Тема

Българският и китайският строителен бизнес обсъдиха перспективите за съвместни проекти

Страната ни предлага добри възможности за инвестиции в инфраструктура

Мирослав Еленков Камарата на строителите в България (КСБ) и Китайската асоциация на международните контрактори (CHINCA) обсъдиха възможностите за инвестиции в инфраструктура у нас. Това стана на форум в София, организиран от CHINCA и КСБ. В него участваха инж. Илиян Терзиев, председател на УС на КСБ, Фанг Kюйче, председател на CHINCA, Стамен Янев, изп. директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ), инж. Николай Станков, съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството, експерти от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и от Министерството на околната среда и водите (МОСВ), представители на редица други държавни институции и на българския и китайския бизнес. От страна на КСБ присъстваха и инж. Любомир Качамаков, председател на Областното представителство на КСБ в София и вицепрезидент на Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC), инж. Благой Козарев, председател на Контролния съвет на КСБ, Любомир Пейновски, член на УС на КСБ, и Ренета Николова, прокурист и главен редактор на в. „Строител“. Българо-китайския инфраструктурен форум откри инж. Илиян Терзиев. Той представи пред международните контрактори Камарата на строителите в България и дейността на организацията. В изложението си инж. Терзиев подчерта, че Камарата поддържа Централен професионален регистър на строителя, в който подлежат на вписване всички български и чуждестранни компании, извършващи строителна дейност на територията на страната. Към момента в него са регистрирани близо 5200 строителни фирми. „КСБ развива активна дейност, тя е фактор в икономическия и обществения живот. Участва със своята експертиза в разработването на стратегии, анализи и програми за развитието на строителната индустрия и съдейства за тяхното изпълнение, нейни представители са включени в редица комитети, комисии и съвети към институциите на централната и местната власт“, каза още председателят на УС на КСБ и допълни, че сред най-важ­ни­те теми в дневния ред на Камарата са инвестициите в строителния сектор. „България е в етап на интензивно изграждане на своята инфраструктура – пътна, енергийна, екологична. Като член на ЕС нашата страна получава значителна част от финансирането за инфраструктура от фондовете на Съюза, друга важна част са национални средства. За реализацията на редица големи проекти обаче се търсят възможности за инвестиции, включително чрез концесии и по линия на публично-частни партньорства (ПЧП)“, обясни инж.Терзиев. „С огромен респект следим успехите на китайската строителна индустрия и се възхищаваме на впечатляващите строителни постижения, които се реализират във Вашата страна. Убеден съм, че заедно можем да направим значими крачки за развитие на сътрудничеството между нашите организации и страни. Считам, че българският и китайският строителен бизнес имат перспективи и като съвместно участие в проекти в трети държави, както и за реализацията на общи инициативи“, заяви в изказването си инж. Терзиев. „Пожелавам заедно да поставим основите на едно устойчиво и перспективно партньорство“, каза още председателят на УС на КСБ. Фанг Kюйче посочи, че целта на посещението на китайската делегация у нас е по-нататъшно изпълнение на предложенията за сътрудничество, които са били направени по време на срещите на лидерите на двете страни. По думите му форумът ще помогне на китайските фирми да разберат спецификите на българския пазар, а родните компании ще установят директни контакти с тях. „Мащабът на бизнеса на членовете на CHINCA е много голям и неговото влияние нараства. През 2018 г. стойността на договорите на дружествата членки в чужбина възлиза на 238 млрд. долара, а реализираният оборот е 168 млрд. долара. Нашите компании заемат 24,4% от световната инфраструктурна индустрия. Фирмите ни оперират в над 180 страни, като главната им дейност е в Азия и Африка“, подчерта той. „Бизнес моделът ни се усъвършенства непрекъснато – постепенно се преминава към такъв тип работа, която е отворена за инвестиции и залага на публично-частно партньорство. През последните години българската икономика поддържа стабилен растеж и има голяма необходимост от усъвършенстване на инфраструктурата. Китай има силно конкурентно предимство в областта на производството на строителни материали и изграждането на инфраструктура“, изтъкна председателят на CHINCA. Според него по-нататъшното задълбочаване на сътрудничеството между двете страни не само отговоря на спецификата на потребностите на държавите, но и съответства на общите стремежи и интереси на хората от Китай и Централна и Източна Европа. „Понастоящем България и Китай стимулират осъществяването на инициативата „Един пояс – един път“. Държавите ни отвориха много страници в историята на търговско-икономическото сътрудничество между Китай и Европейския съюз. Във Вашата страна бе реализиран първият проект на китайска компания на серопочистваща инсталация. В рамките на ЕС за пръв път наша компания бе главен изпълнител на строителството на циментов завод и на пилотен проект за земеделско стопанство“, отбеляза Фанг Kюйче. „Отворени сме за активен диалог за намиране на най-подходящия бизнес модел на сътрудничество с китайската страна. България е в сърцето на Балканите, а държавите тук имат нужда от хубави пътища и магистрали, които да ни свързват, за да се развиват бизнесът, търговията и инвестициите и всички хора в региона да имат полза от добрите инфраструктурни връзки.“ Това каза съветникът в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството инж. Николай Станков пред участниците във форума. „През нашата страна минават 5 от 10-те трансевропейски транспортни коридора, по които се движи трафикът от Западна и Централна Европа към Близкия изток и Азия. Някои от тези важни пътни артерии са почти изцяло изградени, а за други се търсят различни възможности за финансиране – средства от националния бюджет, европейските фондове, публично-частни партньорства“, отбеляза още инж. Станков. Той представи приоритетните за страната ни пътни проекти, които биха представлявали интерес за китайските инвеститори и могат да бъдат реализирани на принципа на ПЧП. Това са автомагистралите „Черно море“ и „Русе - Велико Търново“. „Стратегически обект за страната ни с голям икономически потенциал е и тунелът под връх Шипка“, подчерта още инж. Станков и съобщи, че Агенция „Пътна инфраструктура“ вече е стартирала тръжната процедура за избор на изпълнител на проекта. Той информира, че предстои възлагането на обществени поръчки за строителството на участъка от Русе до Бяла от аутобана „Русе – Велико Търново“ и на обхода на гр. Бяла. Инж. Николай Станков поясни, че този обект е с интензивен трафик, което гарантира възвръщаемост на инвестициите. „За АМ „Черно море“ Агенция „Пътна инфраструктура“ също стартира обществена поръчка за разработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и изготвяне на подробен устройствен - парцеларен план“, обясни още на форума инж. Станков и заяви, че е убеден в атрактивността на тези проекти за китайските инвеститори. „Страната ни не може да предложи държавни гаранции, тъй като това противоречи на европейските правила. Обещаваме обаче бързина и прозрачност на процедурите и пълна институционална подкрепа“, заключи инж. Николай Станков. В изказването си Стамен Янев изтъкна, че форумът е показателен за добрите отношения между България и Китай. „Сега е времето и моментът всички ние да говорим. Да говорим за това, че два древни народа могат да постигнат повече от това, което са направили. За това, че България е сред най-динамично развиващите се държави в ЕС и с най-бързо строяща се инфраструктура“, посочи той. Стамен Янев изтъкна, че подобен е прогресът и при дигиталната инфраструктура. „В тази връзка Китай е изпреварил в технологично отношение ЕС и може да предостави ноу-хау на Съюза през България. IT секторът у нас се развива толкова бързо, че има между 25 - 30% ръст на годишна база“, завърши изп. директор на БАИ. По време на събитието Димитър Савов, директор на дирекция „Национална транспортна политика“ в МТИТС, посочи, че интензивният политически диалог между България и Китай през последните години създава рамка за ползотворно сътрудничество в транспортния сектор. „Страната ни подкрепя и участва в различни инициативи за разширяване на връзките с Китай“, добави експертът. След това Димитър Савов прочете поздравителен адрес от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. Силвия Димитрова, директор на Дирекция „Екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“ в МОСВ, представи нормативната база, касаеща опазването на околната среда по отношение на изпълнението на инфраструктурни проекти. Тя постави акцент на изискванията за Оценка на въздействието върху околната среда. Димитрова засегна и основните политики на МОСВ. В рамките на събитието редица български и китайски компании направиха фирмени презентации. Сред тях се отличиха China Gezhouba Group Corporation - с активи от близо 150 млрд. юана и 40 хил. работници, China Communications Construction Company Limited, която разполага със 112 хил. души персонал и активи от над 269 млн. юана. От българска страна „Трансстрой Варна“ АД разказаха за проекта си за пристанище „ТЕЦ Езерово“. Групата „ЗГП – Заводи за Горещо Поцинковане“ презентира мощностите и капацитетите на предприятията си. КСБ и CHINCA подписват меморандум за сътрудничество Камарата на строителите в България и Китайската асоциация на международните контрактори ще подпишат меморандум за сътрудничество. Това стана ясно по време на официална визита на китайска делегация в сградата на КСБ. Двете страни ще излъчат представители, които да работят по текстовете на документа за съвместни инициативи. Очаква се меморандумът да бъде сключен следващата година по време на международен форум по инфраструктурни проекти и инвестиции, където ще присъстват ръководители на правителствени структури от 57 държави, 35 банкови институции и 20 международни организации. „Нашата асоциация има подписани подобни документи с над 20 страни в света“, каза председателят на СHINCA Фанг Kюйче. Той покани КСБ да се включи в международната платформа, наречена „План за съвместни действия по международно сътрудничество в областта на инфраструктурата“, чрез която организации от различни държави си партнират. Председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев посочи, че двете страни заедно могат да направят значими крачки за развитие на сътрудничеството в сферата на транспортното и енергийното строителството. „Китайските компании идват в България не за да се конкурират с българските строителни фирми, а да си сътрудничат и да помогнат с експертиза и финансиране и с други видове възможности“, добави Фанг Kюйче. Той изрази надежда, че членовете на СHINCA ще намерят допирни точки с българските фирми и ще си взаимодействат интензивно. Коя е CHINCA CHINCA е националната организация, сформирана от китайски международни инвеститори, предприемачи и свързани доставчици на услуги. Сред основните дейности на организацията са да представлява и защитава членовете си, да засилва самодисциплината на индустрията и да предоставя професионални услуги. От създаването си през 1988 г. има за цел да стимулира стабилното развитие на членовете си и да насърчава бързия напредък на международното инвестиционно и икономическо сътрудничество в Китай. В момента CHINCA има повече от 1500 членове. Те са с богат опит и участват активно в публично-частни партньорства по цял свят. Понастоящем над 1000 са ангажирани в международни проекти, договори и инвестиции. Фирмите работят по различни проекти в областта на транспорта, енергетиката и електроенергията, жилищното строителство, както и в сферите на телекомуникацията, водоснабдяването, промишленото и производствено строителство. Членовете на CHINCA, които са доставчици на услуги, са предимно финансови институции, застрахователни и логистични компании, консултантски и юридически фирми, както и доставчици на машини, оборудване и строителни материали. Повече от 70 членове на организацията са включени в ENR Top 250 International Contractors, а някои от тях са и във Fortune Global 500. Сред членовете на Китайската асоциация на международните контрактори е The Export-Import Bank of China. Това е държавно финансирана институция със статут на независимо юридическо лице. Банката е под пряко ръководство на Държавния съвет и работата й е насочена към подкрепа на външната търговия, инвестициите и международното икономическо сътрудничество на Китай. The Export-Import Bank of China играе решаваща роля за насърчаване на стабилния икономически растеж. Институцията е ангажирана да засили финансовата подкрепа на ключови сектори и слаби връзки в икономиката на страната. В Китай банката има 32 клона на континенталната част и едно представителство в Хонконг. В чужбина има подразделения в Париж, Санкт Петербург, представителство за Южна и Източна Африка и такова за Северна и Западна Африка.