Тема

Йорданка Фандъкова: Продължаваме с мащабната строителна програма в София

Ще реализираме реконструкцията на трамвайната линия по бул. „Цар Борис III“ и обновяването на зони 2 и 4 в централната градска част

Благодаря за партньорството на Камарата на строителите в България (КСБ). Винаги сме имали открит и много откровен диалог както по време на форумите, така и между тях, за което искрено благодаря. Предизвикателствата пред нас са огромни. В същото време заедно с КСБ, включително и с в. „Строител“, показваме добрите примери в съвместната ни работа. В София през последните години се изгражда много. Всички ще признаят, че Столичната община е един надежден и отговорен партньор по отношение на строителството. Успяваме да възстановяваме и в същото време да развиваме града. Най-важният както транспортен, така и екологичен проект е столичното метро. Ще продължим и през 2018 г. амбициозната мащабна програма за реконструкция на големи улици и булеварди, както и ремонтите и изграждането на по-малки улици в кварталите. Цялостно рехабилитирахме 153 мостови съоръжения. Това е една програма, която много не се забелязва, но всъщност е ключова и важна за сигурността в града. Изградихме близо 90 детски градини, 3 училища, 10 спортни зали. Излишно е да отбелязвам тези факти, защото всички ние сме не само свидетели, но и участници в процеса. Реконструирахме и построихме паркове, детски площадки, над 100 км канализация, над 200 км водопроводна мрежа. За реализацията на обектите се изискват огромни усилия и изключително добра координация между различни институции и партньори. Много важни са проектирането, отчуждаването, градоустройствените решения, така че очакваме и от главния архитект Здравко Здравков, и от проектантите и конструкторите качествени проекти. По време на изпълнение на някои от тях се сблъскваме с различни предизвикателства и затова специално обръщам внимание на тези въпроси. Защитихме предложения, които ще се реализират през програмния период 2014 – 2020 г. Благодаря на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), на Министерството на околната среда и водите, на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения, както и на ръководителите на Управ­ляващите органи на оперативните програми за сътрудничеството. Наистина работим като един екип с всички тях, за да защитим проектите и да разчитаме на българските строители да ги изпълнят така, че да можем след това да ги отчетем. Усилията си струват, промените в града са огромни. Те се виждат. Хората го оценяват. Не трябва да забравяме, че проектите се случват в двумилионната ни столица. Трудностите при строителството на инфраструктура в града са много по-големи в сравнение с повечето мащабни проекти в страната. Нормалният ритъм в столицата трябва да продължи и хората очакват да се действа бързо и качествено. Разчитам много на това не само да коментираме, а да намерим и решенията, за да можем да се справяме по-добре. Проблемите предизвикват огромно внимание, затова ние сме безкомпромисни срещу всяко необосновано забавяне и лошо свършената работа. Смятам, че с КСБ сме единомишленици, защото негативните примери хвърлят огромна сянка и върху престижа и авторитета на българските строители. Очаквам от Камарата да продължим да бъдем партньори и съмишленици в борбата ни за по-добра и качествена работа. Ще отбележа, че само по изграждането на третата линия на метрото работят 12 фирми - главни изпълнители, а около 30 са подизпълнителите. Това е огромна армия от компании и работници. По други 10 мащабни проекта през 2017 г. са заети различни фирми. От всички тях очак­ваме качествена работа. Не мога да допусна, че на един голям обект в интензивен момент са само двама души. Ще бъдем безкомпромисни по отношение на реализацията на договорите. Процедурите ни са ясни и прозрачни, всеки може да участва в тях. Контрактите ни са изключително строги и ще подчертая, че както ги сключваме, така можем да ги разваляме. В момента подготвяме прекратяването на няколко договора. Всичко това обаче не трябва да се отразява върху добрите примери, които се случват, и ни е приятно да ги ползваме - да се возим в столичното метро, да водим децата в новите детски градини с басейни, спортни зали и т.н. Контролът, който осъществяваме, е ежедневен. В София се инвестират сериозни средства в много големи ремонти и изграждане, случаите, свързани с лошо качество и забавяне, са изключително малко. Какво предстои през 2018 г. Продължаваме с мащабната строителна програма. Метрото ще е ключов проект. Очакваме до края на 2018 г. да приключи работата на тунелопробивната машина. В края на 2019 г. - само след две години, ще имаме още 12 км и 12 станции с нови влакове благодарение на средствата по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 - 2020“. Имаме готовност да подпомогнем някоя оперативна програма в края на периода с проекти, както направихме през предходния. Тази година обновихме трамвайните линии на бул. „Овча купел“ и бул. „Княз Александър Дондуков“. За 2018 г. залагаме цялостната реконструкция на трасето по бул. „Цар Борис III“. Това е първата трамвайна линия в София. В момента приключваме процедура за закупуване на нови трамваи, така че да имаме бърза линия. Надяваме се така да подобрим транспортното обслужване на тези райони. Изключително важен в инвестиционната ни програма е ремонтът на бул. „Ген. Михаил Д. Скобелев“ заедно с тунела на Националния дворец на културата. Там имаме ясен ангажимент към живеещите да преместим трамвайните линии, които са временно под прозорците на хората. Надявам се главният архитект Здравко Здравков да предложи добър проект в това отношение и да можем да го реализираме още през следващата година. Предизвикателство през 2018 г. ще е обновяването на зона 2, обхващаща територията, определена от ул. „Граф Игнатиев“, ул. „Солунска“, ул. „6-ти Септември“, ул. „Ген. Паренсов“, ул. „Цар Шишман“, пл. „П. Р. Славейков“, пл. „Джузепе Гарибалди“, пл. „Патриарх Евтимий“ и градината пред храма „Св. св. Седмочисленици“, и зона 4 - пространството около храм-паметник „Св. Александър Невски“. Имаме намерение дейностите по зона 2 да започнат веднага след като се избере изпълнител. Това ще бъде тежък обект. Там най-напред трябва да се подменят канализацията и водопроводът и чак след това да се сменят настилките, трамвайните линии. Ще стартираме реализацията при първа възможност и ще работим по него през цялата година. По отношение на зона 4 ще изчакаме приключването на Българското председателство на Съвета на ЕС, защото там са разположени основни институции. Тези проекти се финансират по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 - 2020“ („ОПРР 2014 – 2020“). Благодаря на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и на заместниците, и на Управляващия орган за партньорството. Ще продължим с ремонтите на ВиК мрежата, но все още голямото строителство там предстои. То ще започне през 2019 г., тъй като през 2018 г. ще приключим регионалното прединвестиционно проучване, финансирано по ОП „Околна среда 2014 – 2020“. Очак­ваме да реализираме предложения на стойност 400 млн. лв. Надяваме се, че отново с Управляващия орган ще работим заедно, за да се справим. Продължаваме да въвеждаме мерки за енергийна ефективност в училищата и детските градини със средства по „ОПРР 2014 - 2020“. Имаме спечелено финансиране за 26 обекта. Това са трудни проекти, но се надявам да успеем да се справим през следващата година. Ще стартираме и реконструкцията на Западния парк. Очаквам час по-скоро да започне изграждането и разширяването на Южната дъга от „Младост 4“ до АМ „Тракия“. Това е необходим и чакан от хората проект. В същото време трябва да продължим и да приключим проектирането на участъка от бул. „Братя Бъкстон“ до АМ „Люлин“. Това е най-трудният участък. Екипите работят изключително сериозно и интензивно, да се надяваме през следващата година да видим един хубав проект, който да бъде и максимално ефективен и в същото време да позволи да спестим повече средства най-вече от отчуждаването, защото знаем колко натоварен е районът. Наред с големите инфраструктурни обекти в града кипи и интензивна дейност по отношение на сградното строителство. То се коментира във връзка с градоустройствените решения. Водим редица дискусии. Разчитам на Камарата на строителите, че ще подкрепи нашите предложения за промени в Закона за устройство и застрояване на Столичната община, защото вярвам, че отговорният бизнес и инвеститори имат интерес да предлагат на своите клиенти качествени здания и комплекси, в които да се живее по-добре. Благодаря на КСБ и на в. „Строител“ за организирането на този пореден форум и апелирам отново всички да бъдем максимално отговорни, за да може по най-добрия начин да влагаме средствата на гражданите в София.