Свят и иновации

Индия Махдави – кралица на елегантността

Елица Илчева За нея в българските специализирани издания няма да откриете почти нищо. Според международните оценки обаче тя е архитект и дизайнер, когото светът трябва да познава. Човек-оркестър в работата си, Индия Махдави (India Mahdavi) е автор на изключително интересни интериори и разпознаваеми предмети. Наричат я кралицата на цветовете и елегантността. Аранжираните от нея ресторанти, клубове, бутици винаги попадат в каталозите за туристи с интерес към модерното изкуство. Географията на проектите й също е широка - Париж, Лондон, Ню Йорк, Маями, Мексико, Хонконг, Монако, Филаделфия, Куршевел. „Навсякъде пристъпвам като арт директор, но на различните места винаги използвам различни екипи, обикновено от местни специалисти. Давам им своето виждане, представям моята цел - за да се влее енергията ми и правото да организирам усилията на другите“, обяснява подхода си в работата Махдави. Видно от името й, тя е родена в Техеран през 1962 г., а във вените й тече смесена персийска и египетска кръв. Баща й бил академик, майката се грижела за петте деца. Първите години прекарала в Иран, а после родителите й предприели пътуване по света и успяла да поживее в много страни, включително САЩ, Германия, Франция. Богат на различни културни впечатления, жизненият й опит е намерил силно отражение върху нейните еклектични проекти, сред които има дори интериори на самолети. Образованието, което е получила, може да се каже, че й е дало блестящ старт – първоначално учила „Архитектура” във Висшата национална школа в Париж, а след това продължила в Ню Йорк, където завършила „Графичен дизайн”, после преминала и обучения за мебелен и за промишлен дизайн. През 2003 г. открива собствено студио IMH Interiors в Париж и още на следващата година Salon Maison & Objet я обявява за дизайнер на годината. Работите на Индия винаги са лаконично игриви и е лесно да ги разпознаете. Според нея това идва от детската й мечта да стане режисьор, защото тези хора успяват да създават силни визуални вселени. „Днес можем да храним въображението си от безкрайно много и напълно различни изображения, които ни дава интернет. Някога обаче трябваше да се търсят книги, албуми, да се гледат филми“, споделя тя. Обожава Кубрик, Висконти, Фелини и е убедена, че за любовта й към свежите и ярки цветове голям е приносът и на цветното кино, появило се през детството й. Работите на Индия са уникално съчетание на класика и модерност. Нейните мозаечни пана за под и стени, създадени за италианската компания Bisazza, са нещо като ударно начало на стремглавата й кариера. Характерни са с преплитането на еклектика и хумор. Идеи за вдъхновението си за тях тя черпила от културата на 70-те години и попарта. Представляват ярки графики от плочки в геометрични форми, декорирани в различни цветове. Всеки елемент е изработен ръчно. В списъка на многочислените световни достижения е и станалият емблематичен стол, наречен Bishop заради неговата прилика с шахматната фигура на офицера. Този елемент от обзавеждането перфектно пуска корени във всеки модерен интериор поради своята лекота и оригиналност. При това е многофункционален – може да се ползва не само като табуретка, но и като помощна масичка или поставка за предмети. За всичките й пространствени проекти са важни три фактора: степен на осветеност, дебит на пространството и енергия. Един от най-удивителните е интериорът на ресторант Saint-Germain в Париж. Цветните стени са в диалог с орнаментирания под, който е фирмен прийом на авторката. Скулптурата на Ксавье Вейана „Жълтата Софи“, която е прерязана от етажите, е главен елемент на пространството. Чайният салон и кафене Ladurée в разкошния женевски Hôtel des Bergues също е сред визитните й картички. Но сякаш върхът в нейните интериорни проекти до момента е тотално розовото и смело естетско предложение за лондонския ресторант-клуб Sketch.