Високо напрежение

Прочетена: 14

Тринайсет дни след нелепата тежка катастрофа на автомагистрала „Люлин” тук, край едноименния столичен жилищен комплекс, всичко изглежда… спокойно. Припомняме, че на 3 юли румънски тир, превозващ дини и пъпеши от Гърция за северната ни съседка, се заби директно в стълб от високото напрежение на далекопровод за Перник. В резултат – двамата в камиона, шофьорът и возещата се с него съп­руга получават тежки контузии и са настанени в института „Пирогов”. Тирът е тотално разбит. Желязната конструкция на стълба – смляна до неузнаваемост, електрическото напрежение за Перник – прекъснато.
Единственото положително нещо, което мургавите ни сънародници от отсрещния квартал „Филиповци” отчитат, е, че разпилените тонове дини и пъпеши бяха „добре дошли” на бедните им летни трапези. Последва нова катастрофа, този път на украински камион, и за разнообразие – с праскови.
Като дългогодишни шофьори и моторджии (без „златна” шофьорска книжка като на един министър…), ние си дадохме реална сметка какво точно е станало. На първо място румънецът/украинецът се е движил с несъобразена скорост. Падналият дъжд е попречил на сцеплението с пътя на 40-тонното чудовище, после идва острият ляв завой с наклон и… Ние си направихме труда да пропътуваме по трасето от отбивката за с. Мало Бучино до столичния квартал „Люлин”. Твърдим, че пътната сигнализация, а и самата магистрала, са в безупречно състояние. Румънският/украинският шофьор е бил невнимателен и най-вероятно не е отчел бързата смяна на знаците за ограничение 50–40 и 30 км/ч преди лобното място на тировете.
Тези катастрофи са инциденти с пред­из­ве­стен край, които не можеше да не се случат. И забележете колко скоро след пускането на АМ „Люлин” тя стана. Не искаме да бъдем лоши пророци, но това място пак ще ни напомни за себе си…
Докато обикаляхме с фотоапарата наоколо, поне три пъти, и то точно в завоя се наложиха екстрени спирания. При сухо време!
Тук искаме да запознаем хората, че през 2013 г. ще се изгражда новият път между бул. „Братя Бъкстон” до автомагистралата край жк „Люлин”, а до 2015 г. трябва да бъде завършена реконструкцията на Околовръстния път – от бул. „Цариградско шосе” до магистрала „Люлин”, информираха наскоро от сектор „Инвестиционна дейност” на дирекция „Транспортна инфраструктура” на Столичната община. Дотогава е предвидено изграждането на два участъка – между автомагистрала „Люлин” и северната скоростна тангента, както и между бул. „Ал. Малинов” и пътния възел с „Цариградско шосе”. Индикативната стойност на целия проект е за около 100 млн. евро. Всичките тези участъци са сложни инженерни съоръжения, с множество естакади и тунелно преминаване на някои кръстовища, за да заприлича и София на европейски град в транспортно отношение.
Впрочем нека още малко ви запознаем с тази транспортна експанзия към люлинската магистрала. Сега в ход е реализацията на два пробива в жилищния комплекс – при бул. „Царица Йоанна” от бул. „Д-р Петър Дертлиев” до Околовръстния път и оттам до кръстовището при началото на автомагистрала „Люлин”.
На това място, където стават катастрофите, ще се доизгради голямото транспортно съоръжение, което трябва да разсече гордиевия транспортен възел по посока Белград и към скоростната тангента на север. Със строителните темпове, с които се работи на магистралите, това безспорно ще стане реалност.
Реалност става и новият електрически стълб на далекопровода към Перник. Момчетата от НЕК здраво копаха и фундираха основата и вероятно в близките дни електроподаването към Перник по това високоволтово трасе ще бъде възстановено. За радост на братята перничани.
И като се разхождахме в юлската жега наоколо, ние си припомнихме за трагичната гибел на 14-те войници на Околовръстното шосе, точно тук, срещу мястото на катастрофата на тира. На 11 август 1995 г. войниците от тогавашните Транспортни войски изгоряха в камиона, който ги превозваше, при неясна причина за катастрофата. Известно време, след като роднините и гражданите издигнаха паметник на лобното място, се наложи той да бъде преместен поради… транспортни проблеми. Пречеше на разширението на пътя.
Точно на бъдещото продължение на трасето сега майсторите издигат новия стълб на далекопровода. Само на няколко метра вдясно от изтърбушения. Вероятно има някакви технически, инженерни изисквания за отстоянията на два съседни електрически стълба. Вероятно се бърза и със свързването на електроподаването към Перник.
Но също толкова вероятно е, че до 2015 г., след свързването на автомагистрала „Люлин” със северната скоростна тангента, това инженерно решение ще се окаже на невъзможно разстояние от примерно аварийната лента на магистралата. Тогава? Скъпи на триците, евтини на брашното?

Сподели в социалните мрежи

Автор на 22.07.2011. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


%d блогъра харесват това: