Метростанция 18 – новият интермодален вход на столицата

До началото на 2020 г. ще приключат строителните дейности на обекта

Прочетена: 536

Росица Георгиева

През 2020 г. Линия 3 от столичното метро вече ще свързва кв. „Горна баня”, централната градска част и бул. „Ботев­градско шосе”. Началото е поставено още през 2011 г. със заседание на Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ), на което е избрано трасето с дължина 12 км и 12 станции. През 2012 г. е направена актуализация на част от маршрута, преминаващ в жк „Овча купел“. Това са 4 км с 4 гари, като участъкът е разделен на две части за строителството. Единият се изпълнява от ДЗЗД „Метробилд Запад“ с водещ партньор „Джи Пи Груп“ АД. Другият – от ДЗЗД „Горна баня“ начело с „Трейс Груп Холд“ АД.

Проектът за Линия 3 е включен за финансиране по Приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт”, подприоритет 2 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници” на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020”. Общата му стойност е 101,9 мил. евро без ДДС след приключване на тръжните процедури и сключването на договорите за изпълнение. От тях 68,5 мил. евро са безвъзмездна финансова помощ (БФП) и се осигуряват от „ОПТТИ 2014 – 2020”. Съфинансирането от страна на Столичната община е 33,4 млн. евро без ДДС. Зам.-ръководителят на проекта на Обособена позиция 2 инж. Владислав Петров обясни, че дължината на трасето, по което работи ДЗЗД „Горна баня“, е 1505 м.

Обединението, в което влизат „Трейс Груп Холд” АД, „Евро Алианс Тунели” ЕАД, „Обонато Билд” ЕООД и „Мармет” АД, изгражда 2 подземни спирки (МС 17 и 18), тунелите между тях, пешеходната връзка към жп спирката в „Горна баня“, както и самата жп спирка.

Около 100 са работниците, които всеки ден са на обекта.

Станция 18 и жп спирката в кв. „Горна баня”, които ще бъдат свързани, се изпълняват от „Трейс Груп Холд“ АД. Гарата на подземната железница е разположена в покрайнините на жк „Овча купел 2“, в непосредствена близост до Софийския околовръстен път (СОП). Входовете към съоръжението ще се намират от страната на жилищния комплекс и СОП.
МС 18 ще има два странични перона с дължина 100 м всеки от тях. Ескалаторите и асансьорите вече са доставени.

Инж. Петров обясни, че конструктивните дейности са почти приключили. Работи се по предстенните обшивки и по архитектурното оформление. За под на вестибюлното ниво ще бъде изпълнена замазка и настилка от гранитогресни плочи. Стените също ще бъдат облицовани с гранитогресни плочи. Таваните в станцията ще бъдат няколко вида според помещенията, а именно: ламелен окачен, гипсокартонен и растерен окачен.

Пространството на перона ще бъде отделено от коловоза с остъклена стена. В нея са предвидени плъзгащи врати за качване и слизане на пътниците, които ще се отварят след спиране на композициите.

„Особеност на третия метродиаметър е, че
носачите за контактната мрежа се монтират на тавана.

При другите два метродиаметъра те се намират между релсите, по които се движат влакчетата. Така по новото трасе се повишава сигурността”, коментира инж. Владислав Петров. Монтира се релсовият път в участъка. След МС 18 е изграден тунел, в който ще е разположен т.нар. топъл резерв от влакове, обслужващи трасето. „Технологията за изграждане на тунела е по Нов австрийски тунелен метод. Той е по-трудоемък и с по-бавен напредък от другите конвенционални методи, но има едно огромно предимство – не засяга по никакъв начин прилежащата инфраструктура. Изграждането на такова съоръжение с другите способи предполага голяма строителна площадка с дълбоки изкопи, докато ние по никакъв начин не затруднихме живущите в района. Този тунел ще се използва и за маневриране на композициите. При изпълнението на частта от метростанцията, попадаща под СОП движението на автомобилите не беше спирано. След изместване на движението изградихме частта от метростанцията под съществуващото трасе, след което изместихме трафика върху готовата част и продължихме работа“, разказа инж. Петров.

При последната спирка на третата линия (МС 18)

на подземната железница в жк „Овча купел 2“ се изгражда и пешеходен подлез. Той ще преминава под СОП и ще направи връзката с жп спирката в „Горна баня“, която ще е на 800 м от съществуваща гара, като ще осигурява постоянно безопасно преминаване на гражданите.

Предвижда се на интермодалното съоръжение да спират част от композициите, които се движат по направление София – Перник – Радомир.

„Трябва да приключим януари 2020 г., като в момента се движим в заложените срокове“, коментира инж. Владислав Петров.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 29.08.2019. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: