Свят и иновации

Преоткритото стъкло

Елица Илчева Мебелният панаир в Милано в 55-ото си издание миналата пролет зададе една тенденция, за която почти година по-късно става ясно, че ще се задържи във времето. Това е преоткриването на цветното стъкло като продукт за производството на арт мебели за интериора. Не казваме, че стъклото някога е излизало от мода. Известно е, че то има над 4000-годишна богата история и още в древността е признато за един от най-разнообразните, красиви и атрактивни материали за оформянето на вълнуващи пространства. Защото винаги е създавало усещане за свобода, лукс и богатство и трудно би могло да се устои на чара и красотата в различните му разновидности. Функционалните му и декоративни свойства лесно подчертават пластиката и изразителността на композициите, в които участва. Нюансите, отблясъците, прозрачността, неспирната игра на светлината, пречупена през него - всичко това е идеален и елегантен начин да се обогати, характеризира и индивидуализира интериорът. С развитието на технологиите обаче днес то разкрива своя истински потенциал, разгръщат се възможностите му да се ползва като естетическо средство за постигане на пластични и ефирни решения за интериорния дизайн. Когато природната красота на материала се съчетае с причудливите форми, плод на нестандартното въображение на съвременните дизайнери или заимствани от заобикалящия ни свят, се създава усещането за нещо неповторимо, елегантно и просторно. Една от най-новите и атрактивни колекции, които доказват горните твърдения, е Credenza на легендарната испанка Патриция Уркиола и графичния дизайнер Федерико Пепе. Според експертите това е и колекцията, която много ясно показва какво се случва, когато дизайнер на мебели и графичен такъв обединят усилията си в един проект. Отговорът е – най-невероятните предмети, които можете да си представите. В случая това са бюфет-капсула, шкафове, паравани и ниска масичка. Всички модели са произведени ръчно с помощта на древни занаятчийски техники и включват геометрични панели от синьо, червено и жълто стъкло, вградени в полукръгли рамки и напомнящи традиционен стъклопис, но с модерно излъчване и скулптурни форми. „Credenza, което на италиански означава едновременно шкаф и вяра, е вдъхновена от прозорците на свети места като тези, създадени от Герхард Рихтер за катедралата в Кьолн“, казват Патрисия и Федерико. Те са решили да възстановят символичната стойност на витражите, превръщайки ги в съвременни мебели. Срещата между античното свещено вдъхновение и интерпретацията под формата на дизайн е отразена и в производствения процес на сглобяването на предметите. Освен функционалност при тях е търсен и начин да се свържат с пространството благодарение на светлината, която преминава през всеки елемент. Проектът е създаден по поръчка от италианския бутик Spazio Pontaccio, който е място, където колекциите се подбират и представят заради творческия им заряд и добрия вкус, или с други думи - поради красотата им. „Само истинската красота запазва своята икономическа, културна и социална стойност през времето“, е философията на бутика, в който могат да се видят работи на някои от най-талантливите световни дизайнери като Марсел Вандерс, Филип Старк, Патрисия Уркиола, Арик Леви, Пиеро Лисони, Нендо и Рон Гилад заедно с тези на обещаващи нови таланти. Бразилското дуо - братята Умберто и Фернандо Кампана, в един от последните си проекти също са вдъхновени от идеята да впишат цветно стъкло в мебел. При това го правят по доста нетрадиционен начин – запълват с него нестандартни отвори на дървен шкаф. Красивото творение е наречено Aquário и е произведено за BD Barcelona Design. Колекцията се допълва и с масичка, а рафтовете вътре в шкафа са също стъклени, което позволява на светлината да преминава свободно през него и така се създава усещането за голям аквариум. „Работихме по проекта с артистичния директор на BD Barcelona Design Рамон Обеда в продължение на две години. Обсъдихме идеи, които са узрели, и крайният резултат е това единствено парче, което е вдъхновено от аквариумите. И вече знаете, обичаме да създаваме хибриди, в които се използват два вида различни материали – единият топъл, другият студен. Това се превърна в част от нашия подпис, нещо като запазена марка. В този шкаф вълнуваща беше и играта с различни като тежест материи – олекотено стъкло и масивно дърво. Безплътността на първия и физическото присъствие на втория, от една страна, са в контраст, но от друга, се допълват по вълнуващ начин“, разказват творците. И Glas Italia допринася за преоткриването на стъклото с мебели от цветно стъкло. Техните непретенциозни на пръв поглед масички с плот от дебело лято стъкло Nesting Tables са по дизайн на Ронан и Ерван Бурулек. В хода на своята работа двамата стигат до извода, че трябва да създават продукти, които да позволят на хората да структурират сами пространството, в което живеят или работят. Започват да развиват и концепция, обединяваща мебелния дизайн и архитектурата – тоест използват архитектурата като отправна точка в дизайна. Тъкмо тези неща се усещат и при стъклените масички, стига да се загледате дълбоко в тях. Те са излети изцяло, като краката са с квадратни върхове над и цилиндрични под плота. Произвеждат се в четири цветови варианта - прозрачен, кехлибар и два тона на зеленото. Горната част е плътна, а долната от издухано стъкло. Естеството на техниката гарантира, че всеки продукт е уникален и се характеризира с малки детайли, които го правят различен от другия. Последният пример е красивата серия лампи от цветно стъкло Lollipop на словенеца Борис Климек, произведени за Lasvit. Изработени са от аморфни стъклени плочи, комбинирани с държач от метал, върху който е добавен източникът на светлина, и с формата си те напомнят цветни захарни близалки, откъдето идва и името на колекцията. „Някога взирали ли сте се в слънцето през бутилка зелено стъкло? Радвали ли сте се на леко изкривената реалност чрез цветна леща? Колекцията Lollipop е вдъхновена от подобни моменти на очарование от прозрачността“, казва Борис. Всъщност с лампите той експериментира и с техниката на свличано стъкло, проучва големите възможности за работа с материала и с неговото оцветяване, блясък и вътрешна структура. Колекцията Lollipop се състои от настолна маса и самостоятелни лампи, както и висулка светлини.