ЕК ще следи реализацията на големите инфраструктурни проекти в Европа
На съвместна пресконференция евродепутатите Андрей Новаков и Юнус Омаржи настояха за „бърза писта“ и особен надзор за инвестициите в ключови обекти от транспортната мрежа
Големите инвестиции в транспортна инфраструктура и свързаност да бъдат изведени като приоритет и за тях да има особен надзор от Европейската комисия (ЕК), за да не страдат проекти от международно значение заради вътрешнополитически сътресения в отделни държави. Това прие Европейският парламент (ЕП) в Страсбург по време на редовното си заседание. Институцията гласува с мнозинство от 538 гласа доклада на евродепутата от ЕНП Андрей Новаков за изпълнението на големите транспортни проекти в Европа. На съвместна пресконференция, на която представител на в. „Строител“ бе поканен да присъства, Новаков и председателят на Комисията по регионално развитие (REGI) в ЕП Юнус Омаржи (Левицата) представиха документа.
В доклада си Новаков настоява Европа да създаде ясна дефиниция за големите инфраструктурни проекти, за да бъдат изведени като отделна категория в правилата и да се разглеждат с предимство по ускорена процедура. Предложението е дефиницията за голям проект да се основава не само на цената на инвестицията, но преди всичко на нейната значимост за регионите и хората.
Идеята на Андрей Новаков се базира на изследване на Европейската сметна палата, според което реализацията на големите транспортни проекти до 2020 г. отнема средно 15 г. поради значителни закъснения (в някои случаи до 11 г.) спрямо предварително заложените срокове за изпълнение. Допълнително предизвикателство се оказва и фактът, че заради своите срокове някои от мащабните проекти попадат в обхвата на няколко програмни периода и различни грантови схеми, всяка от които изисква ново предложение за проект и процес на подбор. Това води до дублиране на усилията и повече административна тежест.

„Макар ЕС да има безспорни успехи и постижения, големите проекти в транспортната свързаност се бавят с години. Пътувам много – и в България, и из Европа. Има места, където хората не вярват, че ще доживеят да видят завършен тунел, жп линия, мост или някакво съоръжение, което трябва да промени живота и града им“, заяви Новаков. „Трябва да върнем доверието в гражданите, че ЕС може да строи качествено, защото докато извървим всички процедури и координираме с всяка европейска институция, Китай вече е изградил своите обекти. Това трябва да се промени“, посочи той.
Андрей Новаков изтъкна, че ще се създаде „бърза писта“ и особен надзор за такива инвестиции от ЕК, която да не позволява при смяна на едно правителство с друго или местна власт работата да спира, при положение че проектът вече е одобрен. „Искаме да имаме гаранции, че отпуснато финансиране от европейския бюджет няма да бъде загубено заради политически, административни или други пречки. Нещо, което за жалост в България се случва“, подчерта Новаков.
„Това гласуване бе много важно и показва масовата подкрепа на ЕП за целите, които са посочени в доклада. Идвал съм в България и се запознах с трудностите, които съществуват в страната. Важно е да продължи изпълнението на големите инфраструктурни проекти там, те са необходими за развитието на държавата“, каза Юнус Омаржи. По думите му смисълът на доклада на Андрей Новаков е да предложи решения на проблемите, които са в основата на забавянето при реализацията на транспортните проекти. „Има редица фактори, които допринасят за натрупването на голямо забавяне – войната в Украйна, инфлацията, повишаването на цените на строителните материали и редица тежки европейски регламенти“, каза Омаржи и добави, че документът се съсредоточава именно върху тези фактори. „Има още много какво да се направи в Европа и България относно свързаността, за да се намалят различията в регионите“, бе категоричен председателят на REGI.
На въпрос на вестник „Строител“ какво е мнението на Юнус Омаржи относно забавеното строителство на последния участък от автомагистрала „Струма“, той отговори, че в изминалия програмен период 2014-2020 г. е имало изоставане на няколко големи проекта в страната. Омаржи подчерта, че са предприети действия, които да помогнат за това нито едно евро да не бъде изгубено за България. „Мога да Ви уверя, че работата, която свършихме с Андрей Новаков, ще даде малко допълнителен „приток на въздух“, за да може проектът за АМ „Струма“ да бъде изпълнен. Смятам, че това е много важно“, добави Юнус Омаржи.
Председателят на REGI коментира, че когато е бил в България, е видял, че страната има геостратегическо местоположение и трябва да използва всички механизми, за да може пътните проекти да бъдат реализирани. „Необходимо е България да помисли и за проектите, които засягат вътрешноводната свързаност, защото това е изключително важен въпрос. Нужно е да правите и инвестиции по линия на TENT-T“, каза той.
„Въпрос и на влияние е, когато говорим за големите инфраструктурни проекти в Европа, защото Китай ни „диша във врата“, завърши Юнус Омаржи.