Тема

Стоп! Кръгла бездна на пътя

Човекът е човек  когато е на път. Така каза в едно свое стихотворение поетът Пеньо Пенев. Днес обаче хората живеем повече машинално. За пътешествие остава само времето от лятната отпуска - обикновено през август


Напред към заветната цел – море или планина
Какво е началото? Още в ранни дори багажът е поставен в колата и семейството затяга коланите – потеглят. Вече усещат вкуса на прясната морска храна и обсъждат реда на удоволствията, които ще си причинят веднага щом стигнат морския бряг... Стоп! Увлечен да твори бъдещите си красиви спомени заедно с домочадието си, шофьорът забравя настоящето. А то като зейнала бездънна паст се показва изпод колата, която подскача заедно с целия багаж. Спират внезапно. Шофьорът бързо излиза и поглежда под превозното средство. С ужас разбира - пътешествието им е сменило посоката си. Следва стандартното - пътна помощ и напред към най-близкия сервиз. Пътуването започва със счупени шарнири, причинени от бездънната кръгла бездна на пътя, т.е. от отворената шахта без капак...
Такъв летен инцидент не е еднократен акт. Често, когато караме по улиците, сме изненадани от отворените шахти, полусчупените им капаци или от потъването, което усещаме, минавайки над тях. Това е изключително „удоволствие” и по пътя за работа или прибирайки се вкъщи. Така ненадейно, за да караме из столичните улици, придобиваме умения на сърфист, а възможността колата ни да се озове в сервиз е доста висока.
Виновни почти винаги са уличните шахти. Разположени са в различни части на пътното платно, някои са потънали в настилката, други се издигат сантиметри над нея. И в двата случая след преминаването през тях пътят може да завърши не където сме очаквали, а може да доведе и до сериозен пътен инцидент.



Кражбите на капаци –
специалитет на
мургавите „майстори”

Вследствие на икономическата криза кражбите на капаците на шахтите се увеличиха драстично. А начините един пътен похлупак да се „свие“ стават все по-заинтригуващи и впечатляващи. Майсторството изисква очи на шест, здрави ръце и една конска каруца. Към рецептата се добавят и трима здрави мъже - единият да гледа, а другите двама да вършат работа. За прикритие може да има и дете. Каруцата спира над набелязания обект. Повдига се част от дъската на пода. И за секунди с две куки и мъжка сила се вдига капакът. Скрива се с одеяло и бързо се потегля. Времето за това дело е само няколко минути...
За първите месеци от годината са откраднати повече от 530 решетки за улични шахти в София. За последните две години общината е финансирала ремонта на 620.
Какви са новостите
Оттам обясняват, че вече се използват нови колекторни капаци. Конструкцията им е такава, че разпределят натоварването, като до 85% се пада върху пътната настилка и само 15% отиват върху стените на шахтата. Същевременно капаците са с гумени уплътнения, които елиминират досадното тракане при преминаването на автомобили. Очаква се 350% финансова ефективност, без да се отчита повишеният комфорт на пътя и спестяването на средства от шофьорите за ремонт. А гаранцията им е седем години.
Новата технология позволява да се повиши качеството и трайността на монтажа. Капакът е оборудван със специална система за заключване против вандализъм, което го защитава от кражба. Поставят се специални секретни болтове - те блокират капака в гривната и по този начин той може да бъде отворен само от оторизираните служители. Технологията на полагане позволява капаците да се самонивелират спрямо нивото на пътната настилка. По този начин дискомфортът за шофьорите и необходимостта от постоянни ремонти остават в миналото.
Столичната община е предприела действия за подмяна на 4000 капака от този модел за период от три години.

А ние, пътниците и шофьорите, се надяваме да имаме шанс да караме по европейски улици без изненадващи бездни...