Мазерати е не само стил, това е любов
[gallery link="file" order="DESC" columns="2" orderby="post_date"] Скоро ще се навърши един век от създаването на прочутата марка спортни автомобили „Мазерати”. Едно столетие е достатъчно, за да се докаже, че произведението на изкуството от Модена е не само признак за стил, но и за искрена любов към италианското бижу. Тризъбецът – марката на автомобила, се появява на 1.12. 1914 г. в Болоня. Братята Алфриери, Биндо и Карло решават да увековечат фамилното име и така се появяват първите „Мазерати” отначало с двулитрови двигатели. Първото спечелено състезание е Тарга Флорино (Targa Florino) през 1926 г. Болидът бил управляван от Алфриери. Той почива през 1932 г., но останалите братя продължават да работят във фирмата и да създават коли с четири-, шест-, осем- и шестнадесетцилиндрови двигатели, които печелели състезание след състезание. От 1993 г. компанията е притежание на италианския автомобилен гигант FIAT, а през 2005 г. по споразумение с „Дженеръл Мотърс“ (General Motors) е решено да се създаде поредица от луксозни спортни коли и да възроди името „Мазерати”. За тази си любов американците платили на италианците един млрд. долара. Много е вероятно „Мазерати” да покаже скоро нов двуместен модел, като според анализаторите в Италия той ще замести добре познатия GranTurismo Coupe. Списание CarAdvice уточнява, че моделът е напълно нов и целта е да се бори с фаворитите в този клас, които властват от години на пазара - актуалните модели на Porsche и Ferrari - съответно 911 и 458. Очаква се спортният модел да е лек - 1200 кг, основно заради изработената от фиброкарбон каросерия, а дължината на автомобила ще бъде около 4,4 м. Колкото и да е чудно, култовата марка няма свой собствен музей нито в Болоня, нито в Модена, където е производствената база. Най-интересните експонати могат да се видят на десет километра от центъра на Модена - в Читанова. Там във фермата на братята Панини са събрани двадесет от автомобилите, белязали историята на легендата. Всъщност експозицията се появява малко случайно, каквато в много случаи е и истинската любов. Когато Алехандро де Томазо готви продажбата на „Мазерати” на ФИАТ, той решава да разпродаде цялата фабрична колекция на търг. Информиран за това, Умберто Панини, който е работил като тест пилот на мотоциклети за компанията, бързо събира пари и купува цялата сбирка. Ако се питате откъде има толкова средства, отговорът е - от собствен бизнес. Фамилията Панини е известна в цяла Италия с прочутите си лепенки, етикети и афиши, както и с продаваните по всички бензиностанции сандвичи. Умберто Панини създава и ферма за направа на прочутото италианско сирене Parmigiano reggiano, продажбата на което също му носи добри приходи. Но първата му любов си остава „Мазерати”, за която той изразходва всичките си средства. И до днес не съжалява за това. От цял свят хората със стил, любители на „Мазерати”, посещават някогашната ферма, за да се насладят на произведенията на изкуството от Модена. Централно място в музея Панини – точно срещу вратата, заема състезателният автомобил „Мазерати” Tipo 6Cm. В периода 1936 – 1938 г. от него са произведени едва 27 броя. „Мазерати Елдорадо” е друг интересен експонат. Създаден специално за участие в надпреварата „24-те часа на Льо Ман” през 1958 г., автомобилът е пилотиран от легендата сър Стърлинг Мос. Този екземпляр влиза в историята на автомобилизма и като първата състезателна кола, на която се появява спонсорски надпис на компания, нямаща нищо общо с автомобилната индустрия (в случая фирма за сладолед). От ерата на сътрудничеството със „Ситроен” е „Куатро- порте II”, автомобилът, в който в средата на 70-те години на миналия век се вози президентът на Италия. Заради петролната криза в този период, а и поради малката мощност на мотора, към колата няма голям интерес и от модела са произведени едва 13 броя.