„Метрополитен” ЕАД сключва договорите с изпълнителите на разширението на Линия 3 към кв. „Слатина”
Проучванията показват, че развитието на подземната железница трябва да продължи към „Студентски град“
Повече от 20 години от професионалната биография на инж. Кирил Зайков са свързани с изпълнението на трите лъча на метрото в София – първоначално като част от компанията „Инжстрой“, която работи по изграждането на първата линия на подземната железница, а след това влиза в екипа на проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД. Тогава инж. Зайков става ръководител на проекта за строителството на втора линия на метрото от бул. „Ломско шосе“ до бул. „Джеймс Баучер“, а днес е зам. изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД с ресор „Строителство“. Той разказа пред вестник „Строител“, че
линията от МС „Ломско шосе“ до МС „Джеймс Баучер“ се реализира по Оперативна програма „Транспорт 2007-2013“.
„Разделихме участъка на три строителни лота, като първият беше по бул. „Ломско шосе“ с дължина 4 км и 4 метроспирки. Втората част започваше от работната шахта на тунелопробивната машина при надлез „Надежда“ и достигаше до бул. „Патриарх Евтимий“. Той се реализира от турска фирма и обхващаше станциите „Сердика“, „Лъвов мост“, „Княгиня Мария Луиза“ и „Централна жп гара“, сподели инж. Зайков и добави, че третата част е от бул. „Патриарх Евтимий“ до бул. „Джеймс Баучер“. Той си припомни и по-късния етап от строителството на втората линия на метрото, с който трасето се е удължило и е достигнало до МС „Витоша“. За целта е изграден тунел от 1000 м. Инж. Кирил Зайков определи този проект като тежък с много висока стойност и кратки срокове на строителство, които са спазени от изпълнителите.
„Разширението на Линия 2 с МС „Витоша“ разсече цялата подземна инфраструктура на София,
която ние после възстановихме и изградихме прекрасни булеварди. Проектът се реализира отново по ОП „Транспорт 2007-2013“, като 85% от средствата бяха безвъзмездни от ЕС, а останалите 15% – българско съфинансиране“, каза той. Зам. изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД разказа, че работата по проекта е предшествана от задълбочено проучване на пътникопотока - каква част от населението ще бъде обслужвано от тази отсечка на метрото, какъв ще бъде ефектът върху околната среда, с колко ще бъдат намалени вредните емисии, как ще се отрази на наземния транспорт. „Анализите се правят паралелно с разработването на проекта в рамките на 2-3 г. Всеки един елемент трябва да бъде защитен пред Европейската комисия. Влага се изключително много труд“, обясни още той.
Инж. Кирил Зайков коментира и изпълнението на метрото при бул. „Ломско шосе“. Първоначално е заложено подземната железница да се отклони към бул. „Рожен“, но това не се случва. „Предварителните разчети, които изготвихме, за да получим европейско финансиране, показаха, че не може да осигурим натоварване на трасе по бул. „Рожен“. Вероятно ако сега повторим тези анализи, резултатите ще се повторят“, посочи той.
След изграждането на втората линия на подземната железница
метрото продължава своето развитие с трета линия.
Инж. Зайков се спря на участъка от жк „Красно село“, преминаващ по ул. „Житница“ до „Овча купел“ с дължина 4 км и 4 метростанции. „Първоначално трасето при жк „Красно село“ тръгваше в западна посока по линията на трамвай №5 и достигаше до кв. „Княжево“. Впоследствие взетото решение метрото да продължи към жк „Овча купел“ бе правилно, защото трамвай №5 е много използван от гражданите и гостите на София“, бе категоричен той. За отсечката от жк „Красно село“ в посока центъра също е имало различни варианти – линията да върви по бул. „Ботевградско шосе“, а отклонението на третата линия към кв. „Слатина“ е трябвало да започне не от Военната академия „Г. С. Раковски“, а от Орлов мост. Предвидено е трасето да минава по ул. „Цар Иван Асен II“ и от там да достигне жк „Гео Милев“. „По бул. „Ботевградско шосе“ отново има трамвай и изместването на участъка към бул. „Владимир Вазов“ е обосновано, тъй като кварталите „Левски Г“ и „Левски В“ са с много жители и в тях строителството се развива“, подчерта той.
Инж. Зайков съобщи, че работата по изграждащия се участък от Линия 3 от кв. „Хаджи Димитър” до жк „Левски Г” напредва. „През 2023 се надяваме конструкциите на трите метростанции в отсечката да бъдат приключени и да пристъпим към архитектурното оформление. Напредваме по всички елементи“, каза той.
Инж. Зайков съобщи, че
„Метрополитен“ ЕАД е на етап подписване на договори с изпълнителите на отклонението на метрото към кв. „Слатина“,
като преди Коледа се сключиха със строителите на първата и втората позиция на обществената поръчка за изграждането на трасето от ул. „Шипка“ до бул. „Цариградско шосе“. Договорът за трета позиция най-вероятно ще бъде подписан през януари 2023 г.
„Надяваме се до края на март да връчим уведомителните писма за стартиране на процеса. Ще има период на проектиране в рамките на 2 до 4 месеца и лятото ще стартира изпълнението на линията към „Слатина“. Към момента сме осигурили финансиране за авансите на изпълнителите“, похвали се инж. Зайков.
Планирана е спирка в кв. „Обеля“, която ще свърже метрото с жп мрежата,
каза зам.-изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД относно бъдещите планове за развитие. С европейско финансиране Национална компания „Железопътна инфраструктура“ започва реконструкция на жп линията Костинброд – Драгоман – Сливница – Калотина. „Предвижда се при тунела на бул. „Панчо Владигеров“ с модернизацията на жп линиите да се изгради и гара, на която ще се обособи метростанция. Когато сме изграждали метротунела в района, който върви успоредно на транспортния тунел, сме заложили условията за междинна спирка и сега тя може да бъде реализирана. Едновременно с това ще се направи и служебна връзка на линията с метродепото в „Обеля“, обясни инж. Кирил Зайков. Според него това ще позволи да се разделят първата и втората метролиния, които в момента са свързани, и по-лесно ще се вкарват композициите към двата лъча. „С изпълнението на междината станция гражданите от Драгоман, Костинброд, Сливница ще могат от гарата в кв. „Обеля“ да използват метрото, за да се придвижват в столицата. Тези градове се разрастват и техните жители ежедневно пътуват до София. Така че спирката е жизненоважна за региона“, посочи той.
Инж. Зайков е убеден, че развитието на подземната железница трябва да продължи към жк „Студентски град“.
„Предварителните проучвания показват нужда от изграждане на отсечка от метростанция „Витоша“ до „Студентски град“. Там се резервира трасе, което след МС „Витоша“ ще има още една станция по бул. „Черни връх” и линията ще прави ляв завой, ще влиза в „Студентски град“, сподели още експертът от „Метрополитен“ ЕАД.