За шеста поредна година Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) организира конференцията „Безопасна пътна инфраструктура“. По традиция събитието в Хисаря откри председателят на УС на ББАПБ д-р ик.н. Николай Иванов, който е и член на УС на Камарата на строителите в България (КСБ). В него се включиха повече от 200 участници, като сред официалните гости бяха зам.-министрите на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев и на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, инж. Иван Досев, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), Анжелина Тотева, зам.-председател на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), изп. директор на КСБ Валентин Николов, инж. Стефан Чайков, председател на УС на Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП), проф. д-р инж. Иван Марков, ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). На конференцията присъстваха още д-р инж. Атанас Ташков, член на парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения, д-р Милен Марков, експерт в ДАБДП, гл. инспектор Дамян Владинов от отдел „Пътна полиция“, проф. д-р инж. Румен Миланов, почетен член на ББАПБ, инж. Живко Недев, член на УС на ББКП и изп. директор на „Хидрострой“ АД, инж. Алекси Кесяков, почетен член на
ББАПБ и експерт по пътна безопасност, и много др. Специално за събитието видео приветствия бяха изпратени от Майк Дрезнес, вицепрезидент на International Road Federation (IRF), и Кристоф Никодим, ген. директор на European Union Road Federation (ERF). Вестник „Строител“ за пореден път бе медиен партньор на форума.
В началото д-р ик.н. Николай Иванов помоли присъстващите да почетат паметта на големия строител и почетен председател на КСБ инж. Симеон Пешов и на Илия Златев, директор на Областно пътно управление – Стара Загора.
След това д-р Иванов обясни, че тази година конференцията се провежда в две отделни зали, които са с намален наполовина капацитет, за да се осигури необходимата дистанция съгласно изискванията за безопасност, свързани с пандемията. Освен това мероприятието се излъчваше на живо на специално поставени монитори на няколко места в хотела, всеки участник получи предпазна маска, имаше и достатъчно дезинфектанти за ръце. Д-р ик.н. Николай Иванов подчерта, че независимо от епидемиологичната обстановка събитието за пореден път е успяло да събере на едно място представители на държавната администрация, на неправителствени организации, експерти и специалисти по пътна безопасност, собственици и управители на едни от най-големите фирми, занимаващи се с пътно строителство.
„Форумът предоставя трибуна за свободен обмен на мнения
по въпросите, касаещи безопасността на пътната инфраструктура в България“, добави още той.
След него думата взе Анжелина Тотева, която съобщи, че с близо 20% са намалели нивата на пътния травматизъм в България през последните 10 г. „Разработена е Стратегия за безопасност на движението на България за периода 2021 – 2030 г. Документът анализира постигнатите резултати през предходното десетилетие и поставя амбициозни цели за следващото“, каза тя и обърна внимание и на
инфраструктурата като ключов елемент за повишаване на безопасността.
„Винаги когато има човешки фактор, ще има и човешки грешки. Затова е толкова важно да имаме щадяща инфраструктура, проектирана да запазва живота. В тази връзка е ключово транспонирането и реалното прилагане на Директива 2008/96, с която да се разшири и обхватът на одитите по пътна безопасност“, коментира Анжелина Тотева и поясни, че текстовете по транспонирането вече са подготвени от екипа на държавната агенция.
„Безопасността на пътя не е едностранен процес, а отговорност на всички участници в движението, както и на стопаните на пътя, на проектантите и на строителите. Тази отговорност трябва да бъде осъзната от всички и пътната безопасност трябва да е категоричен ангажимент и обща кауза на всички институции и цялото общество“, заяви зам.-министър Валентин Йовев. Той беше категоричен, че МРРБ, както и неговите структури начело с АПИ продължават да полагат усилия за подобряване състоянието на пътищата.
„От началото на мандата на това правителство до сега са построени над 80 км нови пътища и съоръжения от републиканската мрежа, изграждат се още стотици километри.
Работи се по завършването на автомагистралите „Хемус“, „Европа“, „Струма“, по скоростното трасе Видин – Ботевград,
подготвя се изграждането на магистралата „Русе – Велико Търново”. Полагат се усилия и за рехабилитацията и реконструкцията на републиканските пътища, като за това време са ремонтирани почти 1443 км от републиканската мрежа. Тази година се рехабилитират още близо 570 км, а 193 км се проектират по договори за инженеринг – проектиране и строителство“, посочи инж. Йовев и добави, че непрекъснато се работи и за подобряване на нормативната база за строителство и поддръжка на пътната инфраструктура.
Според зам.-министър Ангел Попов проблемите, свързани с пътната безопасност, могат да намерят своите решения само ако се разглеждат в цялост. „За МТИТС е важна подготовката на младите водачи и провеждането на изпитите така, че те да не влизат впоследствие в тревожната статистика на катастрофиралите по пътищата“, категоричен бе той и изтъкна важността и на годишните технически прегледи на МПС.
„Върху пътната безопасност влияят редица фактори като самосъзнанието на водачите и тяхното обучение, както и пътната инфраструктура“, каза инж. Иван Досев. „Голяма част от ремонтите, които се правят по пътищата, било то цялостни или частични, са в името на подобряване на пътната безопасност и комфорта на пътуващите“, заяви още инж. Досев. По думите му
за тази година по републиканската мрежа са поставени ограничителни системи за близо 36,5 млн. лв.,
пътни знаци за почти 3,9 млн. лв. и е положена маркировка за над 1 млн. лв.
Гл. инспектор Дамян Владинов декларира, че усилията на полицията са насочени към развитие на контролната система по пътищата и ограничаване на ПТП. Той информира, че за 2019 г. в страната са регистрирани 35 131 ПТП, при които са загинали над 620 души, а ранените са повече от 4800.
Д-р Милен Марков се спря върху няколко фактора, от които зависи безопасността – ученето през целия живот, превенцията и отговорното поведение навсякъде и във всичко. „Знаем какво е поведението на водачите у нас и какво е то по пътищата на Европа. Не че там не загиват хора, но ситуацията е коренно различна. Трябва да се фокусираме върху подготовката на младите водачи, образованието и възпитанието още от училищната скамейка, морала и отговорността. Това са най-важните неща“, сподели той.
В края на конференцията участниците обобщиха резултатите от събитието в декларация.
Инж. Любка Денева, гл. експерт в КСБ:
Благодаря на организаторите за интересните теми
Ежегодната конференция на ББАПБ е изключително полезна и важна за пътния бранш, а и за целия строителен сектор. Представиха се много статистически данни, новостите и идеи, обсъдена бе и визия „Нула“.
Камарата на строителите в България съвместно с ББА „Пътна безопасност“ ще инициира програма за обследване, проектиране и изпълнение на малки инфраструктурни проекти в местата на пресичане на републиканска мрежа с общински пътища. Целта е да се повиши пропускателната способност, да се намалят конфликтните точки в тези места и да се увеличи пътната безопасност чрез прилагането на малки кръгови кръстовища, надлези, подлези или други решения, подобряващи видимостта и ограничаващи скоростта, както и отчитащи промените в интензивността на движение в зависимост от конкретната ситуация. Считаме, че такива локални решения, но реализирани в много региони на България, ще допринесат за повишаване на безопасността както на регионално ниво, така и общо за страната.
Нарастването на броя на превозните средства всяка година, увеличаването на т.нар. уязвими ползватели на пътищата (мотоциклетисти, велосипедисти, пешеходци и др.), на броя на младите шофьори, управляващи мощни автомобили, и запазването на нивата на загиналите и пострадалите при ПТП с висок травматизъм през предходните две години в България, представени от ГД „Пътна полиция“, говорят за необходимостта от анализи и търсене на различни решения както по отношение на класическите проекти за организация и безопасност на движението, така и за въвеждане на адаптирани превозни средства и инфраструктура, интелигентни транспортни системи, образование и мерки за повишаване на съзнанието на всички участници в движението.
Този ежегоден форум може би следва да обедини усилията и да създаде работни групи, които да начертаят пътна карта с краткосрочни и средносрочни приоритети в изпълнение на представената ни Стратегия от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, както и да бъдат дефинирани конкретни срокове и критерии за повишаване на безопасността и промяна на съществуващата статистика.
Благодаря на организаторите на форума за интересните теми, професионалните дискусии, представянето на нови решения и търсенето на визия и конкретни политики по тези важни за цялото общество проблеми.
Реклама