Откриха рехабилитираната Централна жп гара София
В модернизацията на обекта са инвестирани над 62 млн. лв.Десислава Бакърджиева Свилена Гражданска Премиерът Бойко Борисов, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, ген. директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) инж. Милчо Ламбрев, председателят на Постоянната комисия по транспорт и туризъм в Столичния общински съвет Екатерина Йорданова и изп. директор на „Главболгарстрой“ АД Калин Пешов прерязаха лентата на напълно рехабилитираната Централна жп гара София. В модернизацията на гаровия комплекс са инвестирани над 62 млн. лв. Финансирането е осигурено по Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013“. Обектът е архитектурно обновен, с нова визия на приемното здание и отговаря на всички европейски изисквания за енергийна ефективност, техническа безопасност и достъпна среда. Изпълнител на проектирането и строителството е Обединение „ГБС – Централна гара София“, което включва „Главболгарстрой“ АД, „Водстрой 98“ АД и „Промишлено строителство холдинг“ ЕАД. На събитието присъстваха също зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, зам.-кметът по „Инвестиции и строителство” Ирина Савина, кметът на район „Сердика“ инж. Тодор Кръстев, зам. ген. директор на НКЖИ инж. Христо Алексиев, президентът на КТ „Подкрепа“ инж. Димитър Манолов и др. Премиерът Бойко Борисов, придружен от министър Ивайло Московски и кмета Йорданка Фандъкова, разгледа обновения гаров комплекс, преди той да бъде въведен в експлоатация. След като направи обиколка, включваща и новата спортна зала, той заяви, че е доволен от резултата. „В дните на смирение само мога да поздравя екипите, които работиха тук, благодаря на синдикатите. Пожелавам на пътниците да се чувстват уютно и комфортно. Радвам се и за децата и всички, които искат да спортуват – тук вече има прекрасна зала”, каза Борисов, преди да пререже лентата. „През два-три дни се откриват обекти, които българите са мечтали с години да видят завършени и в подходящ вид. От десетилетия гарата не бе ремонтирана“, заяви още министър-председателят. Той припомни как е изглеждала преди и подчерта, че сега зданието е коренно различно. Премиерът посочи още, че такава положителна промяна са претърпели и Лъвов мост, бул. „Мария Луиза“. „Изключително съм щастлив, че отваряме вратите на изцяло обновената Централна жп гара София. Това е обект от ключово значение не само за гражданите и гостите на столицата, но и за европейската железопътна мрежа. Една емблема за града и българския жп транспорт, която при построяването си през 1888 г. е била най-голямото съоръжение на Балканския полуостров“. Това каза инж. Милчо Ламбрев на церемонията. Той посочи, че гарата е реконструирана веднъж през 1944 г., за да отговори на идеите на тогавашния политически режим, и това решение е лишило столицата от едно от най-красивите здания на своето време. „С модернизацията на Централна гара София направихме важна крачка към крайната цел – съвременен, бърз и конкурентоспособен жп транспорт. На пътниците и служителите, които ще ползват удобствата на обновеното приемно здание, пожелавам това да е само първата спирка от пътуването по модернизираната жп инфраструктура на България“, каза инж. Ламбрев. „Кенеди е казал, че не богатото общество създава инфраструктура, а инфраструктурата създава богато общество. Благодаря на правителството на Република България за волята тези обекти да се случват и да се ползват от обществото“, заяви изп. директор на „Главболгарстрой“ АД Калин Пешов. Министър Ивайло Московски коментира, че сега гарата е уникално съоръжение. „Във всяка европейска столица това здание е знаково. Вярвам, че и занапред ще бъде така“, каза той. Московски допълни, че благодарение на екипа на НКЖИ, изпълнителите, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, пълното съдействие на кмета на София и доброто партньорство със синдикалните организации този проект е завършен. „Всички си спомняме, че това беше едно от най-нелицеприятните места на столицата. Приемам предизвикателството с кмета Йорданка Фандъкова да работим усилено, за да може и предгаровата площ да бъде модернизирана по същия начин. Убеден съм, че ще успеем“, каза министър Московски. „Откриваме поредната голяма придобивка за столицата. Поздравление за строителите. Отново виждаме резултата от европейските средства. През 2012 г. до Централна гара София дойде метрото и сега жителите и гостите на града могат да се възползват от удобен транспорт. Столичната община подготвя новия проект, за да може да се реконструира изцяло и предгаровият площад“, подчерта кметът Йорданка Фандъкова. Тя благодари на премиера Бойко Борисов, на министър Ивайло Московски и на директора на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев за добре свършената работа и призова столичани и гостите на града да пазят съоръжението. В края на церемонията Ивайло Московски връчи Акт 16 за обекта на инж. Милчо Ламбрев. След откриването министърът съобщи, че максимум до 4 години цялото железопътно трасе по Южна България ще бъде модернизирано за скорост до 200 км/ч и паралелно с това БДЖ би трябвало да се подготви с процедура за нови влакове. По думите му приходите за влаковете ще дойдат от концесията за летище София, другата част ще бъде коментирана спрямо възможностите на бюджета. „На практика трасето от пристанище Бургас и от граничния пункт „Капитан Андреево” до гара Септември е готово за скорост до 200 км/ч. На 16 май с министър-председателя Бойко Борисов ще тръгнем от ГКПП „Капитан Андреево“ с влак, за да го инспектираме“, посочи Московски. По думите му в момента текат процедурите за жп отсечките Септември – Елин Пелин и София – Драгоман, които ще направят връзка между сръбската и турската граница и пристанище Бургас. Централната гара на София посреща пътниците с нов облик и удобства Поставено е уникално пано, изградено от 5 хил. снимки Централната гара София е с нов облик и функционалност. Тя вече отговаря на съвременните изисквания за подобен обект. Нейните огромни неизползвани площи са преустроени за места за хранене, магазини, детски кът, офисна част, мултифункционална спортна зала. Това спомага и за енергийната ефективност на сградата, защото прекалено високите тавани и отворените пространства затрудняваха отоплението й. Гарата вече е привлекателна за пътниците и е конкурент не само на подобни европейски обекти, но дори и на някои летища. Обновяването й е изпълнено по проект „Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София“. Той е реализиран в рамките на Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013“. Обхватът на изпълнените дейности е проектиране и строителство. Общата стойност на обекта е 61 549 729 лв. Той е реализиран от ДЗЗД „Обединение ГБС – Централна гара София”, включващо фирмите „Главболгарстрой“ АД, „Водстрой 98” АД и „Промишлено строителство холдинг” ЕАД. Оценката на съответствието и строителният надзор се осъществяват от ДЗЗД „Обединение ТРТ”. Основната цел на проекта бе да се извърши рехабилитация на съществуващото приемно здание към жп гарата и прилежащите й терени, която се стопанисва и поддържа от Държавно предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (ДП НКЖИ). Обектът е ситуиран в най-голямата и значима за страната икономически развита градска агломерация. Затова говори и мястото й в Европейската железопътна мрежа. През нея минават много от Общоевропейските транспортни коридори. Преди и сега Първата сграда на знаковия жп обект в София е построена през 1888 г. и за времето си е най-голямото съоръжение от подобен вид на Балканския полуостров. През 1964 – 1971 г. е изработен проект за нова гара и в периода 1972 – 1974 г. е построено сегашното приемно здание. Вследствие на 40-годишната експлоатация без саниране и основни ремонти, както и огромния пътникопоток отделните строителни елементи на сградата са силно амортизирани. Тя е с нарушена хидроизолация под коловозите, а в тунела – с течове по тавана, водещи до значителни енергийни загуби. През годините са правени само частични ремонти за отстраняването на неизправности или за изпълнение на съвременни изисквания, като например монтиране на ескалатори и асансьори за осигуряване на достъпна среда. Изградени са били комуникационен център и чакалня. Дейностите по проект „Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София“ стартираха преди две години. „Най-голямото предизвикателство на обекта може би беше, че гарата трябваше да остане в постоянна експлоатация. Това означаваше, че пътниците и влаковете трябваше да се движат, а ние да извършваме строително-монтажните работи по обекта“, разказа за в. „Строител“ инж. Петър Петров, ръководител на проекта. „За успешната ни работа беше важна технологията, която нашият екип състави – да разделим обекта на два етапа. Започнахме реконструкцията на източната част, докато западната функционираше и обслужваше пътници, а след това се прехвърлихме да ремонтираме другата“, обясни той и добави, че първо са извършили демонтаж на старите настилки, обшивки, инсталации. „Набихме близо 7 км пилоти. Изградихме фундаменти и усилихме основата на конструкцията. Основен проблем, който се яви, бе, че състоянието на конструкцията се оказа по-лошо от описаното в заданието. Това наложи да използваме допълнителни количества арматура и бетон, което доведе до удължаване на срока на работата ни с четири месеца“, каза инж. Петров. Средно 320 души са били на обекта на ден, а в пиковите моменти броят им е достигал над 500. Работило се е на трисменен режим. Първа и втора смяна извършвали дейностите в сградата, а третата е изпълнявала задачи по контактната мрежа през нощта, тъй като функционирането на гарата позволявало да се ремонтира точно тази част в определен промеждутък, когато няма влакове. През периода е направена пълна реконструкция на сградата и зоните около пероните. Извършена е подмяна на фасадните елементи – облицовки, обшивки, дограми, окачени фасади. Реализирано е ново интериорно решение и обзавеждане в публичните общодостъпни зони на гарата, заемащи площ приблизително 6 хил. кв. м, като са сменени настилките, облицовките, таваните, вътрешните и външни дограми. Положена е хидро- и топлоизолация. Направени са нови интериорни и екстериорни парапети. По време на реконструкцията са преустроени нефункционалните пространства, като са изградени нови помещения. Обособени са приблизително 11 хил. кв. м площи за отдаване под наем. Изградена е мултифункционална зала с център за спортни и рекреативни дейности към нея с обща площ 2200 кв. м. Тук могат да се практикуват футбол на малки вратички, баскетбол, волейбол и др. Залата е с 12 м светла височина. В зоната около нея са обособени площи за кафене и магазини за спортни стоки, приемно фоайе, кулоар, фитнес зала, съблекални и служебни помещения. Има и нов Единен център за управление движението на влаковете (ЕЦУДВ) в гарата. Той предоставя работни места за влакови, енерго- и електротехнически диспечери от регион София, както и за служители към Централното диспечерско ръководство на ДП НКЖИ, ръководен и административен персонал, графисти, анализатори и др. Предназначението на изградената система е да осигурява телекомуникационна свързаност между диспечерите от ЕЦУДВ в София, ръководителите на движение по гарите, служителите на енерго- и електротехническите секции, както и друг административен персонал. При реконструкцията са подменени всички морално остарели инсталации в сградата. Новите отразяват съвременните тенденции за технологичност и ефективност, както и покриват европейски и местни норми и стандарти. Маслените трансформатори в трафопостовете са сменени със сухи и силови съоръжения. Водопроводната и канализационната мрежа са изцяло обновени. Изпълнени са спринклерна инсталация и противопожарен водопровод между гаровите коловози. За съхранение на противопожарния запас е построен резервоар с обем 800 куб. м с монтирано в него необходимо оборудване от помпи, контролно-сигнални клапи и други. Едновременно с това е направена изцяло нова инсталация, в т.ч. тръбова и въздуховодна мрежа, както и абонатни станции, термопомпени агрегати с въздушно охлаждане на кондензатора, циркулационни помпи, регулираща и спирателна арматура, вентилационни камери, топломери/студомери. Обновената система за трафик информация се състои от два комплекта основни многоредови светодиодни дисплея –– табла „Заминаващи“ и „Пристигащи“. Управлението се осъществява централизирано от компютърни работни места в центъра за трафик информация. Системата за пожароизвестяване обхваща всички помещения, в това число и зоните над окачените тавани, двойните подове и транспортния тунел. За помещения и съоръжения, където не е приложимо пожарогасене с вода, е внедрено такова с газ. Такива места са сървърните, архивните, електрозоните, командните зали и др. Точност до секунда Изпълнена е автоматична часовникова система, която осигурява единна и с висока точност информация. Предвид изискванията и с цел снижаване на възможността за намеса на субективни фактори е реализирано синхронизирането й чрез GPS сигнал. Вторичните часовници са свързани последователно към основния, намиращ се над главния вход от южната страна на гарата. Видео наблюдението покрива цялата площ за обслужване на пътниците, търговските зони, входните врати, както и ключови места от служебната част – коридори, паркинг и т.н. Сигнално-охранителната система включва архивни и сървърни помещения, билетни каси, багажни и колетни пратки, местата на МВР и други. Използвани са LCD клавиатури, инфрачервени пасивни датчици, паник бутони. Изпълнена е отделна система за получаване на алармени съобщения от локалните системи на търговските обекти. Реализирана е и система за сградна автоматизация BMS. Тя е базирана на свободно програмируеми контролери и е изградена като централизирана йерархична структура условно с три нива. Първото е полевото оборудване – датчици за температура и налягане, термостати, регулиращи вентили и изпълнителни механизми, пресостати. Към това ниво принадлежат и технически средства за регулиране, контрол и управление. На следващото са DDC, а на третото – графични операторски станции. Съвременна визия Изпълнителите са осъществили архитектурно-строителни работи и инсталации с цел повишаване на комфорта и енергийната ефективност на гарата. Положени са хидроизолация, топлоизолация и дограма. На ниво втори сутерен са разположени машинно и складови помещения и др. Топлоизолацията тук е минерална вата с дебелина 100 мм. В зоната на приемния салон са разположени кашпи като гръб на местата за сядане. В приемното фоайе и в зоната за заведения за бързо хранене също са поставени кашпи, представлявайки малка преграда между отделните маси. В атриума е разположено осветителното тяло „Тотем“. То отличава гарата. Поставено е ново пано на проф. Боян Добрев, преподавател в Художествената академия. То се казва „Колелата на времето“. Изградено е от пет хиляди снимки и представлява колела на парен локомотив. Реставрирана е старата мозайка. Обновени са някогашните вагони, единият от които е обслужвал линията до Рилския манастир. Изградена е покривна конструкция на сградата - метална от трислоен панел, двустранно обшит с алуминиева ламарина и топлоизолация. За достигане изискванията за енергоефективност и получаване на необходимия коефициент на топлопреминаване е поставена 100 мм топлоизолация от минерална вата. За намаляване на разходите на енергия през зимния и летния период е изпълнено решение с използване на допълнителен източник на топлинна енергия от възобновяеми енергийни източници. Осъществена е фотоволтаична система върху покритията на 3-ти, 4-ти и 5-и перон. Слънчева инсталация за производство на топла вода за битови нужди е разположена върху площ от около 250 кв. м. По време на реконструкцията е направено саниране и усилване на част от носещата стоманобетонна конструкция, както и изграждане на нова в определени зони. Усилени са плочи, колони, греди и Х-колони. Рехабилитиран е покривът на приемното здание с площ 13 800 кв. м. Подменени са 32 хил. кв. м настилки по пероните и тротоарите. Изпълнени са оформяне и валиране на земната основа, полагане на трошенокаменна настилка, на хидроизолация над пешеходния подлез. Направена е пясъчна подложка под настилката. Най-отгоре е поставена плоча оптик 50 – жълта, и уни паваж с 8 см дебелина, тактилни и водещи ивици. Настилките на първи перон, тротоарите и пешеходните пространства около гарата са изпълнени от сив термолющен гранит с обща площ 8260 кв. м, като под тях е поставена хидроизолация. Направен е безбаластов железен път върху стоманобетонова плоча. Върху повърхността над пешеходния подлез под коловозите е положен адхезионен разтвор за връзка между стария и новия бетон. Направен е пласт с дебелина 40 см от трошен камък в зоната под преходните плочи. След това е положен бетон и върху него са изпълнени преходните плочи. Реализирана е нова гладка бетонова повърхност за хидроизолацията, върху нея е изграден предпазен пласт от армирана бетонова настилка. Горното строене на железния път е изпълнено с релси тип UIC60 E1 за коловозите от 1 до 12. Рехабилитирана е контактната мрежа и свързаните съоръжения с нова схема за секциониране. В рамките на околното пространство на сградата са реализирани два паркинга. За надземния е подменена 5200 кв. м съществуваща асфалтова настилка и е положена нова хидроизолация след завършване усилването на плочата на първия сутерен. Контролът на достъпа до местата се осъществява с помощта на бариери. Подземният паркинг е реализиран с настилка от шлайфан бетон. Положена е пътна маркировка. И зеленина Пред южната фасада на зданието по тротоара са ситуирани широколистни дървета, разположени през 12 м, подредени по права линия, като не влизат в конфликт с пешеходните комуникационни връзки. В зоната на открития паркинг са оформени две нови затревени площи с широколистни и иглолистни дървесни видове. Обособените зелени площи общо в района на гарата са 1800 кв. м с предвидена зона и за цветя. По пероните и околните пространства са монтирани пейки, кошчета, чешми и други.