Тема

Неразплатени средства в пътния сектор доведоха до протестни действия

„В строителния бранш има фактурирани и неразплатени над 1 млрд. лв. Сумата обхваща всички видове строително-монтажни работи“. За този проблем алармира ръководството на Камарата на строителите в България (КСБ) на специална пресконференция преди около месец, на която председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев и изп. директор на Камарата Валентин Николов запознаха журналисти със ситуацията. За изминалото време обаче не се намери решение на проблема и той се задълбочи, като това си пролича най-вече в пътния сектор. Пътноподдържащи фирми алармираха, че от месеци не са получавали пари от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за свършена работа. Неяснотата за това какво ще се случва в пътния бранш не само до края на годината, но и в средносрочен план поставя компаниите в невъзможност да продължат работата си и да планират бъдеща дейност. На места ремонтите са спрени, а през миналата седмица се стигна и до протестни действия.

На 12 август Синдикалната организация на КНСБ в „Автомагистрали – Черно море“ АД разпространи съобщение до медиите, в което обяви, че на 13 август 2021 г. започват протестни действия, като ще блокират движението на няколко места: АМ „Хемус“ – п.в. „Белокопитово“, АМ „Тракия“ – км. 165; път I-II Русе – Варна; бул. „Дондуков“ пред Министерския съвет. Като причина за тези действия бе посочено, че от края на април дружеството прави опити да получи заработени средства за ремонта на участък от АМ „Тракия“ от държавното „Автомагистрали“ ЕАД, пряко подчинено на министъра на регионалното развитие и благоустройството. „Общото задължение към момента за обекта от страна на възложителя – „Автомагистрали“ ЕАД, чрез АПИ към нас е в размер на 36 877 662,42 лв. с ДДС“, е написано в съобщението.

Започналите протестни действия на 13 август доведоха до редица реакции от страна на настоящи и бивши ръководители на МРРБ, „Автомагистрали“ ЕАД, ББК „Пътища“ (ББКП) и др., а темата бе сред водещите в медийното, общественото и политическото пространство.

Междувременно стана ясно, че в опит да се намери решение на проблемите с пътните ремонти и сключените договори за текущ ремонт и поддръжка е проведена работна среща между ръководствата на ББКП и АПИ. „Има развитие, ще продължим със срещите, подготвят се решения, които съвместно да предложим на правителството“, коментира за в. „Строител“ инж. Стефан Чайков, председател на УС на ББКП.

Предстои и среща на ръководството на МРРБ с премиера Стефан Янев. „Поискахме да участваме в нея, за да се чуе и нашата позиция“, каза пред в. „Строител“ изп. директор на Камарата инж. Лазар Лазаров.

Вестник „Строител“ проследи развитието на темата, като с цел най-обективното й отразяване потърси и събра различните гледни точки на основните страни.


Емил Христов

Мирослав Еленков

 

На 13 август работещите в шуменското дружество „Автомагистрали – Черно море” АД излязоха на протест на четири места в страната. Те блокираха движението пред Министерския съвет в София и на п.в. „Белокопитово” на АМ „Хемус”, където бе разпънат 100-метров национален флаг. Протест се състоя и на АМ „Тракия”, където имаше и автошествие, както и на път I-II Русе – Варна. Работниците носеха плакати „Искаме си парите”, „Няма да се откажем. Платете ни изработеното!”. Протестиращите в София внесоха декларация с искане за изплащане на сумата в Министерския съвет и в Президентството.

Последва бърза реакция на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. Тя направи изявление пред сградата на МРРБ заедно със зам.-министър Захари Христов и ръководствата на Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Автомагистрали“ ЕАД. „Нашето търговско дружество си е позволило да дава работа на фирми, без да има осигурено финансиране. Днес ние сме изправени пред много сериозен юридически проблем. При тези договори, при които не е осигурено финансирането в бюджета, дори ако имахме всичките пари и платим, ние влизахме в една хипотеза да нарушим няколко закона. В момента ние нямаме средствата. Чакаме актуализация на бюджета“, подчерта министърът. Арх. Комитова сподели, че ще отправи въпрос и до прокуратурата доколко тези договори са състоятелни.

На въпрос на в. „Строител“ какви мерки ще предприеме МРРБ за разплащане с фирмите, които са изпълнили своята работа, Комитова заяви, че е говорила в Народното събрание по темата. „Искаме бюджет от 1,5 млрд. лв. за АПИ, за да си разплатим всичките сметки за тази година“, поясни тя.

Малко по-късно министър Комитова направи и изявление пред журналисти в кулоарите на НС. „При бюджет 382 млн. лв. предишното ръководство на АПИ е възложило договори за 1,5 млрд. лв., което е 4 пъти повече от заложеното в Закона за бюджета“, обясни Комитова. Тя бе придружена от говорителя на служебното правителство Антон Кутев, който заяви, че „когато обещаеш на някого 1 млрд. лв., които очевидно не може да платиш, защото тях ги няма в бюджета и си накарал хората да свършат работа за този 1 млрд., ти очевидно мамиш. Ние искаме да платим на фирмите, само че тези пари ги няма в бюджета“. „Наказателният кодекс трябва да погледне към Закона за бюджета, където пише, че не може да подписваш договори, които не са финансово обезпечени“, каза още Антон Кутев.

На ситуацията реагираха и бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и заместникът й Николай Нанков. „В последните месеци наблюдаваме нелогични и хаотични действия на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова, които очаквано доведоха до хаоса в пътното строителство и протести на строителните фирми“, коментира Аврамова. Тя беше категорична, че „работа на МРРБ е да осигури необходимия финансов ресурс“. „Приоритет в работата на правителствата „Борисов“ е било постигане на добра свързаност, развитието на регионите и изграждане на качествена инфраструктура. „За подобряване на цялата инфраструктура в държавата са необходими милиарди. Никога не сме оставяли строителния бранш без средства“, изтъкна тя.

„Ние няма от какво да се притесняваме. При управлението ни винаги сме успявали да осигурим допълнителни средства за АПИ заради извършени належащи дейности. В строителния бранш са заети стотици хиляди български граждани, той е от изключителна важност за икономиката и ние като управленци никога не сме го пренебрегвали“, каза Николай Нанков.

Малко по-късно през деня Синдикалната организация на КНСБ в „Автомагистрали – Черно море“ АД разпространи отворено писмо до служебния министър на регионалното развитие Виолета Комитова по повод изявлението й. В него от шуменското дружество категорично заявиха, че ще продължат с протестните действия до получаване на всички заработени с честен труд средства.

С позиция по темата излезе и ББК „Пътища“. В нея се отбелязва, че АПИ дължи около 800 млн. лв. по фактурирани и сертифицирани дейности на пътноподдържащите фирми и още около 200 млн. лв. за неприети дейности. „Липсата на всякакво разплащане за изпълнени и сертифицирани, а даже и фактурирани дейности (за които е внесен ДДС в бюджета), по сключени договори с възложителя (Агенция „Пътна инфраструктура“) доведоха до негативни последици за фирмите, изразяващи се в блокиране на банкови сметки от страна на доставчици и подизпълнители, невъзможност за обслужване на кредити, лизингови договори за плащане на заплати на своите служители и много други. Съществува реална опасност от изпадане в неплатежоспособност и несъстоятелност на някои от тях, което ще има лавинообразен ефект за множеството доставчици и подизпълнители, като това ще доведе до освобождаване на голям брой квалифицирани работници, които допълнително ще натоварят социалната система, имайки предвид, че в пътния бранш са заети десетки хиляди работници. Същевременно изпълнителите извършват ежедневните си задължения по сключените договори за поддържане на РПМ“, посочват от УС на ББК „Пътища“ в документа.

С писмо за подкрепа към колегите си от АМ „Черно море“ излязоха и от „ИСА 2000“. „На ИСА 2000“ ЕООД също към момента не са разплатени дължими средства в размер на 30 млн. лева от държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД и Агенция „Пътна инфраструктура“ по приключили СМР за същия и други обекти, което води до забава на плащания към доставчици, необслужване на банкови кредити и забава на плащания към персонала. Заявяваме, че оставаме и ние в стачна готовност, в случай че не ни бъдат разплатени дължимите суми“, се посочва в писмото. По повод на изявлението на регионалния министър Комитова, че няма средства, от „ИСА 2000“ призовават МРРБ да си изпълни задълженията, като си събере, както се посочва в писмото на дружеството „неправомерно платените авансово средства за строителство на свлачища, срутища, участъци от АМ „Хемус“, за които все още няма отчуждение“.

Вестник „Строител“ потърси за коментар бившия ръководител на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев по повод изказването по време на брифинг на служебния министър арх. Виолета Комитова, че вината за настоящата ситуация не е на фирмите, а на бившето ръководство на „Автомагистрали“ ЕАД, което е давало работа на строителните компании, без да има осигурено финансиране. Той отговори, че става дума за ремонт по спечелените от „Автомагистрали” ЕАД обществени поръчки за поддържане на автомагистралите, което по думите му е „чист Закон за обществените поръчки”. Беличев сподели още, че в сметките на МРРБ в БНБ е имало близо 600 млн. лв. „Те изведнъж изчезнаха от тези сметки и арх. Комитова каза, че ще започне да разплаща всички свършени ремонти, които са проверени. В случая ремонтът на „Тракия“ е приключен, проверен и приет от АПИ. Защо тогава не се разплаща?”, попита той.

В. „Строител“ се свърза за коментар и с инж. Ярослав Христов, изп. директор на „Автомагистрали – Черно море“ АД. „Това, което ние като ръководство можем да направим, е да заведем съдебен иск срещу нашия възложител „Автомагистрали“ ЕАД, който нямаме никакво съмнение, че ще спечелим, защото работата ни е приета, участъците са въведени в експлоатация и има направени частични разплащания. Това, че министър Комитова ще пита прокуратурата, е нейно право, но то не касае търговските отношения между нас като изпълнител и „Автомагистрали“ ЕАД като възложител за възложената и изпълнена поръчка“, заяви инж. Христов.

На 17 август последва брифинг на министър Комитова във връзка с бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“, в който се включиха Антон Кутев и и.д. председател на УС на АПИ Ивайло Денчев. На него регионалният министър представи справка за използваните от АПИ средства през последните няколко години. „През 2018 г. АПИ разполага с бюджет от 328 млн. лв., но възлага на фирми работа за 2 млрд. лв., които изплаща в края на годината. В бюджета за 2019 г. залага бюджет на агенцията от 420 млн. лв. и по същата схема изплаща в края на годината 1,5 млрд. лв. За 2020 г. са заложени 339 млн. лв. бюджет за АПИ, а в края се изплащат 1,7 млрд. лв. За сегашната година, както казах, са заложени 382 млн. лв., а са договорени ремонти за 1,5 млрд. лв. Ние не разбираме защо. Не са се спазвали числата, определени в бюджета, а той е закон за всички държавни организации. Как някой в началото на годината знае, че ще може да осигури 1,5 млрд. лв. в края на годината? Ние не сме сигурни, че в края на 2021 г. ще има излишъци в бюджета“, заяви Виолета Комитова.

На въпрос на в. „Строител“, отправен към МРРБ дали могат да се ангажират с конкретен срок кога ще бъдат разплатени парите на фирмите, говорителят на служебното правителство Антон Кутев отговори, че единственият начин е чрез излишъците в края на годината. „Няма как да се разплатят тези средства, освен ако не е от излишъците, а те няма как да бъдат изчислени по-рано от декември“, посочи Кутев. В прессъобщение на МРРБ от сряда се посочва, че министерството ще търси средства за разплащане с АМ „Черно море“, като приоритет е изплащането на заплатите на работниците.

 


Инж. Ярослав Христов, изп. директор на „Автомагистрали – Черно море“ АД:

Проблемът за нас е напълно решим чрез преструктуриране на бюджета на АПИ и разплащане на задълженията към фирмите

 

Инж. Христов, разкажете ни как се стигна до ситуацията да решите да протестирате? От колко време съществуваше проблемът с неразплатените средства?

Ситуацията с протестите има два аспекта. Ние като ръководство съгласно Кодекса на труда сме длъжни да информираме нашите работници и служители за финансово-икономическото състояние на дружеството.

През февруари започна рехабилитацията на автомагистрала „Тракия“ в отсечката Чирпан – Стара Загора, дясно платно в посока Бургас. Възложен ни беше първо един участък, след като го приключихме – качествено и в срок, ни бе възложен вторият участък, който приключихме в края на юни. Вложихме почти целия си човешки, технически и финансов ресурс в изпълнението на обекта, така че да спазим графиците и да не затрудняваме придвижването на туристите към морето.

За съжаление обаче възложителят в лицето на държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД не направи разплащанията, които ни дължи. След като няколко последователни месеца имахме забавяне в изплащането на работните заплати и след направено запитване от страна на синдикалната организация на КНСБ в дружеството, те заеха активна позиция и започнаха иницииране на срещи и писане на писма до министъра на регионалното развитие и благоустройството и до министър-председателя. Проведоха се две срещи при служебния министър на регионалното развитие и благоустройството. Първата беше в края на месец май, на която министър Комитова беше запозната подробно с казуса, тя разпореди да се направят проверки. Втората среща бе в началото на юли и на нея бяха направени констатации, че работата е с необходимото качество, реализирана е съгласно договорените срокове и че ще се намери решение за разплащане на дължимите суми. Както разбирате, към момента това не се е случило.

Всички срещи са били съвместни между нас като ръководство, министерството в лицето на г-жа Комитова и нейния екип и представители на КНСБ. След написване на множество писма от страна на синдикалната организация до министър Комитова и липсата на отговор на 09.08.2021 г. получихме уведомително писмо от председателя на синдикалната организация в дружеството, че планират провеждането на синдикални и протестни действия на 13.08.2021 г.

 

Какво ще се случи, ако не се намери решение на този наболял проблем? Предвиждате ли нови протестни действия?

Искам да отбележа, че протестните действия се организират изцяло от синдикалната организация на КНСБ в дружеството. Това, което ние като ръководство можем да направим, е да заведем съдебен иск срещу нашия възложител „Автомагистрали“ ЕАД, който нямаме никакво съмнение, че ще спечелим, защото работата ни е приета, участъците са въведени в експлоатация и има направени частични разплащания. Това, че министър Комитова ще пита прокуратурата, е нейно право, но то не касае търговските отношения между нас като изпълнител и „Автомагистрали“ ЕАД като възложител за възложената и изпълнена поръчка.

Проблемът, пред който сме поставени в момента, е сумата, която трябва да отделим за държавна такса, която е в размер на 1,5 млн. лв., с които очевидно не разполагаме, както и не разполагаме с времето, в което ще се проточи едно съдебно дело. Проблемът за нас е напълно решим чрез преструктуриране на бюджета на АПИ и разплащане на задълженията към фирмите, които са приключили своите обекти с необходимото качество и спазвайки сроковете по договорите.

 


 

Стоян Беличев, бивш изп. директор на „Автомагистрали“ ЕАД:

Работа е на министъра на регионалното развитие и благоустройството да намери финансиране

 

Г-н Беличев, „Автомагистрали – Черно море“ АД започнаха протестни действия. Защо се стигна дотук?

Причината е неразплащане от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ на средства за вече свършена работа от „Автомагистрали – Черно море“ АД. Най-вероятно дружеството е изпаднало в невъзможност за изплащане на заплати, осигуровки и данъци.

 

Министър Комитова заяви, че ще изпрати питане до прокуратурата дали има право да се разплаща по подписаните договори. Според Вас има ли основание този въпрос?

Всички договори на „Автомагистрали“ ЕАД са в Прокуратурата и се проверяват. Точно тези, които се визират в момента, минаха през проверка на Агенцията по държавен финансов контрол и Сметната палата и там нямаше констатирани забележки и проблеми.

 

Какъв е изходът от създалата се ситуация?

Работа е на министъра на регионалното развитие и благоустройството да намери финансиране и да търси такова. Тя трябва да отиде при финансовия министър и да заяви необходимите средства и да ги намери, за да може да се разплати на строителния бранш. Според мен това е първата фирма, която започва да протестира. Това ще бъде най-вероятно една дълга върволица. Комитова излиза в медийното пространство и започва да търси вина някъде другаде, а в случая всичко е в нейните ръце вече три месеца. На първата ми среща с нея тя засвидетелства, че е човек от бранша, и каза, че няма да спира строителство и ще се разплати за всичко, което е свършено. Искам само да я върна на това, което каза преди два месеца и половина.

 


 

Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова:

МРРБ ще търси средства за разплащане с „Автомагистрали – Черно море“ АД, приоритет са заплатите на работниците

 

Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще търси възможности да осигури средства за изплащане на дължимите суми към „Автомагистрали - Черно море“ АД, като основната цел е да се осигурят средства за изплащане на заплатите на работниците.

Тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ разполага с 382 млн. лв. за текущ ремонт и поддържане. Въпреки ограничения бюджет предишното ръководство на АПИ е възложило договори за ремонтни дейности за 1,5 млрд. лв., което е 4 пъти повече от заложеното в Закона за бюджета. Нещо повече – до края на април целият наличен бюджет на АПИ е бил разплатен.

Сключването на договори за ремонтни дейности, без да е осигурен необходимият финансов ресурс, е практика в сектора. Фирмите са работили срещу аванси, а в края на годината са получавали всичките си пари чрез постановления на Министерския съвет при условие, че има излишъци в бюджета.

Това обаче поставя в риск строителните компании, създава несигурност в бранша и условия за разпространението на лоши бюджетни практики.

Въпреки че не одобрявам този подход на възлагане и разплащане, МРРБ ще направи всичко възможно да осигури необходимите средства, за да бъде платено на фирмите, които са работили по договори с АПИ и са си свършили работата, защото от създалата се ситуация са засегнати стотици строители и техните семейства. Министерството поиска 1,5 млрд. лв. в актуализацията на бюджета, но все още никой не може да даже дали тези средства ще бъдат осигурени.

 


Антон Кутев, говорител на служебното правителство:

Според мен това е лоша бюджетна практика

 

Да дадеш на АПИ 382 млн. лв., а да заложиш за разплащане 1,5 млрд. лв., това го наричам форма на измама. Фирмите, с които си подписал договор и си обещал да им платиш парите, ти си ги измамил. Тези средства ги няма в бюджета. Според мен това е лоша бюджетна практика. Не съм сигурен дали това не е нарушение на Закона за бюджета, за което трябва да попитаме Прокуратурата.

Обърнете внимание, че този начин на действие и плащане е бил години наред. От данните, които МРРБ изнесе за последните години, стана ясно, че разликата между бюджетираните средства и тези, които са зададени и разплатените с постановления на Министерски съвет, е над 5 млрд. лв.

 

 


Петя Аврамова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството:

За подобряването на цялата пътна инфраструктура са необходими милиарди

 

В предложената от служебното правителство актуализация на бюджета допълнителни средства за МРРБ и АПИ не са предвидени. Откъде министър Комитова чака допълнителни средства, след като правителството, от което тя е част, не смята, че такива са необходими?

По време на правителствата на Бойко Борисов един от основните приоритети беше добрата свързаност и развитието на регионите. Многократно сме изнасяли информация, че за подобряването на цялата пътна инфраструктура в държавата са необходими милиарди. Няма как обаче оправданието винаги да бъде „няма пари“. Винаги сме осигурявали допълнителни целеви средства към АПИ с постановления на Министерския съвет и с актуализация на бюджета, защото сме наясно, че добрата инфраструктура е основен елемент от развитието на икономиката и е в полза на всички български граждани.

Ако служебното правителство и служебният министър на регионалното развитие и благоустройството искат да продължат модернизацията на пътната инфраструктура в държавата и да не довеждат строителния бранш до колапс, могат да предвидят отпускането на допълнителни средства с актуализация на бюджета. Нещо, което те не са направили. Мантрата „няма пари“ е несъстоятелна и е просто оправдание за други цели.

 


Държавата най-вероятно ще намери ресурс да разплати изпълнените от „Автомагистрали – Черно море” дейности. Към момента, обаче, не е известно още колко фирми са в подобно положение, говори се за 28, и дали и те няма да предприемат някаква форма на протестни действия. За експертната общност е ясно, че за да се изгражда, поддържа и модернизира пътната инфраструктура в страната са необходими по около 1,5 - 2 млрд. лв. годишно и то поне за 10 години напред. С бюджет на АПИ от 300 - 400 млн. лв. пътищата ни ще придобият европейски вид след около 100 години, евентуално. Въпросът е, не е ли отговорност на държавата да залага в бюджета реалистичните средства, което би предотвратило ситуации като сегашната и би осигурило хоризонт и предвидимост за пътностроителния сектор.

В. „Строител“ ще продължи да следи темата и да търси позициите на всички ангажирани страни.

Реклама