Свят и иновации

„Адастра” - суперяхтата на бъдещето

[gallery link="file" order="DESC" orderby="post_date"] След 5 години работа корабната работилница McConaghy в китайския град Зухай пусна на вода в Перлената река суперлуксозната 42,5-метрова яхта „Адастра”. Авторитетното списание Boat International веднага я описа като „една от най-удивителните суперяхти в света, която може да проправи бъдещето за ефективно плаване на дълги разстояния”. „Адастра” е плод на 5 години проектиране от британското студио за дизайн на яхти John Shuttleworth Yacht Designs по поръчка на семейна двойка от Хонконг - Антон и Илейн Мардън, които са опитни мореплаватели. Те искали тя да е едновременно много мощна, но с икономичен разход на гориво, както и да предлага луксозни условия за живот на борда за тях и семейството им. Избраната концепция на тримаран - основен корпус, стабилизиран с две странични „крила”, е доразвита, така че да дава максимална сигурност при дълги плавания. Тя е взаимствана от канутата на полинезийските туземци, които са с много тесен корпус и затова имат един или два странични поплавъка, които да ги стабилизират и да не им позволяват да се преобръщат във водата по време на плаване. Широчината на яхтата е 16 м, което дава възможност за просторен салон на главната палуба, който предлага великолепни гледки благодарение на панорамните си прозорци. Лодката разполага и с трапезария и кабина за навигация. На задната палуба има голяма платформа за слънчеви бани, а на кърмата - бар с удобно канапе. В нея има и два „гаража”. Единият може да побере по-малка лодка с дължина от 4,9 м, вторият - 3,1-метрова, но когато е празен, той може да се превръща в платформа за подводни гмуркания. Общият капацитет на каютите е за 9 човека - собственици и гости, плюс 5-6 души екипаж. Цялата яхта е изработена от скъпи, висококачествени и олекотени материали. Корпусът е от въглеродни нишки, кевлар и стъкло, а интериорът е почти изцяло от олекотено дъбово дърво. За допълнително намаляване на общата маса дори елементи като люковете, осветителните тела, стълбите и пантите са специално изработени от въглеродни нишки. Вътрешното обзавеждане е на Jepsen Designs - архитектурно и дизайнерско студио от Хонконг. „Адастра” се задвижва от един Caterpillar C18 двигател с 1150 к. с., но разполага и с два странични Yanmar, всеки от които с мощност от 110 к. с. Максималната скорост, която тя може да развие, е 22,5 възела, а при крейсерска скорост от 17 възела може да преплава 4000 мили с едно зареждане. Разходът на гориво се управлява от напълно автоматизирана система и е от 90 л на час при скорост от 13 възела, до 120 л при 19 възела в час. Суперяхтата може изцяло да се управлява безжично чрез iPad от 50 м разстояние благодарение на специално софтуерно приложение, разработено от американската технологична компания Palladium Technologies. „Адастра” има и цели 3 котви, които се задвижват от барабани, също изработени от въглеродни нишки. Главната тежи 130 кг и се спуска от дясното крило. Втората котва е 80 кг и се намира на носа на главния корпус, а третата е 60 кг и е на кърмата. Цената на суперяхтата е 23,9 млн. долара.