Пуснаха в експлоатация продължението на метрото в „Младост“
Обектът се реализира по ОП „Транспорт“, инвестицията е 44 млн. евроДесислава Бакърджиева Въведоха в експлоатация нови 3 км от столичното метро. Продължението на първия метродиаметър до Бизнес парк „София” бе открито 5 седмици след прерязването на лентата на разширението на подземната железница до летището. Или за по-малко от два месеца линиите на метрополитена се удължиха с 8 км. Трасето от жк „Младост 1” до Бизнес парка в жк „Младост 4” е част от етап 3 на проекта за разширение на метрото в София, включен в Оперативна програма „Транспорт”. Първите две фази с обща дължина 12,8 км и 13 метростанции бяха построени през периода 2009 – 2012 г. Етап 3, който включва и отсечката до летището, бе изпълнен само за 2 години. Това превърна строителството на подземната железница в най-успешния проект у нас, финансиран със средства от ЕС. Лентата прерязаха зам.-председателят на Европейската комисия по бюджет и човешки ресурси Кристалина Георгиева, президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова и изпълнителният директор на „Метрополитен” ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев. На официалната церемония присъстваха още министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, на околната среда и водите Ивелина Василева, на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, на финансите Владислав Горанов и представители на строителните фирми, изградили участъка. „Браво на строителите за това, че дадоха всичко от себе си, за да завърши в срок новият участък от разширението на столичното метро до Бизнес парк „София”. След по-малко от два месеца сме отново заедно, за да отбележим удължаването на линиите на подземната железница. Жителите на кв. „Младост” и всички, които работят в района, ще могат да се възползват от новите станции и трасета на най-екологичния и бърз градски транспорт. Благодарение на положените усилия още 45 хил. души могат да се придвижват с подземната железница.” Това заяви кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, която първа взе думата като домакин на официалната церемония по въвеждането в експлоатация на отсечка в кв. „Младост”. Събитието се състоя на метростанция „Александър Малинов” – първата от новото трасе. Крайната спирка от линията е МС „Бизнес парк София”, а между тях е МС „Александър Теодоров-Балан“, която за разлика от останалите две е изградена по класически открит способ. Като цяло участъкът е изпълнен по метода „топ даун” (миланския метод). Обектът е изграден от две обединения: „Метро Билд Младост” с лидер „Джи Пи Груп“ ООД заедно със „Станилов” ЕООД и „Инженеринг Груп” ООД, и „Геометро Б. П.” с водещ партньор „Геострой” АД и „Геотехмин” ООД и „Метропроект”. Стойността на инвестицията е 44 млн. евро, от които 34 млн. евро са от Европейския фонд за регионално развитие, а 10 млн. евро – местно съфинансиране. Цената на 1 км от подземните участъци е около 16,5 млн. евро. Заедно с доставените по Оперативна програма „Околна среда” през 2014 г. влакове тя достига 24 млн. евро на километър. Тя е няколко пъти по-ниска от тази на аналогични проекти на метрополитените в Прага, Варшава и Будапеща, реализирани през 2014 г. и 2015 г. с финансиране от ЕС. Проектът за метрото в София е не само най-евтиният в Европа, но и един от най-успешните. По думите на Йорданка Фандъкова доказателство за това са не само цената, но и кратките срокове. „За две години изградихме 8 км нови линии. Неслучайно този проект е подкрепян от ЕК. Комисията оценява всички ползи от строителството му. Над 300 хил. души дневно използват този градски транспорт, а с разширението на първия лъч те ще се увеличават чувствително”, заяви кметът на София. Думите й бяха подкрепени и от министър Ивайло Московски, който припомни, че столичното метро е класирано от Европейската комисия в топ 10 на инфраструктурните проекти. Фандъкова подчерта още, че ще бъдат спестени годишно около 7 хил. т вредни емисии във въздуха на София и ще се облекчи трафикът в кв. „Младост”. Това показват и данните на Министерството на околната среда и водите. Според министър Ивелина Василева по-малкото емисии ще доведат до по-здравословна среда за гражданите на София и гостите на града. Освен удобния и модерен градски транспорт район „Младост” получи и облагородени пространствата около новите станции, които са впечатлили еврокомисар Кристалина Георгиева. Гордостта на Йорданка Фандъкова обаче е ремонтът на част от бул. „Александър Малинов”, който минава над трасето. Кметът обясни, че продължава изграждането на пробива на бул. „Александър Малинов”, който ще стига до Южната дъга на Софийския околовръстен път, и разширението на булеварда до бул. „Цариградско шосе”. От есента бул. „Александър Малинов” ще е шестлентов по цялата си дължина, която е около 3,5 км. По думите на Фандъкова в края на май ще бъде завършен и подземният паркинг при МС „Бизнес парк София”, който събира 120 автомобила. Освен него са предвидени и около 420 места за паркиране над земята. По време на церемонията премиерът Бойко Борисов коментира, че метрото в кв. „Младост” е променило коренно облика на района. Той припомни, че преди 6 – 7 години транспортът до Бизнес парк „София” не е бил добре уреден. „Благодарение на европейските средства и екипната работа подземната железница достигна и дотук. Всички положиха максимални усилия, за да се случи това”, каза премиерът и посочи още, че в момента строителните обеми в страната са огромни. „Изгражда се автомагистрала „Марица”, реализират се инвестиции в жп линията за 370 млн. евро. През септември трябва да е готова още една част от АМ „Струма”, строи се и АМ „Хемус”. В Пловдив, Варна и Русе се изпълняват спортни обекти, реновираме площади”, посочи още министър-председателят. Мащабите и темповете на строителството коментира и президентът Росен Плевнелиев. По думите му изграждането на модерна България остава обща кауза на институциите, които вече работят в екип. Той благодари на всички, които участват в такива важни проекти. „Тук съм с думи на признание към ЕК, която е наш добър, доверен партньор и ни помага милиони граждани у нас да видят, да усетят европейската солидарност. Благодарен съм и на всички българи за тяхното търпение и за тяхната посветеност. Само заедно ще изградим модерна България. На прав път сме, скоростта е увеличена, амбициите са все по-сериозни. Ако метрото напредваше за 30 години с 9 км, сега е напреднало 4 пъти по-бързо. Същото е и при българските магистрали, пречиствателните станции, проекти за енергийна ефективност, хиляди големи и малки обекти”, заяви Плевнелиев. След като лентата беше прерязана, официалните гости се качиха на първия метровлак на МС „Александър Малинов”, за да разгледат новите тунели и станции. Церемонията завърши на МС „Бизнес парк София”, която засега е последна от подземната железница в кв. „Младост”, но вероятно това няма да е за дълго. В момента се обсъжда и процедира продължение на първия метродиаметър след станцията в кв. „Младост 4”. Там се правят проучвания линията да стигне до Околовръстния път, до зоната под лифтова станция „Симеоново“. Идеята е метрото да се свърже със спортното съоръжение. Плановете са новото трасе да е дълго 2 км и по него да бъдат изградени две станции. Продължението ще започне от Бизнес парк „София” и ще стигне до Околовръстното, където ще бъде изградена първата спирка. Втората ще се намира на кръстовището на Околовръстното шосе и бул. „Бистришко шосе”, в близост до магазин ИКЕА. Заложени са и строителство на паркинг за 800 автомобила и автогара. Целта е автобусите, които идват от Бистрица, Панчарево, Железница и други селища от югоизточния район, да не влизат в София, а да оставят пътниците си там, след което те да стигат до центъра с метро. За това продължение на подземната линия ще са необходими 40 млн. евро. За по-нататъшното удължаване, неговата обосновка и реализиране е необходимо изготвянето на съответните проучвания, анализи, регулационно обезпечаване и проектна подготовка. Отличиха изявилите се строители „Софийското метро е едно от най-красивите в Европа благодарение на строителите, проектантите, архитекти и конструкторите. Благодаря на всички.” Това заяви кметът на София Йорданка Фандъкова по време на тържествен концерт по случай завършването на етап 3 от проекта за разширение на метрото, който се проведе в зала „България”. Част от събитието беше и церемония за връчване на награди за принос в проектирането, строителството, въвеждането в експлоатация и разширението на метрото в София и активното участие в подобряването на транспортната инфраструктура. Отличията връчиха Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев. Грамоти за заслуги към Столичната община взеха общо 27 специалисти от различни фирми. Най-много награди получиха „Геотехмин” ООД и „Джи Пи Груп” ООД. От „Геотехмин” ООД отличия за заслуги получиха изпълнителният директор Доминик Хамерс и инженерите Светослав Пехливанов и Константин Петков. Грамота взе изпълнителният директор на „Геострой” АД инж. Владимир Вутов, който е и член на Изпълнителното бюро на Камарата на строителите в България. Най-изявилите се в „Джи Пи Груп” ООД са управителят инж. Стефан Тотев, инж. Аксенти Аксентиев и Димитър Пантелеев. От „Станилов” ЕООД на сцената бяха поканени инж. Климент Иванов и инж. Живко Киров. Призове взеха още инж. Живко Желев – „Евроалианс Геотехника” АД, инж. Никос Гицас – „Ита инженеринг” ООД, Бончо Денчев – „Старт инженеринг” АД, инж. Петър Тонев – „Трейс София” ЕАД, инж. Валентин Василев – „Транспортна автоматика” ЕООД, инж. Матей Матеев – „Сиенит Строителна група” ЕООД, инж. Християн Ганчев – „Трейс София” ЕАД, инж. Владо Нецов – „Инженеринг Груп”, арх. Ирен Дерлипанска – ИД „Дизайн” ЕООД, арх. Радомир Серафимов – „Ателие Серафимов Архитекти” ООД, арх. Константин Косев – „Инжпроект” ООД, арх. Красен Андреев – „Архистил” ЕООД, инж. Любен Илиев – БИАС-М ЕООД, инж. Георги Колчаков – „Бета консулт 1” ООД, инж. Ангел Григоров – „Ен Ар Консулт” ЕООД, инж. Петко Граматиков – „Метроконсулт БГ” ЕООД, инж. Ангел Джоргов – „Метрополитен” ЕАД, инж. Лъчезар Бонев – „Метрополитен” ЕАД. Кристалина Георгиева, еврокомисар: Честито на столичани и на гостите на града Председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер ме помоли да поздравя правителството за това, че спечели и увеличава доверието на Комисията, за това, че европейската солидарност и средствата, предназначени за България, се трансформират и използват правилно, в полза на хората. От изпълняващите се програми вече успяхме да усвоим 75%. Бяхме поизостанали, но има видимо ускоряване. От програмния период 2014 – 2020 г. ни чакат 32 млрд. лв. Вече 10 млрд. лв. са на разположение и от тях немалка част са за метрото. Инж. Братоев, действайте. Браво на строителите! Това, което правите, е чудесно – и то със сърце, а не само по задължение. Фирмите, които работят по метрото, увеличават капацитета си. Надявам се да ги видя да изпълняват проекти, финансирани от Европа и в други страни. Честито на столичани и на гостите на града! Имаме метро, което показва, че девизът на София – „Расте, но не старее”, е много верен. Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Обектът е показателен пример за екипна работа Изграждането на Софийското метро е изключително добър пример за сътрудничество между институциите и местната власт. Да си пожелаем да работим по същия начин и през настоящия програмен период, в който бюджетът за третия метродиаметър по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” е около 800 млн. лв. Проектната готовност на трасето от бул. „Янко Сакъзов” до кв. „Красно село” е напреднала и след търговете Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията може да започне финансирането на строителството. Повече от 1 млрд. лв. са инвестирани за разширението на първия метродиаметър на столичното метро и за цялостното построяване на втория. Изградени са 20 станции и около 21 км линии. Общата дължина достига 39 км с общо 34 спирки. Поздравявам изпълнителите за добре свършената работа. Ивелина Василева, министър на околната среда и водите: Проектът осигурява по-добър въздух за гражданите Ефектът от метрото е ясен – бързо и комфортно придвижване. Това е видимият ефект. Има и още един, който е осезаем и в дългосрочен план има огромно значение за столицата ни, за България – по-добрия въздух, живот в една по-здравословна среда за гражданите на София и гостите на града. Министерството на околната среда и водите подкрепя усилията на Столичната община чрез доставката на 10 метровлака, които вече се движат по новите отсечки. Реализираме и още два успешни проекта за 20 трамвайни мотриси и 126 екологични автобуса, които ще подкрепят усилията на местната администрация за това, София да бъде пример за един модерен, екологичен, зелен град. В новия програмен период на Оперативна програма „Околна среда” сме отделили близо 120 млн. лв. за подобряване на качеството на атмосферния въздух в населените места.