Държавната пътна администрация отбеляза 140 г. от създаването си
АПИ почете юбилея на тържествена церемония и връчи отличия на дългогодишни служители на Агенцията
На 3 април 2023 г. се навършиха 140 години от създаването на държавната пътна администрация. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) отбеляза юбилея си с тържествена церемония в София. Домакини на събитието бяха председателят на УС на АПИ инж. Венцислав Ангелов и инж. Десислава Паунова, член на УС на Агенцията. То бе уважено от министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Сред официалните гости бяха инж. Илиян Терзиев, председател на УС на Камарата на строителите в България, инж. Светослав Глосов, почетен председател на УС на КСБ и бивш председател на УС на АПИ, арх. Иван Несторов, изп. директор на КСБ, инж. Стефан Чайков, председател на ББК „Пътища“ и бивш председател на УС на АПИ, ръководители на фирми от пътностроителния бранш, представители на институции, синдикати, бивши и настоящи председатели и служители на Агенцията, прокуристът и главен редактор на в. „Строител“ Ренета Николова.
„Точно на 3 април 1883 г. с Указ №267 на княз Александър I Батенберг са положени основите на пътната администрация в България и това не е случайно – развитието на пътната мрежа и тогава, а и сега е ключът към успеха на държавата. Като пътен инженер съм горд с богатата история на нашата институция, с трудолюбието, отдадеността и енергията на поколения строители, геодезисти и проектанти“, каза при откриването на събитието инж. Венцислав Ангелов.

„Много често нашият труд се оценява след време, но това не ни обезсърчава, а пази вярата в нашите възможности и ни мотивира да работим още повече, за да имаме модерна и безопасна пътна инфраструктура“, посочи още инж. Ангелов. Той подчерта, че историята трябва се да помни и уважава, както и постигнатото, което не е малко.
„От всички нас сега зависи какво ще оставим за историята в следващите десетилетия и какви пътища ще има държавата. Затова трябва да имаме дългосрочна визия, ясно и точно планиране на националните проекти, което да стъпва на приемствеността, но и да очертава посоката десетилетия напред. Защото пътната мрежа е динамична и жива система и в технологичния 21 век хоризонтът в развитието на пътните обекти не бива да се ограничава в рамките на 4 или 5 г., а в много по-голяма перспектива“, заяви още председателят на УС на АПИ.
„Уважаеми колеги! Благодаря, че съм поканен на това тържество. Честит празник. Пътищата са една от най-важните части от развитието на една държава, изграждането на пътната инфраструктура е може би най-трудната част от строителството. Зад успешната реализация на обектите стои огромният труд на администрация, проектанти, строители, надзорници. Затова днес е важно да благодарим на всички тях“, каза в приветствието си министър Иван Шишков. „В годините пътната инфраструктура е преминала през различни етапи, но важното е, че продължава да се развива. Надявам се средата да става все по-добра за инвестиции, да можем да се похвалим с повече проекти, на които да дадем тласък, проектантите да работят по-интензивно, както и администрацията на Агенцията и на регионалното министерство, което пък означава повече работа за строителите и една по-добра пътна мрежа за гражданите. Пожелавам успехи на всички заети в пътния сектор! Хубав празник!“, допълни арх. Шишков.
По повод юбилея председателят на АПИ инж. Ангелов и екипът на Агенцията получиха поздравителни адреси от президента на Република България Румен Радев, от председателя на УС на Националното сдружение на общините в Република България и кмет на Велико Търново инж. Даниел Панов, от Камарата на строителите в България, ББК „Пътища“, в. „Строител“ и много други. В поздравителния адрес президентът Радев изразява благодарността си към поколенията експерти, които с професионализъм и всеотдайност са изградили и развили ключови транспортни връзки от национално и трансгранично значение и със своята работа са създали важни предпоставки за общ икономически, социален и културен просперитет.

По време на церемонията бяха връчени отличия на най-дългогодишните служители на Агенцията. Сред наградените беше инж. Георги Христов, чийто трудов стаж в АПИ са впечатляващите 62 г. Същия ден във фоайето на АПИ беше открит барелеф на инж. Стамен Стаменов, който в продължение на 17 г. е бил първи зам.-министър на транспорта и началник на Главно управление на пътищата.

Увековечиха големия строител инж. Стамен Стаменов с барелеф в АПИ
Определян е като Строител на съвременна България заради приноса му в развитието на транспортната инфраструктура на страната
Инж. Ясен Ишев, председател на УС на НТСТ
Стамен Георгиев Стаменов е роден на 10.07.1927 г. в с. Литаково, Софийска област. Селото е един от бисерите на китния Ботевградски край, носещ богатите традиции на българщината и борческия дух на прадедите ни. Основното си образование завършва в родното си място, а средното – в Ботевград. След гимназията през 1946 г. постъпва в Държавното железопътно училище (сега ВТУ „Тодор Каблешков“) към тогавашното Министерство на железниците, пощите и телеграфите, където учи специалност „Строителство и поддържане на жп пътища”.
През септември 1948 г. става стажант в строителна секция „Долно Камарци“, която изгражда подбалканската жп линия. От 1949 г. остава на постоянна работа най-напред като временен техник, а след това като помощник технически ръководител по
строителството на един от големите жп тунели под прохода Гълъбец и моста при Буново.
1950 г. е назначен за технически ръководител и ръководител на смяна в строителството на тунела. Участва активно в изграждането му, както и на мостовото съоръжение преди него.
След изграждането на подбалканската жп линия на 1 януари 1952 г. е назначен в Управление строителство на транспорта (УСТС) на длъжността качествен контрол.
Професионалният му път през 1954 г. продължава като началник на строителен район, отговарящ за строителството на жп трасето Вакарел – Чукурово, укрепване на жп линията Перник – Волуяк и други важни транспортни обекти.
От 1955 г. работи в I-ви строителен район към УСТС като началник на „Производствен отдел”, а след това като старши инженер. В този период участва
най-активно в строителството на втори жп коловоз на линията София – Мездра
като отговорник за строителството на съпътстващите тунели и мостове. Тук той е ранен при производствена авария – срутването на скелето на големия дъгов мост на жп линията край Лакатник.
През 1958 г. започва да следва задочно в Инженерно-строителния институт (сега УАСГ) специалност „Транспортно строителство” и 1964 г. успешно завършва.
Четири години по-късно инж. Стамен Стаменов става зам. генерален директор на СО „Трансстрой” (бившето Управление строителство по транспорта). Той заема тази длъжност до март 1970 г., когато
е назначен за зам.-министър на транспорта, отговарящ за строителството.
Същевременно е секретар по строителството в Софийския ГК на БКП с отговорната задача да придвижи напред големи инфраструктурни проекти в столицата – нова централна жп гара, градските магистрали „Цариградско шосе“ и „Ботевградско шосе“, бул. „България“ и метро.
През ноември 1973 г. с Указ № 2591 на Държавния съвет е назначен за зам.-министър на транспорта и началник на Главно управление на пътищата (сега Агенция „Пътна инфраструктура”), а през април 1976 г. – за първи зам.-министър на транспорта и началник на ГУП. В този период отговаря за работата на Министерство на транспорта (сега Министерство на транспорта и съобщенията) по отношение на цялостното строителство на транспортна инфраструктура.

Като ръководител на различни нива участва непосредствено в строителството на важни национални обекти,
като удвояването на главните жп линии и електрификация на железниците, изграждането на Корабостроителния завод – Варна, на фериботния комплекс „Варна – Иличовск” (сега фериботна линия Варна – Черноморск), на грациозния и най-голям мост на Балканския полуостров за времето си – Аспаруховия, на автомагистралите „Тракия”, „Марица“ и „Хемус” с уникалните виадукти „Бебреш“ и „Коренишки дол“, както и в изпълнението на редица други пътни и железопътни обекти.
Докато е на ръководни държавни позиции, инж. Стамен Стаменов постига качествено израстване на пътното и железопътното дело и цялостната транспортна инфраструктура в България. Изграждат се и се
въвеждат в експлоатация над 275 км автомагистрали, стотици километри железни и асфалтови пътища и други съоръжения,
които издигат международния авторитет на пътното дело и транспортния отрасъл у нас.
Реперите на неговото израстване са чудесен пример за сегашното и идните поколения пътни и железопътни строители, проектанти и административни кадри и ръководители. Целият жизнен път на инж. Стамен Стаменов преминава в активен и всеотдаен труд, творчески устрем и ентусиазъм, посветен на решаването на проблемите на страната и подобряване живота на хората. Всеки пост, който заема през годините в административната йерархия, е ознаменуван с изграждането на нови транспортни обекти, преобразили жп и пътната инфраструктура на България. Той е пример за подражание на идните поколения и със своята трудолюбивост, скромност, честност и искреност във взаимоотношенията си, с неизмеримото си творческо дръзновение, мъдрост и всеотдаване.
Инж. Стаменов е и международно признат експерт в областта на пътното и железопътното дело. Слави се и като ненадминат организатор, отличен професионалист, намиращ винаги най-рационалните технически и организационни решения. Той с право може да се нарече

Строител на съвременна България.
През 1952 г. е награден със „Златен орден на труда”, 1969 г. е удостоен с „Червено знаме на труда”, 1976 г. – с „Герой на социалистическия труд”, а през 1977 г. - с „Народна Република България” – първа степен, получил е и още много отличия и медали.
Любовта му към професията и пътното дело продължава и след освобождаването му от поста в Министерството на транспорта и ГУП на 05.02.1990 г., когато се пенсионира. Той продължава да работи като консултант по пътно строителство. Заема и различни длъжности като председател на Надзорния съвет в „Метрополитен” ЕАД, съветник към някогашната „Балканбанк”. От 1995 г. и до кончината си през 2013 г. е управител на „Три Ес” ЕООД, която извършва консултантски услуги и упражнява строителен контрол на обекти от транспортната инфраструктура.
През цялата си трудова дейност активно участва в работата на НТСТ и като ръководител на различни нива съдейства за рационално използване на научно-техническия потенциал при проектирането и изграждането на транспортната инфраструктура.
След пенсионирането си участва редовно в дейността на НТД по „Транспортен мениджмънт” към Научно-техническия съюз по транспорта с аналитични материали по транспортното и пътното строителство и становища и предложения по законодателството в тази област. Носител е на „Златна значка на ФНТС”.
На честването на 75-годишнината му през 2002 г. му бе посветено стихотворението „Магистрала за Човека – Великан“, написано от инж. Васил Рангелов.
![]()
По случай навършването на 140 години от създаването на държавната пътна администрация във фоайето на Агенция „Пътна инфраструктура“ беше открит барелеф на инж. Стамен Стаменов, който в продължение на 17 г. е бил първи зам.-министър на транспорта и началник на Главно управление на пътищата (сега АПИ). В събитието участваха председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Венцислав Ангелов, председателят на УС на Научно-техническия съюз по транспорт (НТСТ) инж. Ясен Ишев, председателят на УС на Българска браншова камара „Пътища“ инж. Стефан Чайков, ветерани служители на пътната агенция, дъщерята и внукът на инж. Стаменов, скулпторът на барелефа Петко Генов и др.
„Инж. Стамен Стаменов през годините е доказал по какъв начин трябва да се изгражда пътната инфраструктура в страната. Пожелавам си през следващите години да имаме още по-добра инфраструктура“, каза инж. Ангелов.
„Идеята за откриването на този барелеф се роди преди повече от 2 години и съм много щастлив, че този бюст вече е факт“, заяви инж. Ясен Ишев.
Барелефът е изработен с лични дарения на членове на Националния клуб на строителите ветерани, Камарата на строителите в България, НТСТ, ББК „Пътища“.