Предизвикателствата при строителството на метростанция „Горна баня”
МС 18 е интермодалната свързаност на столичното метро
През последните осем месеца Метрополитен“ ЕАД увеличи с 12 км подземната железница в София, в експлоатация се добави третата, зелена линия на метрото, изпълнена по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“ („ОПТТИ 2014 – 2020”). Първият участък от лъч 3 от жк „Хаджи Димитър“ до кв. „Красно село“ с дължина 8 км и с 8 метростанции бе въведен в експлоатация през август 2020 г., а второто трасе от жк „Красно село” до кв. „Горна баня” - почти 4 км и с 4 спирки, бе открито през април т.г
Третата линия на метрото е от ново поколение –
с нова автоматика, нов тип системи за контрол на движението, а станциите имат интересна визия, като при последната спирка от втория етап - МС „Горна баня“, осъществява връзка с националната жп и пътна мрежа. Останалите спирки от четирикилометровата отсечка са МС „Овча купел“, МС „Мизия/НБУ“ и МС „Овча купел II“.
В миналия брой представихме предизвикателствата при изграждането на метростанциите „Овча купел“ и „Овча купел 2“. В този брой ще продължим с МС 18 „Горна баня“. Неин изпълнител е Обединение „Горна баня“ с водещ партньор „Трейс Груп Холд“ АД. Другите участници в него са „Евро Алианс Тунели” ЕАД, „Обонато Билд” ЕООД и „Мармет“ АД.
Строителството на етап 2 започва на 21 юли 2017 г. и приключва през декември 2020 г., след което са проведени задължителните изпитвания. Общата инвестиция в 4-километровото трасе на метрополитена е 101,9 млн. евро. От тях 68,5 млн. евро са безвъзмездна финансова помощ от „ОПТТИ 2014 – 2020”, а 33,4 млн. евро са осигурени от Столичната община.
„МС 18 е разположена в западната част на жк „Овча купел“, а входовете й са от страната на комплекса. Конструкцията й е реализирана на няколко етапа, като е използван Милански способ и укрепване с шлицови стени“, споделиха от дружеството и поясниха, че по този начин е имало минимално затруднение на движението по ул. „Бойчо Бойчев“, като автомобилният трафик не е спиран в нито един момент. По цялата трета линия на метрото е направена
нов тип за България контактно-кабелна мрежа.
Особеност е, че носачите за кабелите са монтирани на тавана на съоръженията, с което се повишава сигурността. При другите две метролинии те се намират между релсите, по които се движат влаковете.
Станцията има два странични перона с дължина 100 м всеки. Монтирани са ескалатори и асансьори за достъп до пероните, а между тях и линията е изградена остъклена стена. В нея са поставени плъзгащи врати за качване и слизане на пътниците, които се отварят след спиране на композициите.
Стените на станцията са облицовани с гранитогресни плочи. Такива са използвани и за пода. А таваните са няколко вида – ламелен окачен, гипсокартонен и растерен окачен. В близост до МС „Горна баня“ е построена нова гара, на която спират влаковете от направлението София – Перник – Радомир, с което се постига интермодална връзка. Жп спирката е дълга близо 200 м и има две чакални. До МС „Горна баня” е изграден и пешеходен подлез. Той е позициониран под Софийския околовръстен път (СОП) и осигурява постоянно безопасно преминаване на гражданите между жк „Овча купел” и долната част на кв. „Горна баня”.
„При строителството на съоръженията са изпълнени всички изисквания, свързани с осигуряването на достъпна среда“, споделиха от „Трейс Груп Холд“ АД и добавиха, че
при МС 18 е обособен и буферен паркинг за 230 места.
Съоръжението е с временен характер и е разположено между бул. „Монтевидео“ и ул. „761“. Стойността му е над 2,1 млн. лв. Достъпът до паркинга се осъществява през бул. „Монтевидео“ и през ул. „761“. Общата му площ заедно с новоизградената улица в този район е 7340 кв. м. Строителите са монтирали 1600 м бордюри. По време на изграждането на паркинга са направени и канали, дълги 770 м. Поставен е водопровод ф160 с дължина 170 м, монтирани са нови улично осветление и светофарна уредба, която регулира достъпа до паркинга през бул. „Монтевидео“. „Възможността, която се създава за паркиране, обаче е временна, тъй като в следващите години ще се изгражда Западната скоростна тангента. Според предвижданията нейното трасе ще преминава през вече изградения паркинг“, уточниха изпълнителите, като добавиха, че при осъществяването на всички СМР предизвикателства не са липсвали, МС „Горна баня“ се
използва не само от столичани, но и от пътуващите от Перник и Радомир.
Очакванията на „Метрополитен“ ЕАД са натоварването на втория етап от третата линия да е 50 000 пътници дневно. Далекоперспективната прогноза за пътникопотока в двата участъка с 12 станции е общо 105 хил. пътници, а на цялото метро почти 500 хил. дневно. Предвижданията за спестеното време от пътувания са над 160 хил. човекочаса дневно в сравнение с надземния транспорт, а редуцирането на броя на движещите се автомобили – над 105 хил. дневно. Новите трасета от подземната железница ще доведат и до намаляване на вредните емисии във въздуха на София с над 90 хил. т годишно.
Заради всички тези ползи
Столичната община не спира да работи по новите проекти за разширение на метрото.
Предвидено е в следващите години да се изграждат още два етапа от третата линия на метрото. Първият участък е с дължина от 3 км и ще има 3 станции. Той е от бул. „Владимир Вазов“ до жк „Левски Г“. За тази част е проведен търг и има избрани изпълнители. Втората отсечка е от Военна академия „Г. С. Раковски“ до УМБАЛ „Света Анна“. Там ще бъдат построени 6 км линии и 6 спирки. Вече са в ход тръжните процедури за избор на изпълнители. След построяването на третия и четвъртия етап дължината на третата линия ще достигне 21 км, а броят на метростанциите – 21.
Успоредно се подготвя изменението на плана за регулация за обезпечаване на разширението на втората линия на метрото от бул. „Черни връх“ през „Витоша-ВЕЦ Симеоново“ до бул. „Симеоновско шосе“. Така се запазва трасето за построяване на 3 нови метростанции. На финала е и процедурата за удължаване на подземната железница от МС „Люлин“ с междинна станция в едноименния квартал до СОП.