Свят и иновации

Филм на седмицата: Прометей

Eдин от най-големите режисьори за последните няколко десетилетия – Ридли Скот, се завръща към жанра на научната фантастика с нова смесица от екшън, ужаси и мистерия. Въпреки че не е режисирал фантастичен филм близо 30 години, американецът никога не е криел желанието си някой ден отново да го стори. Летвата обаче е вдигната твърде високо с „Пришълецът“ и „Блейд Рънър“, така че е необходима наистина грандиозна и оригинална идея, която да го мотивира. „От „Блейд Рънър“ насам не бях срещал фантастичен проект, който да звучи достоверно, да е оригинален и да носи необходимия заряд. „Прометей“ определено има всички отличителни черти и това наклони везните“, обяснява Скот. Идеята за филма започва с една фигура, която зърваме само за кратко в „Пришълецът“ и която скоро е забравена на фона на култовото чудовище, изскачащо на преден план. Но това мистериозно същество – огромна фосилизирана фигура с отворен гръден кош, станала известна като Космическия жокей – е ярък спомен за неговия създател. „От работата ми по „Пришълецът“ остана именно желанието да открием повече за историята на този извънземен индивид. Кой е той? Откъде идва? Каква е мисията му? С каква технология разполага? Реших, че тези въпроси може да се окажат изключително подходяща основа за развиването на още по-мащабни идеи.“ Всъщност „Прометей“ започва своето развитие още преди години като предистория на „Пришълецът“, но по думите на самия Скот постепенно еволюира в нещо много по-голямо и различно. Филмът се интересува и движи от нови идеи и въпроси, които занимават въображението на своите създатели. „Заклетите фенове ще разпознаят частици от вселената на „Пришълецът“, но идеите в настоящия филм са уникални, всепроникващи и провокативни. „Прометей“ е именно този фантастичен разказ, който винаги съм искал да представя на екран”, не крие радостта си режисьорът. Екипът учени на борда на кораба е на път да открие отговори за някои от най-важните въпроси, свързани с живота въобще. Двама млади учени в лицето на Шоу и Холоуей са натоварени с лидерството на експедицията. Шоу е дълбоко вярваща и иска да срещне така наречените богове, за да може да постигне още по-голямо единение с традиционните си религиозни възгледи. От своя страна Холоуей иска да обори съществуването на всякакви духовни догми. При работата си като археолози двамата намират скални пиктограми от древни цивилизации по цялото земно кълбо, които сочат едно и също място в далечния Космос. Именно с помощта на тези археологически находки дуото успява да убеди корпорация „Уейланд” да финансира мисията. Нито един от тях обаче не е подготвен за неизразимия ужас, който ги очаква. „При замислянето на мисията и двамата очакват среща с мирни същества, които могат да дадат отговори на някои от най-големите човешки загадки. Надяват се да се срещнат с идолизираните всемогъщи и справедливи богове. Но те се оказват безмилостна раса от свръхсъщества. „Нашата история си играе с идеята какво може да има в далечния Космос и представя най-зловещия вариант. Възможността за реално осъществяване на заложеното в един филм винаги създава най-острото и взривоопасно драматично усещане у зрителите, което ми дава възможност да им изкарам акъла от страх”, признава Ридли Скот.   Фотокредит Alexandra films