[gallery link="file" order="DESC" orderby="post_date"]
Принцът на Саудитска Арабия Ал-Уалид ибн Талал Ал Сауд бие Роман Абрамович
Съвсем скоро яхтата на руския милиардер Роман Абрамович Eclipse ще бъде детронирана от първото място в класацията за най-големите частни яхти в света. В момента в корабостроителницата „Люрсен” в Бремен, Германия, се изработва лодката на принц Ал-Уалид ибн Талал Ал Сауд.
Стилният плавателен съд на братовчеда на краля на Саудитска Арабия ще бъде 172,5 м, или с 10 м по-дълга от тази на притежателя на футболния клуб „Челси”. Абрамович успя да задържи рекорда само две години. На специализирания панаир в Лондон неговото бижу бе избрано за яхта на 2011 г.
Eclipse струва 850 млн. евро и е построена от Blohm + Voss, Хамбург. Оборудвана е с бронирани стъкла и система за лазерна защита, която брани олигарха и неговите гости от любопитни папараци. Има дори противоракетна система. От борда й може да отплава триместна подводница, която дискретно да докара гостите.
Но да си рекордьор, понякога е неудобно. При опита си да акостира в пристанището на Антиб - един от най-луксозните курорти на Лазурния бряг, Франция, големината на Eclipse се оказала пречка и тя трябвало да остане закотвена в открито море. Не е известно дали тази случка е изиграла решаваща роля, но е факт, че Абрамович се е наситил на своята морска красавица. Той я отдава под наем за 1,4 млн. евро на седмица.
Досегашната №1 е само с 50 см по-дълга от заемащата второ място яхта на емира на Дубай. На трета позиция със 155 м е тази на султана на Оман „Корабче”.
В горната класация не влиза History Supreme. Тя е едва 30 м дълга, но струва колкото четири Eclipse - около 3,4 млрд. евро. Това е най-скъпата яхта в света. Поне това твърди създателят й Стюард Хюдж от Великобритания. За притежателя (анонимен бизнесмен от Малайзия) майсторът е вложил около 100 тона злато и платина в конструкцията. Както сполучливо отбелязват хроникьорите, това е добра инвестиция при сегашното бързо покачване на ценните метали.
Експерти от бизнеса с луксозни морски съдове твърдят, че е най-изгодно да се купуват мегаяхти, които след това се препродават. През последните няколко години продажбата на суперкораби втора ръка не само че не намалява, а, напротив - продаващите са непрекъснато на печалба, търсенето е по-голямо от предлагането.
Според експертите пазарът на яхти до 30 м дължина може да се смята за добър, този на съдове до 50 м - за горещ, а на яхти над 70 м е направо врящ. От момента на поръчването на една мегаяхта до окончателното й изграждане обикновено минават три години.
Лодките около 30 м струват около 8-9 млн. евро, 40-метровите вървят по 20 млн., а за всеки следващ метър дължина се прибавят обикновено по милион евро.