Прелестните балерини на Дега танцуват в София
Уникалната по рода си изложба, представяща най-пълната в света колекция на скулптури на известния френски художник Едгар Дега, отвори врати в Националната художествена галерия. Тя съдържа 74 неподражаеми фигури на импресиониста и принадлежи на американската фондация за визуални изкуства „М. Т. Абрахам”. Произведенията в нея оцеляват по чудо, след като наследниците на художника откриват восъчните им пластики в ателието му и ги превръщат в бронзови отливки
„Малката 14-годишна балерина” е най-скъпата творба в колекцията на Дега и е единствената скулптура, която той е излагал приживе. Уникалното в 99-сантиметровата фигурка, излята през 1880-81 г. от бронз, са пачката и лентата за коса, изработени от истински плат. В сравнение с другите елегантни балерини тя изглежда скована и непохватна, лишена от безупречната си и грациозна поза. С улавянето на странната й и небалансирана поза обаче, нещо, което другите художници избягват, Дега иска да предаде действителните движения на хората. За реализиране на прекрасната скулптура художникът ползва образа на младата студентка по балетно майсторство Мари ван Гьотен.
Впечатляващата колекция на гениалния художник е в България по инициатива на френския посланик Н.Пр. Етиен дьо Понсен и с подкрепата на културния министър Вежди Рашидов.
Дега бил запленен от балета и създава повече от 1500 картини, скици и статуи на балерини, като ги изобразява в различни пози - докато танцуват или отиват на репетиции, разговарят или си завързват балетните обувки. Роден в аристократично парижко семейство през 1834 г., Дега проявява желанието си да рисува още като дете. Доброто материално състояние на родителите му позволява да се занимава с живопис, без да се притеснява за препитанието си и след като пораства, Дега предприема редица пътувания из Европа, изучавайки творбите на големите майстори в живописта като Дюрер, Рембранд, Гоя, Белини и Джото. През 1860 г. открива свое собствено студио в Париж, където рисува портрети, както и исторически сюжети. По време на едно от посещенията си в Нормандия обаче се очарова от конете и те се превръщат в любима тема за него, заедно с балета. През 1861 г. се запознава с Мане и заедно с него и отхвърлените от журито на Парижкия салон (1863) - Моне, Реноар, Сисле, Фредерик Базил и др., се обединяват в новото изкуство, наречено импресионизъм. 10 години преди смъртта си Дега спира да рисува, а картините му се продават на баснословни за времето си цени. Той умира на 83 години като признат художник, смятан за един от най-оригиналните и ярки творци на импресионизма.