11 часа, бул. „Драган Цанков”, София
Емоция е да се спускаш от софийската Телевизионна кула надолу, към центъра, по бул. „Драган Цанков”. Особено когато на някои от стадионите в Борисовата градина има футболна среща или концерт на популярни музиканти и когато полицаите са толкова строги, че дори известни футболисти с луксозни автомобили смирено обясняват, че точно те ще „ритат топката”...
Точно тогава пък за неизвестните българчета настава вавилонското стълпотворение и на никой шофьор не му е до това, че името на булеварда е на третия министър-председател на България, изпълнявал тази длъжност от 7 април до 10 декември
1880 г., и осмия премиер на България от 19 септември 1883 г. до 11 юли
1884 г.
Защото историята си е сериозна наука, тя не е за изнервени шофьорчета, колкото и да надуват клаксоните. Но всичките те, участниците в движението по този знаков булевард, помнят неговата близка история и ремонтите, реконструкциите, асфалтиранията и прочее строителни дейности по трасето. Помнят и си задават въпроси, на които май няма кой да отговори... Защо например при голямата реконструкция преди няколко години „мъдрото” решение „сви” едната лента от горе, от стръмното, точно пред голямата пешеходна пътека, откъдето непрекъснато преминават хора, предпочели Борисовата градина за кратка освежаваща разходка?
Това е генерален
въпрос. Премахването на една от лентите на булеварда надолу създава нови проблеми. При сняг, поледица, дъжд карането по паважа си е сериозно нещо. Като добавим, че следва един ляв завой по „Добри Войников”, две пешеходни пътеки пред Биологическия факултет и пред БНР, става ясно, че движението допълнително се затруднява.
Ние си мислим нещо много простичко и това автомобилистите от скъпарската „Капитолия” са го усетили най-добре, полагайки тротоар точно колкото трябва. Простичкото решение се нарича... продължаване на булеварда със „затапената” лента при основната пешеходна пътека, в края на стръмния участък. Разбира се, управата на парка, а и домораслите природозащитници ще възразят, че се взема територия от парка. Дали е така?
Евентуалната нова лента ние наричаме просто прилежащ към булеварда терен, а не част от парка. Щом от нея към същинската Борисова градина и сега преминавате покрай сградите на метростроителите от японската компания „Тайсей”, покрай автокъщата, най-сетне и покрай токоизправителната станция „Юнак”. Логично е да се предполага, че паркостроителите от началото на миналия век са имали обяснение за разумните граници на парка и че дърветата ще си растат, но градът също ще се развива.
Впрочем „грийнпийсовецът”, който по своя инициатива чистеше боклуците из парка и с когото се поразговорихме, веднага парира шофьорското ни мислене с факта, че това, което предлагаме, ще доведе до унищожаване на 50-60-годишни дървета. Прав е човекът. Тези десетина „ветерана” на лесоустройствената идея на парка обаче вече са си изживели своето, преработили са достатъчно количество отработени автомобилни газове и е време да бъдат премахнати. Защото са и опасни. Една буря, един възможен силен порив на вятъра на открития терен, където са те, може да доведе до тежки инциденти.
Влизаме в положението и на пешеходците. Място за тях след разширението ще има предостатъчно. Въпреки че тази дестинация не е от предпочитаните за разходки, може би защото пък таксиджиите я използват като... тоалетна, но и те са хора, да им влезем в положението.
И стигаме до... конната база и прилежащата територия около нея. Още през 2007 г. от общината е декларирано, че по тези места ще бъде изграден паркинг за 650 коли и той ще бъде пуснат заедно с метрото. Метрото тръгна, а теренът сега е едно голямо кално нещо... Самата мисъл за паркинг обаче „се връзва” с идеята ни за разширението на „Драган Цанков” с още една лента.
Подминаваме знаковите сгради на Националното радио и на УАСГ и стигаме до кръстовището, където са най-многобройните безпардонни нарушения на правилата за движението по улиците и пътищата. Разбира се, кръстовището е сложно – трамвай, мостово съоръжение, еднопосочни платна на бул. „България”, тясната „Граф Игнатиев”... Новото платно ще реши 100 процента десния завой към „Цариградското” и сегашното преминаване при забрана направо ще отпадне. Ще отпаднат и безумните задръствания в по-голямата част на деня.
Какво още? Може би последната снимка ви прилича на кадър от американски екшън, сниман в Ел Ей? Не, не е Лос Анджелис. Въпреки че много от изнервените шофьори на кръстовището очакват този мъжага най-после да слезе от билборда. С пушката.
Просто един различен поглед към „Графа”...