Атрактивни, иновативни, единствени... или просто четири различни къщи
Елица Илчева
Ако се опрем на първото значение на думата къща в тълковния речник, което гласи: „сграда, постройка, в която живеят хора“, тогава няма да открием нищо необикновено в проектите, които представяме днес. Въпреки това безусловно ще се съгласите, че те са атрактивни, иновативни, функционални, съвършено различни и събрани от най-различни краища на света. Ето ги:
Контраст в симбиоза
Една малка бяла къща изпъква силно в цялостната архитектура на историческия пристанищен град в Швеция – Ландскрона, но въпреки контраста новото и старото са в невероятна симбиоза. Автор на проекта е бюрото Elding Oscarson. Тесният участък между много стари съседни сгради бил празен от средата на миналия век и единствено дървена ограда го прикривала. Той бил само 5 м широк и с обща площ от 75 кв. м. Зданията около парцела били с различна височина, размер, фасаден материал, възраст и подход. Изобщо мястото плачело за още еклектика.
Собствениците са двама мъже, които обичали изкуството и управлявали кафене в един по-голям град, но мечтаели за уединение. Архитектите са проектирали нетрадиционния им дом на три нива, като всяко помещение е отделено със стъклени стени. Компресираната плоча, нестандартните височини на тавана и изравняването на приземния етаж към нивото на улицата позволили те да се създадат в обем, приравнен към съседните покриви. Безспорно е постигнат и един дързък интериор, който обхваща цялата ширина на къщата и я разделя на кухня, трапезария, дневна, библиотека, легло, баня и тераса на покрива.
Още една нестандартна идея е обособяването на офис в задния двор също със стъклени стени. Оригинално решение, което дава право на обитателите да казват, че наистина отиват на работа.
Откритостта към всички посоки генерира сграда както монолитна, така и прозрачна. Всички фасади са третирани еднакво, излагайки интериора и предлагайки изгледи през сградата със сходни отвори отпред, отзад или отстрани. Усеща се улицата, има следи от човешко присъствие, внимание и грижи.
Живот на ръба
За някои идеята за дом, издълбан в ръба на скала, е вълнуваща. За други е просто ужасяваща. За архитекта Лаертис Василиу (Lefteris Vassiliou) това е постигната цел. Къщата, наречена Брутале (Casa Brutale), е наистина брутална в най-хубавия и модерен смисъл. Тя е с изглед към Егейско море и обитаването й може да бъде описано литературно като живот на ръба. Смелата идея на Василиу, създател на OPA (Оpen Platform For Architecture), развива архитектурния брутализъм.
Къщата се отличава с елегантен, модерен дизайн, който е на нивото на скалата. И в резултат – има сравнително малко влияние върху околната среда. Самата сграда е видима оскъдно от брега, тъй като е на нивото на повърхността. Има няколко стъпала, които се виждат от дома, и плувният басейн, който го обгражда от две страни.
Основната жилищна площ е с огромна стъклена фасада. Гледката отвътре е незабравима. Прозрачната лицева страна добавя много към очарованието на пребиваването там, пропускайки дневна светлина и възможността да се вижда небето дори от спалнята, намираща се в горния край на къщата. Вместо таван над леглото има същата
стъклена фасада.
Интериорът е минимализиран до съчетание от бетонни конструкции и дърво за повече стилистика, за да не разсейва вниманието от заобикалящата естествена живопис.
„Хората инстинктивно не обичат подземни сгради. Бях много мотивиран да създам нещо, което ще бъде под земята, но и ще бъде харесано", казва Василиу, обяснявайки предизвикателствата. Работата на родения в Гърция и живеещ в Холандия архитект получава световна известност с представянето на Casa Brutale.
Като има предвид корените си, той проектира къщата с идеята да бъде построена на остров в Егейско море. После адаптира проекта, за да го реализира за клиент в Ливан.
Клаустрофобично тясна
На пръв поглед малката къща в Япония, която пленява вниманието, изглежда толкова тясна, че може да ви обземе клаустрофобия. Но от ателие Mizuishi Architects много добре са знаели какво да направят със значителната за Страната на изгряващото слънце площ от 594 фута, което е едва 55 кв. м.
На два етажа са изградени спалня, кухня и всекидневна. А за разкош има и малка детска стая на междинно ниво. Всички стени са боядисани в бяло, което със сигурност прави цялото място по-голямо и светло. Светлото дърво на пода и ефирните деликатни минималистични мебели също дават простор. Големи прозорци, изчистен дизайн и отношение към детайла.
Кубизъм за двама
Холманският дом, разположен в Довър Хайтс, Сидни, Австралия, е проектиран през 2004 г. от архитектурното бюро на Дърбах Блок Джагърс. Той е кацнал на ръба на скала с височина 70 м, която осигурява невероятен изглед към околността.
Дизайнът е вдъхновен от The Bather на Пабло Пикасо и има оформление, състоящо се от серия от живи пространства с периметър, които са с дъги и гънки, за да се адаптират към слънчевата светлина, пейзажа и гледките. Те са разположени над океана, за да осигурят общ преглед на брега. Долният етаж създава основа, изградена от груби каменни стени, които да действат като продължение на скалата под него и да позволят по-добра интеграция с околната среда. Стените стигат до ръба на скалата, за да се дефинират редица терасовидни градини, това е мястото, където се намира и плувният басейн.
Проектът е лауреат на доста архитектурни премии: 2004 Featured in Sydney Open Historic Houses Trust Tour, 2005 Wilkinson Award for Residential Architecture (NSW), 2005 National Award for Housing.