречена Де Блоб. Ще се изненадате за какво служи, когато разберете, че е многоетажен паркинг за колела. Накрая ще отдадем почит и на друго култово място – стадиона на един от най-реномираните футболни клубове в света – ПСВ „Айндховен”. Той започва съществуването си като спонсориран от компанията „Филипс” за нейните служители. Основан е на 31 август 1913 г. в чест на стогодишнината от победата над французите в Наполеоновите войни. На „Филипс стейдиън” можете да направите обиколка с екскурзовод, включваща съблекалните, бизнес клуба, пресцентъра и тунела към игрището, както и самия терен.