Тема

Стратегията за пътна безопасност дава резултати

Каузата за 2016 г. е да има по-малко произшествия

Емил Христов „Пътната безопасност трябва да бъде категоричен ангажимент и обща кауза на всички институции и обществото. Надявам се, а и усилията ни са в тази посока Стратегията за пътна безопасност да е документ, който дава резултати“. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на конференция на тема „Безопасна пътна инфраструктура“, която се проведе в Хисаря. Събитието бе организирано от „Българска браншова асоциация Пътна безопасност“ съвместно с Българска браншова камара „Пътища“. Министър Павлова коментира, че най-важното, което трябва да се постигне, е да се обърне статистиката, като броят на жертвите и ранените при пътно-транспортни произшествия бъде намален. „В предишния ни мандат отчитахме добри резултати на спад на загинали и ранени, надявам се тази тенденция да продължи“, подчерта Павлова и допълни, че липсващите камери за скорост и необходимите други мерки са довели до това отново кривата да тръгне нагоре и да се отчита ръст на загиналите. От нейното изказване стана ясно, че според статистиката миналата година са загинали 708 души, като броят им е по-висок от този за 2014 г. „Нека каузата ни за 2016 г. бъде да обърнем тази тенденция“, апелира министърът. Тя отбеляза още, че пътната безопасност е сред основните приоритети в работата на МРРБ. „Надявам се до края на годината да успеем да променим Наредба 1 и Наредба 2, които касаят планирането и изграждането на пътища и съоръжения“, съобщи тя и отбеляза, че двата нормативни акта са неактуални и остарели. „Положихме много усилия те да се променят и благодарение на екипната работа вече има и първи резултати по отношение на изискванията за изграждане на велоалеи и пешеходни пътеки“, отчете Павлова. При обновяването на инфраструктурата също се инвестира в мерки за пътна безопасност. В тази връзка министърът посочи монтираните над 80 км допълнителни мантинели за обезопасяване на мотоциклетистите като една от най-рисковите групи участници в движението. Съоръженията са заложени във всички пътни проекти с европейско финансиране, а амбицията е да се включат изцяло в инфраструктурното строителство. Въвеждат се и светлоотразителни системи като задължителни норми. Монтирането на „умни пътни знаци“, които дават информация за обстановката в реално време, също е сред основните задачи. „До момента са положени 20 електронни информационни табла. Агенция „Пътна инфраструктура“ разработва и проект за поставянето на допълнителни табла и интелигентни знаци по магистрали и първокласни пътища“, допълни още министърът. Добри примери Като добър пример Лиляна Павлова даде и приложението ЛИМА, което по нейните думи е „доста ефективно“ по отношение на пътната безопасност и информацията за обстановката. „Системата дава възможност на гражданите своевременно да подават сигнали в АПИ, за да има по-бърза реакция“, напомни тя. „Важна задача пред нас през тази година е изграждането и на ТОЛ системата“, каза Павлова. От думите й стана ясно, че освен че ще е по-справедлива за ползващите републиканската пътна инфраструктура, тя ще генерира повече средства за ремонт, поддръжка и строителство на пътна инфраструктура, както и за мерки за пътна безопасност. Министърът напомни, че 3500 км пътища ще бъдат освободени от винетки и ТОЛ такси, и обърна внимание, че тежкотоварните превозни средства над 12 т ще бъдат стимулирани да пътуват основно по магистралите и първокласните пътища, а ще им бъде забранено придвижването по третокласните, защото те не са направени за толкова тежки машини. „Така ще бъдат обезопасени“, подчерта Павлова. Министърът обясни, че системата е GPS базирана и е избран възможно най-евтиният за поддръжка вариант. „Вече има 250 камери и рамки по републиканските пътища в страната, финансирани с европейски средства“, обяви Павлова и допълни, че ще бъдат изградени още 100, като ще се създадат смесени екипи между АПИ и Пътна полиция с цел контрол. „Очакваме удвояване и дори утрояване на приходите от таксите след въвеждането на новата система, които ще се реинвестират в поддръжката на мрежата и осигуряване на безопасност“, каза тя. Регионалният министър обърна внимание, че ТОЛ системата ще бъде обвързана с митническите и граничните служби, което ще даде възможност за пълен контрол и сигурност на трафика. „Приходите от ТОЛ системата ще остават в АПИ и тя ще оперира с тях“, допълни Лиляна Павлова и подчерта, че така ще се компенсират ограничените европейски субсидии за пътна инфраструктура. Събраните повече средства ще се реинвестират в ремонт на пътищата, строителство на нови и инвестиции в безопасността на трасетата. Първата фаза на проекта може да започне да оперира в началото на 2018 г., ако се избере изпълнител това лято и той успее да изгради системата за една година. Препоръки В края на своето изказване министър Павлова призова участниците в срещата да организират и дискусии с Министерството на образованието и науката, за да се разработят планове за обучение на подрастващите. „Културата на шофиране е тази, от която зависи безопасността на пътуващите, а възпитанието трябва да започва в най-ранна възраст“, категорична бе тя. Павлова допълни, че докато тече реформата в образованието и се изготвят новите учебници, могат да се предложат варианти за часове по пътна безопасност в училище. Министърът на регионалното развитие и благоустройството добави, че паралелно с това се готви промяна на нормативната уредба по отношение на общинската инфраструктура, за да може да се унифицират изискванията. „Ще заложим повече контрол и условия към общините по отношение на инфраструктурата. Отчитаме като сериозен проблем липсата на изисквания за унифицирани пешеходни пътеки, осветление, изкуствени неравности, сигнализация и т.н. Не може пешеходните пътеки да са в различни цветове и с хлъзгави бои. Има случаи при дъжд да стават опасни и да причиняват произшествия. Изкуствени неравности също се слагат на всякакви места. В някои общини те са толкова високи, че дори са опасни. Трябва да се спазват определени изисквания, да има контрол и санкции“, категорична бе Павлова. „Конференцията се организира за втора поредна година и има за цел да даде акцент върху възможностите, предизвикателствата и перспективите пред пътната безопасност на България“, заяви пред гостите на събитието д-р Николай Иванов, председател на Управителния съвет на ББАПБ. „Основната задача на форума ни е да представим актуалните тенденции в пътната безопасност и получаването на практически знания и решения, целящи безопасността на движението“, допълни той. Иванов сподели, че през последните години има значително намаление на произшествията в страната, но има все още много за подобряване. „ББАПБ подкрепя плановете на правителството за въвеждане на ТОЛ системи, както и електронния формат на винетката. Това значително ще помогне на бизнеса и на гражданите в държавата“, подчерта д-р Иванов и добави, че ТОЛ системата присъства в много европейски страни и е значително по-справедлива от сегашната система. „Има пряка връзка между безопасността на пътищата и тяхното поддържане, а това зависи от средствата, които се отделят за ремонтиране“, завърши изказването си той. По-късно по време на конференцията д-р Николай Иванов представи и доклад за новостите в пътната безопасност. „В периода 5 – 8 април 2016 г. в Амстердам се проведе 23-тото издание на най-големия световен форум за транспортна инфраструктура „Интетрафик Амстердам“, заяви председателят на УС на ББАПБ. Той добави, че експертите от Асоциацията са имали възможността да се запознаят с новите тенденции в областта на проектирането на магистрали, контрола на трафика, сигнализационните системи, уличното осветление, пътната поддръжка, транспортните съоръжения, системите за паркиране и други. В изказването си д-р Иванов призова всички да работят непримиримо за опазване на най-ценното – човешкия живот и здраве. „Нека през годините докажем на себе си и на нашето общество, че заедно можем да спасим живота на много хора“, завърши изказването си той. Семинарът продължи с презентация за оценка на пътищата и метода RAP (Road Assessment Program), която бе представена от д-р Стив Уолсън и Оливера Джорджевич от EuroRAP. За значимостта на одитите и инспекциите по пътната безопасност, както и за проектите за временна организация на движението пък говори проф. д-р инж. Румен Миланов, член на УС на ББАПБ. Сред другите гости на събитието бяха представители на браншови организации, проектанти, пътни специалисти, експерти от министерствата на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на бизнеса и други. В края на семинара бе приета и заключителна декларация.