Столичното метро отбеляза 25 години от пускането в експлоатация на първия участък
На специална церемония бяха отличени личности, допринесли с дейността си за развитието на подземната железница
На 28 януари 2023 г. се навършиха 25 години от пускането в експлоатация на първия участък от столичното метро. Четвъртвековният юбилей на подземната железница беше отбелязан с множество прояви, като началото беше поставено с провеждането на научно-техническа конференция с международно участие на тема „Иновативни архитектурни, конструктивни и технически решения при строителството на метрополитени“, за която Ви разказахме в предишния брой на в. „Строител“. Домакин на форума беше Университетът по архитектура, строителство и геодезия. Вестник „Строител“ бе медиен партньор на инициативите, които във втория ден стартираха от офиса на „Метрополитен“ ЕАД, където проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на дружеството, представи дейността на центъра за управление на движението, както и системите за контрол на движението на мотрисите по първи, втори и трети метродиаметър. След това беше организирано посещение на диспечерския център на метрото и депото за съхранение на мотрисите на ул. „Житница“, които се движат по Линия 3.
Гостите на събитията се запознаха отблизо и с тренажор за обучение на машинистите в подземната железница.
Направена бе демонстрация и как се управлява мотриса по Линия 3,
както и начините на реакция на машиниста в различни рискови ситуации.
По време на тези любопитни представяния стана ясно, че преди постъпване на работа като машинист в столичното метро кандидатът трябва да има правоспособност за управление на жп композиции. След това преминава курс на обучение, който продължава 6 месеца. Курсовете са различни според вида на влаковете, които се движат по Линия 1, 2 и 3.
В депо „Земляне“ присъстващите видяха как мотрисите преминават през техническа поддръжка.
Съоръжението е изградено от Обединение „Геометро Земляне“ с водещ партньор „Геострой“ АД и партньори „Трансремонтстрой“ ЕАД и „БИАС-М“ ООД.
Празникът на Софийското метро продължи с демонстрационно пътуване от „Земляне“ по цялото протежение на третия лъч. Присъстващите разгледаха произволно избрани станции, на които служители на „Метрополитен“ ЕАД разказваха любопитни факти от строителството и експлоатацията на подземната железница.
Голям интерес предизвика посещението на изграждащото се разширение от Линия 3 -
участъкът под бул. „Владимир Вазов“ в район „Подуяне“, който е с дължина 3 км и е изцяло подземен. В отсечката се строят 3 метростанции, като първата е МС „Стадион Георги Аспарухов”, разположена под южното пътно платно на бул. „Владимир Вазов” на кръстовището на булеварда с улиците „Васил Кънчев” и „Река Велека” до едноименния стадион в жк „Сухата река”. Към настоящия момент е изпълнена междинната плоча на станцията, както и всички шлицови стени, като се работи по горната част на съоръжението. Направена е рампата за влизане и е стартирана работата по прокопаването на тунелните съоръжения. Проф. Стоян Братоев подчерта, че районът е с много сложна геология, с високи нива на подпочвените води.
В района на МС „Стадион Георги Аспарухов” са направени 8 кладенеца за водопонижаване,
като през тях се изпомпва водата, за да може да се строи. Водопонижаването е започнало през лятото на 2022 г. Когато бъде изградена цялата конструкция, кладенците ще бъдат затворени и тогава ще се възстанови нивото на подземните води, но те ще са изолирани от метростанцията и няма да дават отражение.
Конструкцията на МС и тунелният участък към нея се очаква да бъдат напълно завършени през 2024 г. След това ще се работи по релсовите пътища и по помещенията на спирката, с което ще стартират и процесите за архитектурно оформление, разказа проф. Братоев. По думите му съоръжението трябва да е напълно готово през 2025 г. Изпълнител на станцията е „Джи Пи Груп“ АД.
Следващата станция –
МС „Тракия“, е разположена източно по бул. „Владимир Вазов”
на кръстовището му с ул. „Витиня” до южното платно на булеварда. Съоръжението е изпълнено на 20%. И този район се характеризира с тежка геология и се извършват дейности по водопонижаване. В ход са и същинските работи по прокопаване на тунелите. Оформена е шахта за старт на тунелното строителство, както и рампата за влизане. През 2024 г. се очаква да бъдат готови основните конструкции, а 2025 г. всички съоръжения да са реализирани. Изпълнител е „Трейс Груп Холд“ АД.
Третата станция в участъка е
МС „Владимир Вазов”, разположена под северното платно на булеварда
в района на кръстовището му с ул. „Станислав Доспевски”. След метростанцията ще се изгради буферен паркинг за 110 автомобила, който ще може да се използва от влизащите в столицата коли по бул. „Владимир Вазов”. Изпълнението на станцията е 18%, като по план дейностите трябва да бъдат приключени догодина. Тунелът между МС „Тракия“ и МС „Владимир Вазов“ е с дължина 1,2 км и вече е започнало реалното строителство. Изпълнител на третата станция и тунела е „ХСС-Монолит“ ДЗЗД.
В рамките на проявите за отбелязване на 25-ата годишнина на подземната железница официално бяха въведени в експлоатация преградните съоръжения, които са монтирани на 12 станции от първата линия. Системите са изпълнени от Обединение „Ер Ес Де Метро София“, състоящо се от две корейски и една българска фирма. Финансирането е осигурено по Приоритетна ос 4 „Иновационни технологии“ на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“ и от Столичната община.
Празничният ден продължи с церемония по откриване на автоматични перонни преградни стени на 12 станции от първия метродиаметър и на
изложба, посветена на 25 години Софийско метро.
На събитията присъстваха Н.Пр. посланика на Република Корея Ли Хо-шик, кмета на Столичната община Йорданка Фандъкова и проф. д-р инж. Стоян Братоев.
„Историята на подземната железница е част от съвременната история на София. Тя е част и от нашата лична история – защото всеки, избирайки придвижването си с най-бързия и екологичен транспорт, преминава през метрото. Може би има своя любима спирка, паркира автомобила си на буферен паркинг, работи или живее в квартал, през който минава подземната железница. През последните 15 години метрото промени навиците за пътуване в града на над 350 хил. души, които всеки ден използват метрополитена“, каза при откриването на изложбата кметът Фандъкова. Тя обясни, че фотосите показват някои от най-интересните моменти от 25-годишната история на строителството на Софийското метро. Изложбата е разположена при тунела, свързващ първата и третата линия. Предвижда се подобна експозиция да бъде представена и на станциите при НДК от първата и втората линия.
Вечерта на тържествена церемония в Централния военен клуб в присъствието на президента Румен Радев бяха връчени
специално изработени по повод юбилея медали за изключителни заслуги.
Събитието уважиха кметът на София Йорданка Фандъкова, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев, председателите на синдикалните организации КТ „Подкрепа“ инж. Димитър Манолов и на КНСБ Пламен Димитров, председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев, зам.-кметове на София, общински съветници, служители на „Метрополитен“ ЕАД, инженери, архитекти, проектанти, експерти.
„С изграждането на метрото в София България доказа, че има специалисти, които могат да планират, ръководят и строят големи инфраструктурни обекти със стратегическо значение“, заяви Румен Радев. Държавният глава изрази признателност към усилията на всички, които са работили по проектирането и изграждането на подземната железница, благодарение на което се променя градската среда, свързаността и качеството на живот в столицата. „Този проект стана възможен, защото през изминалите 25 г. държавните институции и Столичната община са работили в синхрон, независимо от това коя политическа сила е била на власт“, заяви още Радев. На церемонията той удостои „Метрополитен“ ЕАД с почетен знак на държавния глава. Отличието е по повод годишнината, както и за заслугите към изграждането и развитието на инфраструктурен обект от национално значение. Почетния знак получи проф. д-р инж. Стоян Братоев.
„Софийското метро е безспорно успешен проект. Това е стратегически проект – и като мащаби, и като строителна дейност, зад който стоят както ясна управленска визия за развитието на София, така и последователният труд на много хора“. Това заяви кметът Йорданка Фандъкова, която връчи специално изработените медали за юбилея на личности с изключителни заслуги и принос при реализацията на проектите за метрото. Бяха връчени и отличия и грамоти.
Фандъкова подчерта, че през последните 14 години са построени 80% от линиите на метрото. „Свързахме с него част от най-големите жилищни райони - „Младост“, „Изток“, „Дианабад“, „Мусагеница“, „Лозенец“, „Надежда“, „Дружба“, „Красно село“, „Овча купел“, „Хаджи Димитър“. Изградихме 7 големи буферни паркинга, връзка с летището, три интермодални връзки с жп транспорта, в процес на подготовка е и четвърта връзка с жп мрежата на страната в кв. „Обеля“. В тези години защитихме и осигурихме над 2,5 млрд. лв. за строителството на метрото, от тях над 400 млн. лв. са собствено общинско финансиране. По време на строителството са били ангажирани в различните периоди до 2500 души. В момента в „Метрополитен“ работят над 2010 души“, каза още тя. В словото си
кметът Йорданка Фандъкова благодари на проф. Братоев и неговия екип,
на всички проектанти, инженери, архитекти, строители, надзорници, както и на работещите ежедневно за нормалното функциониране на подземната железница. Тя отправи благодарност и към кметовете, застанали зад метрото. „Благодаря на кмета Янчулев, който даде старт на този проект с първата станция в „Люлин“, на кмета Софиянски – при когото метрото достигна до центъра при станция „Сердика“, на кмета Борисов, който пусна участъка от Национален стадион „Васил Левски“ и „Младост 1“ и като премиер винаги е подкрепял проекта“, изтъкна тя. Фандъкова благодари и на Столичния общински съвет, също заставал през годините зад проекта, на Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка. Кметът на София не пропусна да изтъкне и приноса на министрите, помагали на проекта да върви напред, и на настоящото правителство, подкрепило разширението на метрото, на университетите и синдикалните партньори на Столичната община.
Медали и грамоти за изключителен принос получиха: проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД, инж. Кирил Зайков, зам. изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД, инж. Ангел Джоргов, зам.-кмет на София по „Обществено строителство“. В категория „Проектиране“ с призове бяха удостоени инж. Антон Янев, инж. Маньо Манев, арх. Ирена Дерлипанска, а в категория „Строителство“ беше отличен инж. Франсоа Доменил. В категория „Експлоатация на метрото“ признание получи Йордан Янев.
За значимия си принос към изграждането на метрото бяха отличени д-р инж. Владимир Вутов, проф. д-р инж. Божидар Божинов, доц. д-р инж. Виктор Ташев, инж. Явор Първанов, инж. Любен Георгиев Илиев, инж. Константин Петков, инж. Йовко Жилков, Димитър Пантелеев, инж. Тошко Колев, инж. Ангел Григоров, Иван Пенчев, инж. Искра Илиева, Иван Джамбазки, Павел Димов, арх. Красен Андреев, арх. Константин Косев, арх. Елена Христова-Пактиавал, арх. Фарид Пактиавал, инж. Мария Димитрова, инж. Никос Гицас, Димитър Митев, инж. Бойко Комитски, инж. Даниела Романова, инж. Светослав Томов, инж. Азис Шабан, арх. Богдана Панайотова и др.